2013-03-04, 16:34
Medlem
Tornéus, längder – statistiskt och i framtiden

Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Tror man kan stryka Lewis, Pedroso, div ryssar etc plus jänkare av andra orsaker också.

Lewis kan ha varit en fluke och Saladino likaså, vann ofta runt normala längder.

8,30-8,50 är väl världsklass och hopp över 8,60-70 kan väl ses som riktigt rejäla jävla träffar av en världsklasshoppare i toppform.
Citat:
Ursprungligen postat av Silmarillion
Ligger mycket i det du säger. Tornéus verkar ha placerat sig som stabil runt 8-8,2 vilket gör honom till en världsklasshoppare. Kollar man bästalistan genom tiderna så kommer det en och annan ströhoppare som är över de där 8,5 + en bunke hopp av Lewis, Pedroso och Myricks. Om man kollar på en snubbe som Bob Beamon så hade han innan sitt 8,90 ett personbästa på 8,39. Efter 8,90-hoppet klarade han aldrig av att hoppa längre än 8,25. Så vi kanske ska skicka Tornéus att tävla i något höghöjdsland och hålla tummarna för ett 9-metershopp?
Tornéus är anno 2013 definitivt en världshoppare. Jag tycker statistiken i år talar ett tydligt språk (även om vi förvisso bara är inne i början av mars).

Innan jag kommenterar något om namnen historik-statistiskt sett genom tiderna kan vi uppdatera dagsläget lite:
  • Michel är alltså världstvåa inne med 8,29 (bara två cm bakom Menkovs 8,31) i år
  • Apropå amerikaner som dominerat historiskt sett – kan det vara intressant att notera resultaten från i helgen i USA (samtidigt som EM gick). På amerikanska inomhusmästerskapen i längdhopp hoppade de tre på prispallen: 7,99 Hicks, 7,85 och 7,66. Klart kortare än Michel m.a.o.

Tornéus och Menkovs 8,29 och 8,31 kan ses i denna SVT Play-video.

Vad sedan Tornéus, Menkov, amerikanerna och andra i världen kommer göra utomhus i år: det får vi se då.

Tittar man vidare historiskt på var man kan placera Michels 8,29 inomhus – kan man konstatera följande:
  • Han är nu på plats 14 genom tiderna inomhus i Europa (per person).
  • I världen genom tiderna inomhus är han på plats 29.

Topp tio UTOMHUS: Att jämföra med de där extrema längderna på 8,60–8,70 och längre (som väl Tornéus aldrig kommer uppnå?) blir som sagt minst sagt speciellt. Dels var väl förvisso några av dessa extrema talanger/träningsprodukter, såsom Powell 8,95, Lewis 8,87 (i minus 0,2-vind - 2.35 m.s. in i filmen), Myricks 8,74, Phillips 8,74 och Pedroso 8,71 t.ex., dels har vi vad vi kan kalla en sorts flaxhoppare som Beamon 8,90 (+ 2,0-vind, tunn luft, Mexico city) och Tsátoumas 8,66 (en längd han fladdrade till på hemmaplan i Grekland 2007 hux flux – obs: grekisk bildproduktion!) och sedan har vi ett märkvärdigt resultat som Emmiyans 8,86-hopp (1,9-vind på höghöjd; som bäst gjorde han 8,61 på lågland – hoppet på Youtube). För att avsluta tio-i-topp-gänget har vi Erick Walder 8,74 (gjort i + 2,0-vind i Texas 1994) och Saladino 8,73. Mycket kan sägas om hoppen på tiobästalästan genom tiderna: men det blir närmast en egen tråd.

Här är för övrigt en Youtubefilm – Top 10 best long jumpers of all time (inte helt ny, men) med: Lapierres vind-8,78-hopp, Bayers 8,71 inomhus, Myricks, Saladino, Phillips, Emmiyan, Beamon, Pedroso med hans 8,96-vindhopp, Powells 8,95-hopp och Lewis förstås.

INOMHUS är det bara fem personer som har hoppat över 8,50:
  1. Carl Lewis 8,79
  2. Sebastian Bayer 8,71
  3. Iván Pedroso 8,62
  4. Miguel Pate 8,59
  5. Yago Lamela 8,56

Hoppar Tornéus över 8,30 utomhus i år kommer han sannolikt placera sig väldigt högt upp i tävlingarna. Vad blir vinnarresultatet på VM i Moskva i augusti?
Senast redigerad av Sportreporter 2013-03-04 kl. 16:51.
Citera
2013-03-04, 19:39
Medlem
Silmarillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportreporter
Hoppar Tornéus över 8,30 utomhus i år kommer han sannolikt placera sig väldigt högt upp i tävlingarna. Vad blir vinnarresultatet på VM i Moskva i augusti?

