2013-02-27, 16:24
Medlem
Hoelzels avatar
Hej!

Vi har haft en katt i familjen sedan snart 13 år tillbaka, en kastrerad hona som är blandras mellan bondkatt och norsk skogkatt. Hon bor nu med mamma och hennes sambo.

Hon har väl alltid varit lite reserverad av sig, inte den typen av katt som är superkelig men hon har ändå varit ganska social. Sedan ett par år tillbaka har hon däremot blivit lite mer skygg och kunde vissa stunder springa undan för att i nästa sekund komma fram och vilja bli klappad. Nu är det däremot värre än någonsin. Mamma bor i en trerummare och jag bor här tillfälligt. Hennes favoritplatser på fönsterbrädan i köket, på köksstolarna eller på byrån i hallen. Ligger hon på fönsterbrädan eller någon av köksstolarna så kan hon ofta hoppa ner och gömma sig under köksbordet bara man kommer in i rummet, andra gången ligger hon kvar men om man går fram till henne så trycker hon ihop sig och fäller bak öronen, något som jag antar betyder att hon känner sig hotad. Klappar man henne då så märks det att hon tycker om det men ibland kan hon ändå fortsätta hålla öronen bakåt. Häromdagen gick jag och min mamma även runt i lägenheten för att packa och då gick hon efter oss och kom väldigt nära men om man gjorde en ansats att klappa henne eller plocka upp henne så sprang hon undan.

Vad kan detta beteende bero på? Hon är långhårig och brukar få en del tovor vilket vi har märkt brukar göra henne lite blyg och hon har visserligen någon liten tova nu men hennes beteende har aldrig varit så här extremt. Min mammas sambo har bott här i ungefär tre år och jag har visserligen inte utforskat det något närmare men enligt min mamma verkar katten inte vara så jätteförtjust i honom. Det är inte så att hon fräser åt honom eller liknande men min mamma berättade att katten aldrig brukar gå fram till honom för att kela, något som kanske kunde förklaras av att hon i allmänhet blivit mer försiktig, men när jag var hemma och hälsade på för några månader sedan så hoppade hon upp och lade sig bredvid mig i soffan för att kela vilket är ganska ovanligt nu för tiden. Enligt mamma hade hon även hälsat på några av deras vänner som kom på besök. Jag vet inte om det kanske är så att han är hårdhänt mot katten? Mamma jobbar heltid och han är arbetslös så om det skulle vara så att han faktiskt är hårdhänt så skulle nog inte min mamma märka det.

Eller är det helt enkelt så att hon börjar bli gammal och att det har med det att göra? Hon verkar inte ha något större problem med hörseln men mamma nämnde att hon kanske såg sämre, skulle det kunna vara anledningen? Men varför skulle hon då vara rädd även när man kommer nära, då måste hon väl nästan vara helt blind i så fall? Borde hon inte känna igen våra lukter?

Tacksam för svar!
Citera
2013-02-27, 16:55
Medlem
micro113s avatar
Tidsmässigt verkar ju kattens beteende ganska klart sammanfalla med att nykomling kommer i huset. Att katten dessutom är reserverad mot honom trots att tiden går, men fortsätter interagera med andra trots ökande rädsla, skulle helt klart väcka mina misstankar åt det hållet.

Hur är han med katten annars?

En katt med dålig syn borde ni märka av på andra sätt -- eller snarare i högre grad på andra sätt. Människor är stora och syns bra .. det är i första hand små saker och avstånd en synnedsättning borde märkas på.
Citera
2013-02-27, 16:58
Medlem
Hur beter hon sig runt okänt folk?

Tänker på ifall hon har fått lite sämre syn så kanske hon inte känner igen dig direkt när du kommer in i rummet och drar sig undan därför, för att sedan lugna ner sig lite när du klappar henne och hon inser att det är du.

Vår förra katt var lite reserverad också och hon blev aldrig riktigt vän med morsans sambo efter att jag blivit allergisk och morsan tog över henne. Den katten hade iofs något problem med alla män, tog ett år innan hon självmant kom fram till mig efter att jag och tjejen flyttat ihop.

