2017-08-02, 18:44
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Måste lämna frågan fri då jag inte kan monitorera tråden för tillfället.

Det här går inte! Ingen frivillig har tagit steget framåt på hela dagen... Sommarstiltje... likadant i WW2-tråden.

Axis el Biling el Venator - om jag tar mitt ansvar här så producerar ni något i WW2? Deal?

(Fråga borttagen till förmån för gällande ovan!!!!)

EDIT: Ha ha! Trådlös telemani! Den skamlöse kände av frågebehovet! Deletar min fråga till förmån för hans självfallet!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2017-08-02 kl. 18:46.
Citera
2017-08-02, 19:07
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse
Ok, då tar jag frågan, då jag varit nära ett par gånger, men fallit på målsnöret.

1. Ort med mindre än 1000 invånare. I (motsvarigheten till) kommunen bor dock ca tre gånger så många som i centralorten.

2. En europaväg passerar förbi orten i en lång S-formad krök (bak- och framvänt S om vi ska vara noga).

3. En välkänd kvinnlig artist är född på orten.

Kringelikrokvägar luktar ju Alperna eller Norge, sistnämnda känns minst långsökt. E6, ABBA-Anni-Frid och i så fall Ballangen..?
Citera
2017-08-02, 19:16
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Kringelikrokvägar luktar ju Alperna eller Norge, sistnämnda känns minst långsökt. E6, ABBA-Anni-Frid och i så fall Ballangen..?
Det gick fort det. Ballangen är helt riktigt, vilket en titt på kartan bekräftar. Antalet invånare är 826, mot 2554 i kommunen enligt norska Wkipedia. Anni-Frid Lyngstad föddes mycket riktigt där 1945.

Imponerande, Gogge!
Citera
2017-08-02, 19:40
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Det gick fort det. Ballangen är helt riktigt, vilket en titt på kartan bekräftar. Antalet invånare är 826, mot 2554 i kommunen enligt norska Wkipedia. Anni-Frid Lyngstad föddes mycket riktigt där 1945.

Imponerande, Gogge!

Thanx! Nah... threadless telemania is runnig wild tonight!

OK - försöker återskapa min, tog en copy-paste, men hann kopiera annat under tiden...

1) Tunnelbanesystem, ovanligt för en så pass liten stad.

2) Öns första universitet hamnade här, mycket länge sedan.

3) Och... här avslöjas den ungefärliga geografin, vi ska inte leta i Latinamerika eller Melanesien; har varit under grekiskt, romerskt och arabiskt styre.

Vi nöjer oss så länge!
Citera
2017-08-02, 20:35
Medlem
Den skamlöses avatar
Ledtråd 3 ger inte så mycket att välja på.

Catania på Sicilien?
Citera
2017-08-02, 21:24
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ledtråd 3 ger inte så mycket att välja på.

Catania på Sicilien?

Njaaa... ...snyggt anyhow! Hela Medelhavet tycker jag ändå är en hel del att "välja på"!

Stafettpinnen åter över till Den skamlöse!
Citera
2017-08-02, 22:55
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Njaaa... ...snyggt anyhow! Hela Medelhavet tycker jag ändå är en hel del att "välja på"!

Stafettpinnen åter över till Den skamlöse!
Tack... fast hur många medelhavsöar kan egentligen komma i fråga?

Nå, vidare till en ny stad:

1. Staden har ca 19 000 invånare.

2. En känd porrstjärna föddes och växte upp i staden.

3. Staden passeras i en mördarjakt i slutet av en detektivroman av Ellery Queen.
Citera
2017-08-03, 00:25
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Tack... fast hur många medelhavsöar kan egentligen komma i fråga?

Nå, vidare till en ny stad:

1. Staden har ca 19 000 invånare.

2. En känd porrstjärna föddes och växte upp i staden.

3. Staden passeras i en mördarjakt i slutet av en detektivroman av Ellery Queen.
Kommer att var upptagen dagtid och kan inte svara på ev. svar förrän på kvällen...
Citera
2017-08-03, 00:56
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Frestande att svara Ortona i Italien då porrskådisen Rocco Siffredi föddes där. Staden har dock 23.000 innevånare...
Citera
2017-08-03, 06:25
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Frestande att svara Ortona i Italien då porrskådisen Rocco Siffredi föddes där. Staden har dock 23.000 innevånare...
Nej, inte Ortona.

4. Staden har fått sitt namn från ett fort som i sin tur uppkallats efter en preussisk officer.
Citera
2017-08-03, 15:10
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Nej, inte Ortona.

4. Staden har fått sitt namn från ett fort som i sin tur uppkallats efter en preussisk officer.

Steubenville, Ohio..
Citera
2017-08-03, 20:14
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Steubenville, Ohio..
Javisst är det Steubenville!

Namnet kommer av Fort Steuben, som låg inom stadens nuvarande gränser, och som uppkallades efter den preussiske officeren Friedrich Wilhelm von Steuben, som kämpade i den kontinentala armén under nordamerikanska frihetskriget.

I Steubenville föddes 1968 Nora Louise Kuzma, som blev känd för världen som Traci Lords, som genom en förfalskad legitimation spelade in porr bara 15 år gammal, vilket ledde till stora problem för porrproducenterna när det avslöjades. Traci Lords har efter sin tid i porrbranchen skaffat sig en ny karriär som skådespelerska och sångerska, och skulle idag säkert ogilla att i första hand presenteras som f.d. porrstjärna.

I detektivromanen Det egyptiska korsmysteriet (The Egyptian Cross Mystery, 1932) av Ellery Queen, sker i slutet en rafflande mördarjakt från Arroyo, West Virginia, till Chicago, där ett flertal städer passeras på vägen. En av dessa städer är just Steubenville.

Bra Bilingual! Frågan är din.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in