2013-02-22, 22:44
Medlem
Ja, som rubriken lyder.. varför kan man hitta trådar om man söker på google och sedan när man skriver exakt samma sökord i flashbacks sökmotor hittar den ingenting?
Vill någon vara vänlig och förklara för jag tycker det är konstigt.
Tack på förhand. Mvh
Citera
2013-02-22, 23:40
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Har du något exempel?
Citera
2013-02-22, 23:46
Medlem
För att trådarna har blivit stängda?
Citera
2013-02-23, 00:05
Moderator
Humbugs avatar
Sökfuktionen är även lite opålitlig ibland.
Citera
2013-02-23, 01:03
Medlem
Joomlas avatar
Olika gamla och olika koder. Google är en sökmotor, Flashback är ett forum som har en sökmotor som en sidofunktion. Google är från sent nittiotal medan forumets basmjukvara är från mitten av 00-talet någon gång; tippar på cirka 2006-2007.

Om det rör sig om nya inlägg så kan det vara att sökmotorns databas/cache (vilket som) inte hunnit uppdateras => inga träffar.
Citera
2013-02-24, 00:54
Medlem
"För att trådarna har blivit stängda?"
Visst det verkar ju som den troligaste anledningen, men jag kan i vissa fall inte se någon anledning till varför dom skulle stängts? Kan någon bekräfta detta eller?

"Sökfuktionen är även lite opålitlig ibland."
Men isåfall borde man ju träffa rätt förr eller senare om man provar samma sökning flera gånger i rad och vid flera olika tillfällen. Vilket jag gjort utan resultat.

"Olika gamla och olika koder. Google är en sökmotor, Flashback är ett forum som har en sökmotor som en sidofunktion. Google är från sent nittiotal medan forumets basmjukvara är från mitten av 00-talet någon gång; tippar på cirka 2006-2007."
Det där låter som tekniskt mumbo-jumbo för mig men om jag inte missförstår så tycker jag flashbacks sökmotor borde hitta en tråd som existerar oavsett hur gammal den är.
Citera
2013-02-24, 01:58
Medlem
micaeles avatar
Lär dig citera ordentligt. Man citerar inte folk med harspår, utan använder den funktion som finns inbyggd. Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av stasi91
"För att trådarna har blivit stängda?"
Visst det verkar ju som den troligaste anledningen, men jag kan i vissa fall inte se någon anledning till varför dom skulle stängts? Kan någon bekräfta detta eller?
Moderatorer stänger [låser] trådar efter Flashbacks regelverk och egen spetskompetens. Inget att bekräfta eller diskutera vidare i.

Citat:
"Sökfuktionen är även lite opålitlig ibland."
Men isåfall borde man ju träffa rätt förr eller senare om man provar samma sökning flera gånger i rad och vid flera olika tillfällen. Vilket jag gjort utan resultat.
Nej, det fungerar inte så. Med lite intelligens förstår man varför. Indexering sker en gång och arbetar därefter, flera sökningar efter varandra förändrar inte det statiska resultatet. Vi får helt enkelt hoppas på att Flashbacks sökfunktion förbättras stadigt, men det är föga troligt att det sker i samma takt som Googles dito.

Citat:
"Olika gamla och olika koder. Google är en sökmotor, Flashback är ett forum som har en sökmotor som en sidofunktion. Google är från sent nittiotal medan forumets basmjukvara är från mitten av 00-talet någon gång; tippar på cirka 2006-2007."
Det där låter som tekniskt mumbo-jumbo för mig men om jag inte missförstår så tycker jag flashbacks sökmotor borde hitta en tråd som existerar oavsett hur gammal den är.
Det kan man tycka, men man får likväl finna sig i att en sökfunktion på en enskild hemsida inte alls är lika versatil som på en global sökmotor.
Citera
2013-02-24, 12:45
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stasi91
Flashback och Google är sidor med vitt skilda syften. Forumets mjukvara är just "bara" en forummjukvara där en sökmotor ingår för att hitta bland inläggen. Google är däremot en hemsida dedikerad till sökningar och därför läggs all tid och kraft på att utveckla just sökmotorn.

Dessutom så är jag väldigt säker på att Google har en tidsmässigt försprång då de funnits på internet sedan sent 90-tal.

Tänk dig två bibliotekarier som håller koll på alla böckerna, fast den ena har inte jobbat lika länge och sysslar även med att baka bullar. Självklart har den mer plikttrogna bibliotekarien mer koll på böckerna och mer sannolik att kunna hitta boken du letar efter. Jämför med forumet: All tid har inte lagts på att utveckla forumets sökmotor medan Google under många år inte var mer än just en sökmotor och därför kunnat utvecklas mer.

Papperskorgen är förresten inte sökbar, men det är möjligt att den är sökbar genom Google. Så det kan också vara en anledning till varför vissa trådar uteblir.
Senast redigerad av Joomla 2013-02-24 kl. 12:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in