Edit:
Kan tillägga att morsans sambo klampade runt rätt högljutt och var inte sådär jätteförsiktig med vår känsliga lilla kisse. Ingen elak snubbe på något sätt utan bara lite oförstående till att katten var av den reserverade och känsliga typen. Om det nu skulle vara sambon som är problemet så betyder det ju inte nödvändigtvis att han medvetet skadar katten på något sätt.
Senast redigerad av Mösch 2013-02-27 kl. 17:07.
Citera
2013-02-27, 17:19
Medlem
Hoelzels avatar
Jag har svårt att veta hur hon beter sig i vanliga fall eftersom jag inte bor här permanent men enligt min mamma så verkar det som sagt som att hon är ganska avvaktande gentemot sambon. Den där gången när jag var hemma på besök för några månader sedan och katten hoppade upp bredvid mig i soffan så berättade jag om det för mamma (eftersom jag tidigare påtalat att katten verkade ha blivit mycket mer reserverad) och då skrattade hon och berättade att katten även hade kommit fram och hälsat när de hade vänner på besök men att den fortfarande inte verkar gilla sambon.

Det som enligt mig är det starkaste beviset för att något inte står rätt till är att hon nu för tiden även brukar dra sig undan från min mamma. Det är alltid henne som katten kelat mest med och den enda som alltid bott tillsammans med katten så det känns väldigt konstigt när hon springer bort och gömmer sig när mamma kommer. Hon brukar som sagt verka lite rädd även ibland när man klappar henne, om man kliar henne i ryggslutet så kan hon till exempel lyfta på rumpan och sträcka på svansen som hon brukar göra när hon tycker det är skönt att bli kliad men samtidigt har hon öronen nedfällda vilket ger ganska blandade signaler. Samma sak om man kliar henne under haken eller bakom öronen, hon beter sig som hon brukar göra när hon gillar det men samtidigt kan hon jama på ett sätt som för mig indikerar att hon känner sig osäker.
Citera
2013-02-27, 18:11
Medlem
spLitpersonaLitys avatar
Om en katt är rädd och gömmer sig och det finns en person i dennes närvaro som katten är mer försiktig med och kanske inte vill kela med eller gå fram till överhuvudtaget, då brukar det oftast vara så att antingen är den personen en psykopat och misshandlar katten när ingen ser eller så skrämmer han henne omedvetet. Jag skulle säga att katter ser igenom människor på ett sätt som vi människor inte alltid kan se igenom varandra. Så hon kan ju kanske bara tycka att din mammas sambo är allmänt skrämmande och inte "kattvänlig", men att han egentligen inte gjort något mot katten. Men det förklarar ju inte att hon faktiskt viker bort från din mamma.. Katten ser ju också att din mamma umgås med sambon, och om det nu är så att din mammas sambo faktiskt misshandlar lilla misse eller gör något annat för att skada katten, så blir nog katten extra försiktig vid din mamma också.

Det är ju inte som att ni kan fråga honom rakt ut om han misshandlar missen eller gör annat för att skrämma upp henne.. Men en katt blir inte skygg, rädd och gömmer sig utan anledning bara sådär helt plötsligt efter att ha varit som vilken katt som helst innan.
Senast redigerad av spLitpersonaLity 2013-02-27 kl. 18:18.
Citera
2013-02-27, 18:23
Medlem
Fiaskruttans avatar
Hmm...svårt.
Gillar sambon katter?
Har lilla fröken kanske fått både sämre hörsel och syn och känner sig osäker därför?
Eller så gillar hon inte att ha blivit sambo på gamla dar?
Hon kanske vill ha lugn och ro.
Gamla katter kan bli lite speciella.
Eller så gillar hon inte män för dom låter mer.

Min gamla katt (som blev arton år) gillade aldrig killar eller småbarn som hördes.
Kom det småbarn så försvann hon in i klädkammaren tills dom hade gått hem.

Mina nuvarande katter f.d. vildkatter är extra försiktiga när min dotter kommer.
Dom har bott här i 1½ år.
Har full koll på var hon är.
Dom springer inte och gömmer sig men håller ett avstånd som känns bra för dom.
Hon älskar katter men rör sig lite för fort enligt deras tycke....tror jag.
Senast redigerad av Fiaskruttan 2013-02-27 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in