2017-07-03, 18:56
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Här hittar vi förlagan till föremålet för berömd terroristattack.
Citera
2017-07-03, 21:04
Medlem
Vossevangens avatar
Bologna?
Senast redigerad av Vossevangen 2017-07-03 kl. 21:14.
Citera
2017-07-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Bologna?
Pling! Helt rätt käre resenär!

1. Det efterkrigstida Bologna blev ett starkt fäste för det italienska kommunistpartiet. Från andra världskrigets slut fram tills millennieskiftet så hade staden ett oavbrutet vänsterstyre.
Citat:
In the post-war years, Bologna became a thriving industrial centre as well as a political stronghold of the Italian Communist Party. Between 1945 and 1999, the city had an uninterrupted series of left-wing mayors, the first of whom was Giuseppe Dozza.
Staden har också varit en måltavla för fascistiska terroraktioner. 1980 dödades många människor i ett fascistiskt bombdåd mot stadens järnvägsstation.
Citat:
On 2 August 1980, at the height of the "years of lead", a terrorist bomb was set off in the central railway station of Bologna killing 85 people and wounding 200, an event which is known in Italy as the Bologna massacre. In 1995, members of the neo-fascist group Nuclei Armati Rivoluzionari were convicted for carrying out the attack, while Licio Gelli—Grand Master of the underground Freemason lodge Propaganda Due (P2)—was convicted for hampering the investigation, together with three agents of the secret military intelligence service SISMI.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bologna

2. Flera muhhamedanska terroraktioner har lyckats avvärjas mot stadens stora vackra kyrka Basilica di San Petronio. Anledningen till att denna katolska helgedom är särskild förhatlig för muslimer är att en av dess vägar pryds av en fresk förställande Muhammed i helvetet.
Citat:
The Basilica of San Petronio is the main church of Bologna, Emilia Romagna, northern Italy. It dominates Piazza Maggiore. It is the tenth-largest church in the world by volume, 132 metres long and 66 metres wide, while the vault reaches 45 metres inside and 51 metres in the facade. With its volume of 258,000 m³, it is the largest (Gothic or otherwise) church built of bricks of the world.
Citat:
In 2002, five men who it was believed were connected to Al Qaeda and were planning to blow up the building, were arrested. Again in 2006, plans by Muslim terrorists to destroy the Basilica were thwarted by Italian police. The terrorists claimed that a 15th-century fresco inside was insulting to Islam. The fresco, painted by Giovanni da Modena, depicts Muhammad in Hell being devoured by demons.
https://en.wikipedia.org/wiki/San_Petronio_Basilica

I Bologna finns De två tornen - dessa två torn var arkitekten Yamasakis inspiration när han ritade tvillingtornen i New York.
Citat:
During the 1960s, architect Minoru Yamasaki used the Towers as inspiration for his work on the World Trade Center.
https://en.wikipedia.org/wiki/Two_Towers,_Bologna

Bra taget Vosse, varsågod och fortsätt!
Citera
2017-07-04, 12:53
Medlem
Vossevangens avatar
OK!
Ny stad:

1. Paris kan være en ledtråd
2. Universitetsstad
3. Den mest folkrike staden i sin region
Citera
2017-07-04, 17:35
Medlem
Vossevangens avatar
4. Nordlys kan være en ledtråd
Citera
2017-07-04, 19:51
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
4. Nordlys kan være en ledtråd

Tromsö?
Citat:
Tromsø kallas ofta "Nordens Paris"

Edit, hittade även följande:

Citat:
Nordlys är en norsk dagstidning som utges i Tromsø.
Senast redigerad av BernardLoutre 2017-07-04 kl. 19:53.
Citera
2017-07-04, 20:07
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Tromsö?

Edit, hittade även följande:
Meget bra!
Tromsø har dessuten ca 75.000 inv og er største staden i Nord-Norge.

Tar Bernard oss med til en stad han har vært førut?
Citera
2017-07-04, 22:33
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Meget bra!
Tromsø har dessuten ca 75.000 inv og er største staden i Nord-Norge.

Tar Bernard oss med til en stad han har vært førut?

Jo, jag tror faktiskt att jag har varit i Tromsö 3ggr.

OnT:

1. En Bernard: Jag träffade några från denna stad idag. De tyckte att det var kallt här i Stockholm.
2. En känd maträtt kommer ursprungligen härifrån men återfinns numera i hela landet.
3. Staden är ett par tusen år gammal.
Citera
2017-07-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jo, jag tror faktiskt att jag har varit i Tromsö 3ggr.

OnT:

1. En Bernard: Jag träffade några från denna stad idag. De tyckte att det var kallt här i Stockholm.
2. En känd maträtt kommer ursprungligen härifrån men återfinns numera i hela landet.
3. Staden är ett par tusen år gammal.
Australiensare brukar klaga på temperaturen i Norden oavsett hur varmt det är har jag hört! Gissar därför på Melbourne. Från Melbourne kommer det fantastiska pålägget Vegemite som sägs vara en ikonisk australiensisk matprodukt (fast det är ju förstås ej en maträtt).

https://en.wikipedia.org/wiki/Vegemite

"If you don't eat yer meat laddy, you can't have any Vegemite!"

Edit: Hur gammal staden är vet jag ej. Området har varit bebott länge men det är ju måhända ej samma sak. Européerna kom ju rätt sent till Australien så några tusenåriga städer likt de i gamla världen finns väl ej här.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-07-04 kl. 23:12.
Citera
2017-07-04, 23:14
Medlem
tcfmogs avatar
Neapel?
Citera
2017-07-04, 23:24
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Neapel?

Klart närmare än Melbourne men dessvärre fel.
Citera
2017-07-04, 23:46
Medlem
Genua?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in