2013-02-25, 10:34
Medlem
snorgerss avatar
Jag har två hårddiskar, A och B som jag vill synka. De befinner sig på olika ställen och jag hade INTE tänkt att synkronisera via internet.

Jag vill jobba mot disk A för att, med jämna mellanrum, kopiera över ändringarna till B. Till detta hade jag tänkt att använda en tredje hårddisk (C), som transport.

Naturligtvis vill jag att programmet bara flyttar filer som ändrats etc., men det antar jag att de flesta moderna synkprogram gör.

Är det någon som känner till något program som stödjer de funktioner jag efterfrågar?
Citera
2013-02-25, 10:41
Avslutad
Varför är diskarna på olika platser? Varför inte köra en nätverkslösning (dropbox?)?
Du verkar göra det onödigt komplicerat.
Citera
2013-02-25, 10:47
Medlem
snorgerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Varför är diskarna på olika platser? Varför inte köra en nätverkslösning (dropbox?)?
Du verkar göra det onödigt komplicerat.

Jag förstår din invändning, men anledningen är att det rör sig om närmare en 1 TB och då blir det dyrt med onlinelösningar. Dessutom rör det sig om relativt stora mängder data som ska förflyttas. Fast det kanske är bättre att låta det ta ett antal timmar och flytta förändringarna via nätet ändå. Saken är den att disk B INTE kommer att stå inkopplad så jag kommer ändå inte att synka i realtid.
Citera
2013-02-25, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snorgers
Jag förstår din invändning, men anledningen är att det rör sig om närmare en 1 TB och då blir det dyrt med onlinelösningar. Dessutom rör det sig om relativt stora mängder data som ska förflyttas. Fast det kanske är bättre att låta det ta ett antal timmar och flytta förändringarna via nätet ändå. Saken är den att disk B INTE kommer att stå inkopplad så jag kommer ändå inte att synka i realtid.

Om det inte gäller en nätverkslösning så känns en hederlig extern disk som ett alternativ.
Citera
2013-02-25, 13:11
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Är det någon som känner till något program som stödjer de funktioner jag efterfrågar?

Operativsystem och utgåva?
Citera
2013-03-01, 10:03
Medlem
snorgerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Om det inte gäller en nätverkslösning så känns en hederlig extern disk som ett alternativ.

Jo, absolut, och jag kan ju egentligen flytta den externa disken B till A för att kopiera. Men nu var min tanke alltså att istället ta med förändringarna från A på en tredje disk till B för att så föra över dem.

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Operativsystem och utgåva?

Jag har windows 7, funderar på att gå över till 8. Har inga konkreta planer på att gå tillbaka till Kubuntu, men det är klart att ett program som har stöd i många operativsystem är bäst.
Citera
2013-03-08, 13:32
Medlem
Citat:
Jag har två hårddiskar, A och B som jag vill synka. De befinner sig på olika ställen och jag hade INTE tänkt att synkronisera via internet.

Spontant tycker jag du skulle kika på en *NAS
De finns ju för rimliga pengar att köpa där även smäcker programvara följer med med ungefär samma funktion som "dropbox" fast du här har tusen gånger mer säkerhet,konfigurerar exempelvis trafiken.
NätverksDisken kör du med fördel även i RAID1 dvs speglat innehåll.
Sedan använder man ju disken precis som om den vore lokal (ser ut som vanlig i utforskaren)
Citera
2013-03-08, 14:57
Medlem
rsync
Citera
2013-03-08, 15:26
Medlem
CMs avatar
Microsofts Sync Toy.

Enkelt men funkis och gratis.
Citera
2013-03-27, 19:56
Medlem
Littons avatar
Första gången synkar du manuellt.
Därefter över nätet.
rsync är helt överlägset. Det finns även olika GUIs till rsync.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in