Har läst en del filosofi och så på egen hand, tycker det är roligt och verkligen ett intresse jag har!
Undrar ifall någon kan förklara vad man gör i filosofin på Gymnasiet, läser man olika filosofers verk eller skall man försöka skapa egna?? Vad går kursen ut på??
Man sitter och flummar lär sig lite om filosofer och deras tankar. Ganska trevlig och intressant kurs men man har i princip ingen nytta av den senare i livet. Välj den om du är intresserad säger jag bara
För egen del var den måttligt överflödig, läste mycket mer filosofi hemma än vad vi fick lära oss där. Blev dessutom väldigt trött på mina kurskamraters oförmåga till det som kallas "tänkande".
När jag läste a-kursen så gick vi igenom några kända filosofer och deras idéer (Descartes, Platon, Kant m.fl.) och fick i uppgift att själv argumentera för/emot dessa i skriftliga arbeten.
Vi såg en film, Unbearable Lightness of Being, och fick filma en diskussion om densamma.
Det var också mycket diskussion i klassrummet, bl.a. om etik och moral. Min lärare var riktigt bra på att entusiasmera de flesta, så det var en rolig kurs.