2013-02-27, 22:11
Medlem
AntonioPs avatar
Hej!

Har läst en del filosofi och så på egen hand, tycker det är roligt och verkligen ett intresse jag har!

Undrar ifall någon kan förklara vad man gör i filosofin på Gymnasiet, läser man olika filosofers verk eller skall man försöka skapa egna?? Vad går kursen ut på??

MVH
Citera
2013-02-27, 22:17
Medlem
Vi fick lära oss om olika filosofer och vad dem kommit på !
Intressant kurs faktiskt!
Citera
2013-02-27, 22:22
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Man sitter och flummar lär sig lite om filosofer och deras tankar. Ganska trevlig och intressant kurs men man har i princip ingen nytta av den senare i livet. Välj den om du är intresserad säger jag bara
Citera
2013-02-27, 22:33
Medlem
JBugsters avatar
För egen del var den måttligt överflödig, läste mycket mer filosofi hemma än vad vi fick lära oss där. Blev dessutom väldigt trött på mina kurskamraters oförmåga till det som kallas "tänkande".
Citera
2013-02-27, 22:36
Medlem
Cristuphers avatar
Man lär sig mest om filosofin inom historian, vilka var de stora filosoferna och de stora filosofierna. Vad de sa och vad det betydde osv.

Inte så mycket filosofiska diskussioner, för mig iallafall. Hade några etiska dilemman men inte mycket mer.
Sen såg vi Matrix i slutet!
Citera
2013-02-27, 22:41
Medlem
När jag läste a-kursen så gick vi igenom några kända filosofer och deras idéer (Descartes, Platon, Kant m.fl.) och fick i uppgift att själv argumentera för/emot dessa i skriftliga arbeten.

Vi såg en film, Unbearable Lightness of Being, och fick filma en diskussion om densamma.

Det var också mycket diskussion i klassrummet, bl.a. om etik och moral. Min lärare var riktigt bra på att entusiasmera de flesta, så det var en rolig kurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in