2013-03-03, 14:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsanka
Det är väl framförallt på grund av vi i princip definierar död som "när man inte kan börja leva igen".

Om hjärtat slutar slå men man får igång det igen säger man "han fick hjärtstillestånd"
Om hjärtat slutar slå och man inte får igång det igen säger man "han dog".

Så om organismen börjar leva igen.....ja då var den väl inte död helt enkelt.
Det här tycker jag var en rak och klockren definition.

En del mikroorganismer kan annars gå ner i så låg ämnesomsättning att det är svårt att avgöra om de lever eller ej. Bakterier kan överleva som sporer under extrema förhållanden och mycket lång tid. Det lilla björndjuret har jag för mig att man skakat liv i efter att det legat förtorkat i något museum i sådär hundra år eller något.

Men som du säger, går det att få liv i skiten så var den helt enkelt inte död.
Citera
2013-03-03, 19:30
Medlem
Lite mer sakligt: Din definition är felaktig. Jag rekommenderar att du helt enkelt slår upp den medicinska definitionen av "död".

Grattis!
Citera
2013-03-03, 19:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HardCoar
Lite mer sakligt: Din definition är felaktig. Jag rekommenderar att du helt enkelt slår upp den medicinska definitionen av "död".

Grattis!
Vad är det för hjärndöda skitinlägg du skriver? Du kan för fan inte bara säga att någons definition är fel utan att säga vad som är felet. "Din definition" säger du, skriver du till mig eller vem?

Om du nu sitter inne på sanningen så skriv det här i tråden istället för att säga åt folk vad de ska slå upp. Och medicinska definitionen säger du. Är det begreppet hjärndöd (som dina inlägg) du menar så kan du glömma det. Det är bara en juridisk teknikalitet och inget biologiskt faktum. Om hjärndöd vore en allmängiltig definition så kan t ex inte amöbor dö då de saknar hjärna.

Men det var kanske något helt annat du tänkte på. Fram med det i så fall!
Citera
2013-03-08, 23:43
Medlem
Finns ju människor som varit "döda" och kommit tillbaka efter väldigt kort tid. Så teoretiskt är det möjligt men normalt inte i praktiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in