2013-03-05, 13:35
Medlem
Hej,

Det är ju som alltid mycket snack om vilka aktier som kommer att gå bra. Detta är ju intressant och så. Men jag är även intresserad av vilka som kommer att gå ner. Tänkte att man kunde diskutera kurs-tappare här. Huvudsakligen med avsikt att gå kort i dem. Alltså tänker jag mig large cap aktier i norden så att det även är enkelt för en mindre spelare att shorta.

Men självklart kan man diskutera alla aktier man tror går ner och varför. Även allt runtikring detta. Alltsv praktiska frågor kring shortande.
Citera
2013-03-05, 13:38
Medlem
Att försöka hitta kurs-tappare kan nog vara ett bra sätt att göra sig oberoende av konjukturen. Alltså att minska sitt beta.

Ett visst problem med det är ju bara att man inte kan vara särskilt långsiktig då tidsvärdet försvinner.
Citera
2013-03-05, 13:52
Medlem
annanmedlems avatar
Elekta men de verkar ha rapporterat idag och ha haft telefonkonferens efteråt så jag vet inte hur värt det är. Dessutom skall det väl ha varit en av de/den mest (av vilka?) blankade aktierna redan tidigare?
http://www.borstjanaren.se/borst/borstArticleDetails/article_id/9886
Citera
2013-03-05, 13:53
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrendChaser101
Att försöka hitta kurs-tappare kan nog vara ett bra sätt att göra sig oberoende av konjukturen. Alltså att minska sitt beta.

Ett visst problem med det är ju bara att man inte kan vara särskilt långsiktig då tidsvärdet försvinner.
Genom att det alltid går åt helvete oavsett konjunkturen?

Jag tror inte att det nödvändigtvis är en bättre strategi att bara köpa bolag som går dåligt oavsett konjunktur.

Eller du menar att bara blanka grejer?

Kanske har en fördel i att lågkonjunkturerna inte blir ett problem men du har ju redan kommit underfund om ett problem i.o.m. att driften (tillväxt, inflation) är i den motsatta riktningen.
Citera
2013-03-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Elekta men de verkar ha rapporterat idag och ha haft telefonkonferens efteråt så jag vet inte hur värt det är. Dessutom skall det väl ha varit en av de/den mest (av vilka?) blankade aktierna redan tidigare?
http://www.borstjanaren.se/borst/borstArticleDetails/article_id/9886

Elekta verkar vara en bra kandidat för att shorta lite försiktigt.
Citera
2013-03-05, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Genom att det alltid går åt helvete oavsett konjunkturen?

Jag tror inte att det nödvändigtvis är en bättre strategi att bara köpa bolag som går dåligt oavsett konjunktur.

Eller du menar att bara blanka grejer?

Kanske har en fördel i att lågkonjunkturerna inte blir ett problem men du har ju redan kommit underfund om ett problem i.o.m. att driften (tillväxt, inflation) är i den motsatta riktningen.

Jag tänker mig absolut inte att ha endast blankade aktier i portöljen utan snarare som en mindre del av den. För att inte vara så konjunkturkänslig menar jag då.
Citera
2013-03-05, 21:02
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Jag tänker mig absolut inte att ha endast blankade aktier i portöljen utan snarare som en mindre del av den. För att inte vara så konjunkturkänslig menar jag då.
Tips; då får du sikta in dig på mindre bolag. Large cap kommer garanterat följa index till stor del, gör istället såhär, analysera och hitta bolag som kommer då det kämpigt när konkjunkturen är dålig alternativt när räntorna börjar stiga. Jag har ett par skuldsatta bolag som kommer skita ner sig när räntan drar
Citera
2013-03-05, 22:13
Medlem
Pâ vilket sätt har du dom? Blankat eller? Det brukar ju vara lite svârare med bolag som inte är lage cap eftersom det inte finns med hos t ex avanzas standardutbud.
Citera
2013-03-05, 22:19
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Pâ vilket sätt har du dom? Blankat eller? Det brukar ju vara lite svârare med bolag som inte är lage cap eftersom det inte finns med hos t ex avanzas standardutbud.
Nog är det väl mer än large cap på Avanza? Iaf vanliga men även Avanza mini väl?
Citera
2013-03-05, 23:09
Medlem
GurkanWTFs avatar
Hur går Lappland goldminers igentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in