Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Mig vetligt finns det en (1) person i Sverige som blivit delad på lagligt vis och det är en tjej som ville bli begravd dels i familjegraven och dels i någon sjö. Delningen ägde rum efterdet att kroppen blivit kremerad, familjen fick gå till domstolen för att få ett undantag från begravningssreglerna och/eller griftefriden. Det är tydligen samma straff att dela askan från en kremerad som det är att dela på kroppsdelar från ett lik, men det konstiga är att det finns mängder med plundrade likdelar som obducenterna sparat på till framtida forskning.
Jag känner till två ganska makabra historier. Den ena rörde en journalist som mördades av en afrikansk militärjunta. Han skickades hem till Sverige där han kremerades och begravdes, men kort därefter fattade familjen misstankar då rykten florerade om att vissa kroppsdelar behölls av obducenterna för framtida forskning (som den citerade skribenten påpekade). Till historien hörde även att den döde journalisten inte var "intakt". Ett DNA-prov visade senare att hans skalle stod i bokhyllan hos den ansvarige obducenten.
Den andra historien gick, om jag inte missminner mig, hela vägen till HD. Fallet rörde en ung man som arbetade på ett krematorium. Han hade fått otydliga instruktioner vilket ledde till att han arbetade med ugnen på för låg värme. Innan askan sedan hälls i en urna silas den på större bitar som inte blivit till stoft. I detta fall, eftersom ugnen var satt på för låg värme, märkte ynglingen att han enkelt kunde plocka ut guldtänderna som de döda haft. Han smälte sedan ihop tänderna till större klumpar och sålde dem. Han friades dock av HD för brott mot griftefriden då instruktionerna han fått av sin arbetsgivare varit bristfälliga.
Kontentan tycks vara att man noggrant bör kontrollera den stackare som man begraver...