2017-09-22, 21:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Bra tänkt, men nej.

5) Gör en Bernard fast inom annat område Jag avnjuter produkten just nu Kanske är en ledtråd..

Tänkte först - utan att hitta en stad - maize som in Nya världen blir corn, faller dock på;

1) Avsaknad av stad.

2) Även vi säger ju cornflakes! Inte maizeflakes...

3) Sannolikheten att Biling kring niotiden en fredagskväll sitter och käkar cornflakes är nära noll...

...när han måhända i stället drar några Budweiser alt Budvar, således drar vi i nödstoppet och säger České Budějovice..?
Citera
2017-09-22, 21:33
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tänkte först - utan att hitta en stad - maize som in Nya världen blir corn, faller dock på;

1) Avsaknad av stad.

2) Även vi säger ju cornflakes! Inte maizeflakes...

3) Sannolikheten att Biling kring niotiden en fredagskväll sitter och käkar cornflakes är nära noll...

...när han måhända i stället drar några Budweiser alt Budvar, således drar vi i nödstoppet och säger České Budějovice..?

Det närmar sig! Inte öl.. utan något annat drickbart jag är ganska intresserad av

5) Vanlig beståndsdel i "Påvens nya slott" är en bra ledtråd.

6) Ikväll här hos mig är det dock något mer jordnära från "Down Under" Vilket är en bättre ledtråd..
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-09-22 kl. 21:39.
Citera
2017-09-22, 21:47
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Det närmar sig! Inte öl.. utan något annat drickbart jag är ganska intresserad av

6) Ikväll här hos mig är det dock något mer jordnära från "Down Under" Vilket är en bättre ledtråd..

Hmmm, Påvens nya slott... Det finns nåt vin från Rhonedalen som heter nåt liknande, Châteauneuf-du-Pape. En av landets största städer är ju Lyon men inte fan kommer det väl några lejon på middagen? (Inte ens i Taiwan!)
Citera
2017-09-22, 21:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Aj... inte alls någon vinmänniska av rang... med rumlande över diverse distrikt och druvor har jag nyktrat till i... ...Shiraz..? (en gissning som bygger på att "down under"-ledtråden är mer subtil än att vi ska dit? Typ...)
Citera
2017-09-22, 21:52
Medlem
Moramannens avatar
Vin, Vinland, Wien?
Citera
2017-09-22, 21:55
Medlem
Citat:
Aj... inte alls någon vinmänniska av rang... med rumlande över diverse distrikt och druvor har jag nyktrat till i... ...Shiraz..? (en gissning som bygger på att "down under"-ledtråden är mer subtil än att vi ska dit? Typ...)

Det är rätt, Shiraz i Iran Med 1,5 miljoner invånare. Kan dyka upp i glasen på middagen. Shiraz heter druvan i nya världen (dvs. utanför Europa. I gamla världen dvs. Europa heter samma druva Syrah. Trots stadens namn har den inget med Shiraz/Syrah-druvan/viner att göra. Dock tillverkades söta och vita viner i staden till 1978/79, ja då en vin-fientlig ledning tog över Iran. Och ikväll sippar jag en schysst Shiraz gjord av en kvinnlig vinmakare på Sister's run, 99 kr och ett superfynd. Shiraz är den stora druvan i Australien, men även tex. Sydafrika.

En resa till Australien, en persisk matta och frågan till dig!
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-09-22 kl. 21:58.
Citera
2017-09-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Hmmm, Påvens nya slott... Det finns nåt vin från Rhonedalen som heter nåt liknande, Châteauneuf-du-Pape. En av landets största städer är ju Lyon men inte fan kommer det väl några lejon på middagen? (Inte ens i Taiwan!)

Vad det gäller vinet var det rätt, Syrah är en vanlig druva i det
Citera
2017-09-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Vin, Vinland, Wien?

Inte så lurigt Mer pang på vin-betan
Citera
2017-09-22, 22:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Det är rätt Shiraz i Iran Med 1,5 miljoner invånare. Kan dyka upp i glasen på middagen. Shiraz heter druvan i nya världen (dvs. utanför Europa. I gamla världen dvs. Europa heter samma druva Syrah. Trots stadens namn har den inget med Shiraz/Syrah-druvan/viner att göra. Dock tillverkades söta och vita viner i staden till 1978/79, ja då en vin-fientlig ledning tog över Iran. Och ikväll sippar jag en schysst Shiraz gjord av en kvinnlig vinmakare på Sister's run, 99 kr och ett superfynd.

En resa till Australien, en persisk matta och frågan till dig!

Thanx! Som jag antog var din "down under"-ledtråd av det subtilare slaget, sedan ber jag - som Roffe Zetterlund skulle sagt "radioaktivt" - om ursäkt för Budweiser-gissningen när din "Bernard" kom... kan INTE se dig intaga detta vattniga... vatten!

Återkommer strax med en fråga! (och får pausa vid IBM 1814... ).
Citera
2017-09-22, 22:19
Medlem
Citat:
Thanx! Som jag antog var din "down under"-ledtråd av det subtilare slaget, sedan ber jag - som Roffe Zetterlund skulle sagt "radioaktivt" - om ursäkt för Budweiser-gissningen när din "Bernard" kom... kan INTE se dig intaga detta vattniga... vatten!

Återkommer strax med en fråga! (och får pausa vid IBM 1814... ).

Hehe IBM 1814 ja haha Låt oss inte glömma hangarfartyget Apple 1812..
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-09-22 kl. 22:22.
Citera
2017-09-22, 22:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Jag beger mig ut på tunn is och testar en "unik egenskap från varje" som fallit väl ut i de andra trådarna (ALLTFÖR väl i WW2, *grrr...Venator* ). Tror experimentet blir kortlivat men vi gör ett försök! En egenskap, som måste vara unik!

1) Johanneshov.

2) Antwerpen.

3) New York.

4) Lund.

För att förtydliga, exempelvis kan vår stad inte bebos av övervägande svensktalande, för det gäller ju både 1 och 4 (i åtm några decennier till...).

Vi gör ett försök! Med detta format BÖR inte leadsen vara far-fetched, tycker jag inte de är heller.
Citera
2017-09-22, 22:48
Medlem
Citat:
Jag beger mig ut på tunn is och testar en "unik egenskap från varje" som fallit väl ut i de andra trådarna (ALLTFÖR väl i WW2, *grrr...Venator* ). Tror experimentet blir kortlivat men vi gör ett försök! En egenskap, som måste vara unik!

1) Johanneshov.

2) Antwerpen.

3) New York.

4) Lund.

För att förtydliga, exempelvis kan vår stad inte bebos av övervägande svensktalande, för det gäller ju både 1 och 4 (i åtm några decennier till...).

Vi gör ett försök! Med detta format BÖR inte leadsen vara far-fetched, tycker jag inte de är heller.

Behöver mer doping för den här Men Aten? (Var inne på Berlin med..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in