Jag är fullt övertygad om att Tornéus går över 8,3 i sommar.

Om man ska se helt historiskt på det så kommer vinnarresultatet i sommarens VM att landa (ofrivillig humor) på exakt 8,56 och bronset tar man på 8,29. Men med tanke på hur kvaliteten sett ut än så länge så ser jag inte vem som skulle klämma i med ett hopp över 8,5. Dock är året ungt och utesäsongen har inte börjar för alla ännu - det kan hända mycket ännu
Citera
2013-03-04, 20:51
Medlem
Efter att Carl Lewis lagt av försvann mycket av intresset hos gemene man i Sverige för längdhopp. Tornéus väckte längdhoppsintresset rejält under OS. Får han vara skadefri närmaste 4 åren blir det ett extremt intressant längdhopp i OS 2016. Om inte Bolt satsar på längdhopp kan vi ha en svensk guldmedalj
Citera
2013-03-05, 00:24
Medlem
Pancevs avatar
Jag skrev fel i hasten. Menade att Powell var lite av en fluke. Det intressanta är att just längdhopp har många av sina bästa hopp satta på ganska obskyra platser runt om i världen. En hel del Italien bland annat.

Jag ska inte svärta ner tråden med dopingdravel el annat. Som ni sagt kan det avhandlas separat o bara konstatera att megahoppslistan ser lite lurig ut.

Om inget särskilt händer eller någon får tuppjuck i år så borde allt mellan 8,30 till 8,40 ca kunna bära enormt långt i år.
Citera
2013-03-05, 09:31
Medlem
Silmarillions avatar
Citat:
Jag skrev fel i hasten. Menade att Powell var lite av en fluke. Det intressanta är att just längdhopp har många av sina bästa hopp satta på ganska obskyra platser runt om i världen. En hel del Italien bland annat.

Jag ska inte svärta ner tråden med dopingdravel el annat. Som ni sagt kan det avhandlas separat o bara konstatera att megahoppslistan ser lite lurig ut.

Om inget särskilt händer eller någon får tuppjuck i år så borde allt mellan 8,30 till 8,40 ca kunna bära enormt långt i år.

Nä, man behöver inte dra in doping i det hela...det finns ju andra sätt att få bra resultat. *host, host, Giovanni Evangelisti, host*
Citera
2013-03-05, 19:15
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silmarillion
Nä, man behöver inte dra in doping i det hela...det finns ju andra sätt att få bra resultat. *host, host, Giovanni Evangelisti, host*
Haha, ja jävlar... böt till typ yards istället för meter
Citera
2013-03-05, 19:33
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Tror man kan stryka Lewis, Pedroso, div ryssar etc plus jänkare av andra orsaker också.

Lewis kan ha varit en fluke och Saladino likaså, vann ofta runt normala längder.

8,30-8,50 är väl världsklass och hopp över 8,60-70 kan väl ses som riktigt rejäla jävla träffar av en världsklasshoppare i toppform.

Lewis? Han var ju hur stabil som helst.

Nej det tycker jag inte. De var fantastiska längdhoppare. Det är som att stryka Jonathan Edwards 18.29 eller Bubkas rekord därför ingen är i närheten av de längderna/höjderna och börja anklaga de för både det ena och det andra. Edwards hoppade till och med 18.43 i för stark medvind.

Längdhopp behöver en ny stjärna som börjar hoppa runt 8.70-8.80 igen. En sån person lyckas alltid dra med sig ytterligare idrottsmän i världstoppen att förbättra sig. När standarden höjs smittar det av sig och vi får garanterat se fler bra resultat. Får vi de upp två kanske tre hoppare som kan göra längder upp mot 8.70 kan de definitivt pusha varandra till max och lyckas komma upp mot världsrekordet (8.95). En vacker dag kommer någon hoppa 9 meter.

Vilket jävla hopp av Saladino. Är det världens längsta övertramphopp tro?
https://www.youtube.com/watch?v=x23lyHBB4S8

...eller kanske detta hopp av Pedroso. Vilken otroligt fin teknik han hade
https://www.youtube.com/watch?v=eZG6-1WaxhY
Senast redigerad av Reggie Hamond 2013-03-05 kl. 20:16.
Citera
2013-03-05, 20:30
Medlem
Längdhopps-LÄNGDER

Citat:
Menade att Powell var lite av en fluke.
Hur menar du mer exakt? Vad är "fluke"? Lyckträff?
Jo, han har en lite intressant statistik vad gäller lyckträffar i och med vindhopp förresten. Mike Powell har tre av världens fem längsta med vindhjälp: han har hoppat 8,99 och 8.95 i Sestriere och 8,90 i Modesto med plusvind. De andra två hopparna på den topp fem-listan är Lewis och Pedroso (alla fem hopp på dito lista är över 8.90).

