2017-11-16, 23:39
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Bissau?

Fylking: FINALMENTE! Visst Är det Guinea-Bissaus huvudstad Bissau. Tror vi förklarat allt along the way.

Skönt schizo, en "tysk" stensäker upp i vänstra krysset! Priset är en AK-47 från den gamla befrielserörelsen PAIGC som om vi utläser akronymen för en gång skull låter portugisiskan - detta det minst vackra av de romanska språken - flyta härligt; Partido Africano da Independência da Guiné e Cabo Verde !

Varsågod att ta oss vidare!
Citera
2017-11-17, 12:09
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Fylking: FINALMENTE! Visst Är det Guinea-Bissaus huvudstad Bissau. Tror vi förklarat allt along the way.

Skönt schizo, en "tysk" stensäker upp i vänstra krysset! Priset är en AK-47 från den gamla befrielserörelsen PAIGC som om vi utläser akronymen för en gång skull låter portugisiskan - detta det minst vackra av de romanska språken - flyta härligt; Partido Africano da Independência da Guiné e Cabo Verde !

Varsågod att ta oss vidare!
Tack Gogge!

En AK-47? Och jag som aldrig avlossade ett enda skott med automatkarbinen i lumpen, varken med lösplugg eller riktig ammunition, för att slippa den förhatliga vapenvården efteråt.

Nytt resmål:
1. Vi söker ett palindrom.
2. En författare född i vår stad är mest känd för en pjäs, i vilken huvudpersonen har ett namn som också är ett palindrom.
3. Genom staden rinner ett vattendrag med samma namn som det "län" staden är huvudort för.
Citera
2017-11-17, 13:28
Medlem
schizophrenias avatar
4. En av landets premiärministrar hade stadens namn som efternamn.
5. Det finns en större stad med samma namn i ett annat land.
6. Staden växte fram kring ett slott tillhörandes en adelsfamilj, med samma namn som staden.
Citera
2017-11-17, 13:54
Medlem
atts avatar
Kung Ubu ledde mig till Laval.
Citera
2017-11-17, 14:38
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Kung Ubu ledde mig till Laval.
Alfred Jarrys klassiker Kung Ubu ledde dig alldeles rätt!

Jarry är även grundare av patafysiken. I den postumt publicerade romanen Dåd och idéer av doktor Faustroll (1911) återfinns en definition av patafysiken: ”Patafysiken är de imaginära lösningarnas vetenskap, som på det symboliska planet bringar egenskaperna hos föremålen, beskrivna med hjälp av deras verkningskraft, i samklang med deras grunddrag.” År 1949 bildades ett patafysiskt kollegium i Paris, och den som vill läsa mer om patafysiken kan t.ex. göra det i tidsskriften The Journal of the LIP, där LIP står för The London Institute of ’Pataphysics (se https://www.atlaspress.co.uk/theLIP/).

Låt oss återgå till Laval, och förklaringar kring några ledtrådar:
3. Vattendraget och länet = Mayenne.
4. Pierre Laval. Efter andra världskriget ställdes han inför rätta för högförräderi. Han dömdes till döden och arkebuserades.
5. I Quebec återfinns ett större Laval.
6. Den franska adelssläkten de Laval. På adelsvapen.com kan man läsa att "För [den svenska] ättens uppgivna härstamning från den förnäma franska släkten med detta namn finnas inga bevis."

Varsågod att att ta över som reseledare!
Citera
2017-11-17, 17:56
Medlem
schizophrenias avatar
På tal om Ubu förresten ... vart tog Papa.Ubu vägen? Någon som vet? Har inte sett henne/honom på länge på fb.

Ber om ursäkt för OT.
Citera
2017-11-17, 20:25
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Alfred Jarrys klassiker Kung Ubu ledde dig alldeles rätt!

Låt oss återgå till Laval, och förklaringar kring några ledtrådar:
3. Vattendraget och länet = Mayenne.
4. Pierre Laval. Efter andra världskriget ställdes han inför rätta för högförräderi. Han dömdes till döden och arkebuserades.
5. I Quebec återfinns ett större Laval.
6. Den franska adelssläkten de Laval. På adelsvapen.com kan man läsa att "För [den svenska] ättens uppgivna härstamning från den förnäma franska släkten med detta namn finnas inga bevis."

Varsågod att att ta över som reseledare!

Tack för det! Jag sätter på mikrofonen här framme i bussen. Hallå, hörs det? Bra. Ja medan vi rullar iväg från Laval tänkte jag vi skulle ha en liten frågesport. Jodå, det blir jätteroligt! Hursomhelst, här kommer ledtrådarna. Vilken stad ska vi till?

1) kruttillverkning gav upphov
2) liten men välförsedd med byggnadsverk av landets mest berömde arkitekt (tillhörde a-laget)
3) kändis: telefondirektör när det gick som bäst
Citera
2017-11-17, 21:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tack för det! Jag sätter på mikrofonen här framme i bussen. Hallå, hörs det? Bra. Ja medan vi rullar iväg från Laval tänkte jag vi skulle ha en liten frågesport. Jodå, det blir jätteroligt! Hursomhelst, här kommer ledtrådarna. Vilken stad ska vi till?

1) kruttillverkning gav upphov
2) liten men välförsedd med byggnadsverk av landets mest berömde arkitekt (tillhörde a-laget)
3) kändis: telefondirektör när det gick som bäst

Antitesen till dig vad gäller att vara bekväm i arkitekturens värld men check på krutet och Marconi tillverkade ju telefoner ett tag så ett långskott på Bologna..?
Citera
2017-11-17, 22:15
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Antitesen till dig vad gäller att vara bekväm i arkitekturens värld men check på krutet och Marconi tillverkade ju telefoner ett tag så ett långskott på Bologna..?

OT men blir d julbord i sholm i år?
Citera
2017-11-17, 22:17
Medlem
atts avatar
Citat:

Nej jag har dubbelkollat med chauffören nu och det är inte Bologna. Vi svänger vänster strax innan Paris. Det blir övernattning i bussen för övrigt, nämnde jag det?

4) rockfestival där bland många andra Bowie och Kent varit dragplåster
Citera
2017-11-17, 22:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
OT men blir d julbord i sholm i år?

Har du fan rätt i! Rann ut i sanden förra året, folk droppade av. Om inte den s k Placeringsenheten är väldigt swift så why not! Men som sagt, i värsta fall blir det behind bars för min del, nu när det är "hårdare tag" så är det kanske vatten och bröd som gäller... Återkommer i ärendet!

Stort OT-sorry!
Citera
2017-11-17, 22:57
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Har du fan rätt i! Rann ut i sanden förra året, folk droppade av. Om inte den s k Placeringsenheten är väldigt swift så why not! Men som sagt, i värsta fall blir det behind bars för min del, nu när det är "hårdare tag" så är det kanske vatten och bröd som gäller... Återkommer i ärendet!

Stort OT-sorry!

Jag blir de facto mer och mer intresserad av att träffa hjältarna här. Vore hur kul som helst.

On topic gissar jag på Flen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in