Citat:
Det intressanta är att just längdhopp har många av sina bästa hopp satta på ganska obskyra platser runt om i världen. En hel del Italien bland annat.
Exakt. Och närmare bestämt Sestriere. De tre längsta "wind assisted"-resultaten genom tiderna har skett i Sestriere. Därefter är det på lite blandade platser, bl.a. märks Modesto och Indianapolis, men inget ställe är extremt utmärkande (förutom Sestriere i toppen).

På den gällande världsbästalistan i längdhopp genom tiderna märks mest Tokyo (förstås) och Indianapolis rörande toppresultaten.

Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
De var fantastiska längdhoppare. Det är som att stryka Jonathan Edwards 18.29 därför ingen är i närheten av hans rekord och börja anklaga honom för både det ena och det andra. Han hoppade till och med 18.43 i för stark medvind.
Han är helt klart störst. Edwards har 5 av de 6 längsta (18,29–17,98) och även 3 av de 5 längsta vindhoppen (18,43–18,03).

Citat:
Längdhopp behöver en ny stjärna som börjar hoppa runt 8.70-8.80 igen. En sån person lyckas alltid dra med sig ytterligare några idrottsmän i världstoppen att förbättra sig. När standarden höjs smittar det av sig och vi får garanterat se fler bra resultat.
Just det, håller med om det. Att se någon hoppa 8,75 är någonting annat än 8,30. Det blir mer intressant att se helt enkelt. Samtidigt är det ju roligt nu med Michel Tornéus i världstoppen – men han är trots allt en bit ifrån de där (gamla) långlängderna. Vi får se hur långt han kan komma. Personligen tror jag han kan komma upp till 8,50 cirka som bäst. Över 8,60 blir svårare (även om hans jättelånga tramphopp förra året visade på toppkvaliteter).
Citera
2013-03-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Efter att Carl Lewis lagt av försvann mycket av intresset hos gemene man i Sverige för längdhopp. Tornéus väckte längdhoppsintresset rejält under OS. Får han vara skadefri närmaste 4 åren blir det ett extremt intressant längdhopp i OS 2016. Om inte Bolt satsar på längdhopp kan vi ha en svensk guldmedalj

Funderade på nästa OS när jag såg tävlingen häromdagen. Tornéus blir 30 det året, brukar längdhoppare gå ner sig innan den åldern? Var ligger toppen/peaken i grenen?
Citera
2013-03-05, 20:38
Medlem
Citat:
Vilket jävla hopp av Saladino. Är det världens längsta övertramphopp tro?
https://www.youtube.com/watch?v=x23lyHBB4S8

...eller kanske detta hopp av Pedroso. Vilken otroligt fin teknik han hade
https://www.youtube.com/watch?v=eZG6-1WaxhY
Såg precis dina tillägg där efter att jag hade postat mitt svar nyss.

Övertrampshopp, ja.

Det blir lite svårt att få fram statistisk info om detta. Jag har inte sett någon lista s.a.s.

Vi minns ju som sagt Michels förra året. Går man efter hur det såg ut genom tv:n tyckte jag det hoppet såg ut att vara åtminstone 8,55.

Både Pedroso och Saladino har säkert långa övertrampshopp på sitt samvete.
Pedroso har väldigt många långa vindhopp.
Citera
2013-03-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meelim
Funderade på nästa OS när jag såg tävlingen häromdagen. Tornéus blir 30 det året, brukar längdhoppare gå ner sig innan den åldern? Var ligger toppen/peaken i grenen?
Tittar man på de fem främsta utomhus – Powell, Beamon, Lewis, Emmiyan och Myricks – är snittet för dessa vad gäller deras bästa resultat 26,8 år (de var i spannet 22 till 32).

Tornéus är nu precis i den (snitt)åldern (26,8) märkvärdigt nog (han är född i maj 1986).
Citera
2013-03-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportreporter
Tittar man på de fem främsta utomhus – Powell, Beamon, Lewis, Emmiyan och Myricks – är snittet för dessa vad gäller deras bästa resultat 26,8 år (de var i spannet 22 till 32).

Tornéus är nu precis i den (snitt)åldern (26,8) märkvärdigt nog (han är född i maj 1986).

Se där. Då finns det ju ingen anledning att oroa sig alltför mycket på den fronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in