Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-06, 19:26
  #8881
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Gogge har säkert rätt men slänger in en panikgissning på Örebro. Med tanke på riksdagen då.

Skulle ge dem båda samma odds faktiskt... Vasa-kopplingen även där, kan syfta på ÖSK, förvisso svart tröja, men varför skulle smurfledtråden syfta på det? Röstar Örebro blått? ... eller svart!?
Citera
2017-06-06, 19:26
  #8882
Medlem
schizophrenias avatar
Det är inte Vadstena eller Örebro.

1. En ledare för ett slags superstjärnor kom från vår stad.
2. Ledarens far var känd för något med koppling till film av Hasse Ekman.
3. Stadens mest kända idrottsförening tog nationellt guld i stor lagsport redan flera decennier före föreningens storhetstid.
4. Riksdag har hållits här.
5. Ledaren i ledtråd 1 har en speciell koppling till den dag det är idag.
6. Här va smurfit värre sa Gammelsmurfen.
7. En rockpionjär från vår stad spelade en gång in en LP, där Benny (piano), Agnetha (kör), Anni-Frid (kör) och Björn (mixerbord) hjälpte till vid inspelningen.
8. En idrottslegend kan ses naken här ... som staty.
Citera
2017-06-06, 19:30
  #8883
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Fan, då var det Gävle i alla fall!

Funderade faktiskt på den staden förut med tanke på riksdagen (Gustav III kallade till riksdag där har jag för mig).

...och så var jag faktiskt till affärn i dag och köpte ett paket Gevalia!

Edit: Gunder Hägg ska stå staty där naken tydligen!
__________________
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-06-06 kl. 19:39.
Citera
2017-06-06, 19:44
  #8884
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Fan, då var det Gävle i alla fall!

Funderade faktiskt på den staden förut med tanke på riksdagen (Gustav III kallade till riksdag där har jag för mig).

...och så var jag faktiskt till affärn i dag och köpte ett paket Gevalia!

Edit: Gunder Hägg ska stå staty där naken tydligen!

Plus ett på ditt "Fan"!!! "Smurfkedjan" i Brynäs... för min del föll det på att jag inte kunde tänkte mig att Riksdag hållits där, varför inte kolla... Grattis Axis! Bookien just left the building..
Citera
2017-06-06, 19:47
  #8885
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Plus ett på ditt "Fan"!!! "Smurfkedjan" i Brynäs... för min del föll det på att jag inte kunde tänkte mig att Riksdag hållits där, varför inte kolla... Grattis Axis! Bookien just left the building..
Han kallade samman riksdag där med så kort varsel att folk rimligen inte kunde hinna dit i tid om jag minns rätt. Detta gjorde han medvetet alltså eftersom han ville finta bort deras maktinflytande.

Slänger in den här trudelutten med Blå tåget, de hette ju först Gunder Hägg: https://www.youtube.com/watch?v=xDJ0...Ha2pCy9yt7RBNR
Citera
2017-06-06, 19:48
  #8886
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Fan, då var det Gävle i alla fall!

Funderade faktiskt på den staden förut med tanke på riksdagen (Gustav III kallade till riksdag där har jag för mig).

...och så var jag faktiskt till affärn i dag och köpte ett paket Gevalia!
Där satt den ju! Bra Axis!

1. Ledaren ifråga var Mats "Traste" Lindén, som var frontman i bandet Traste & Superstararna.
2. Trastes far = Staffan Lindén, känd för sina Staffans Stollar som förekom nästan dagligen på Expressens ledarsida en gång i tiden. Hasse Ekman regisserade Ratataa eller The Staffan Stolle Story, där knäppuppgänget med bl.a. Povel Ramel, Martin Ljung och Gunwer Bergkvist ingick. Det var väl t.o.m. en s.k. Knäppupp-produktion.
3. Brynäs IF tog hem det svenska mästerskapet i fotboll år 1925, långt innan föreningen blev framgångsrik inom hockey. Leif Boork har även varit tränare här, och utan några större framgångar.
4. Har redan förklarats av Axis.
5. Traste Lindéns kvintett sjöng om Svenska flaggans dag på en singel samt på albumet Jolly Bob går i land.
6. Smurfit Kappa Sverige AB har en anläggning i Gävle och i Brynäs IF spelade en gång i tiden den s.k. smurfkedjan.
7. Pionjären = Rock-Olga, och skivan ifråga var Rock-Olga today från 1972.
8. Legenden = Gunder Hägg. Men varför är han avbildad naken?

Passar via en isare över ansvaret till Axis!
Citera
2017-06-06, 19:55
  #8887
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Där satt den ju! Bra Axis!

1. Ledaren ifråga var Mats "Traste" Lindén, som var frontman i bandet Traste & Superstararna.
2. Trastes far = Staffan Lindén, känd för sina Staffans Stollar som förekom nästan dagligen på Expressens ledarsida en gång i tiden. Hasse Ekman regisserade Ratataa eller The Staffan Stolle Story, där knäppuppgänget med bl.a. Povel Ramel, Martin Ljung och Gunwer Bergkvist ingick. Det var väl t.o.m. en s.k. Knäppupp-produktion.
3. Brynäs IF tog hem det svenska mästerskapet i fotboll år 1925, långt innan föreningen blev framgångsrik inom hockey. Leif Boork har även varit tränare här, och utan några större framgångar.
4. Har redan förklarats av Axis.
5. Traste Lindéns kvintett sjöng om Svenska flaggans dag på en singel samt på albumet Jolly Bob går i land.
6. Smurfit Kappa Sverige AB har en anläggning i Gävle och i Brynäs IF spelade en gång i tiden den s.k. smurfkedjan.
7. Pionjären = Rock-Olga, och skivan ifråga var Rock-Olga today från 1972.
8. Legenden = Gunder Hägg. Men varför är han avbildad naken?

Passar via en isare över ansvaret till Axis!
Tusen tack! Bra fråga. Ska duscha och brygga kaffe etc. Återkommer innan solens nedgång (eller strax därefter) med ny fråga! Förresten vet jag inte riktigt när solen går ned i dag. 21.50? Strunt samma, jag återkommer!

Tack till schizophrenia och guldstjärna till Gogge för goda gissningar!
Citera
2017-06-06, 20:16
  #8888
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
- - -
8. Legenden = Gunder Hägg. Men varför är han avbildad naken?
- - -

..tror han kanske ville ha lite antik "klassisk" touch på den? Ivf bra mycket bättre än den hiskeliga entartete "Nacka" som står och förstör hans minne på Söder... Cred för kul fråga (Swan65 if ya reading: this wasn´t obscure, man! ) och t Axis som plockade den, den höga sportdensiteten till trots...ok, dagens nya kunskap: Gävle har haft en Riksdag! .

Sorry för dravel!
Citera
2017-06-06, 21:27
  #8889
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
ok, dagens nya kunskap: Gävle har haft en Riksdag! .
Om Anckarström hade skjutit Gustav III redan i Gävle hade riksdagen där varit långt mer känd.
Citat:
Anckarström var beredd. Han hade tagit med sig ett par stora pistoler. Han såg kungen göra sina promenader i det snöiga Gävle efter utskottssammanträdenas slut.

Anckarströms möjligheter att skjuta kungen i någon av gamla Gävles gränder var stora. Han rådgjorde med Ribbing som i sin tur frågade Pechlin. Generalen inlade sitt veto. Mordet skulle ju åtföljas av en folklig resning och en sådan bedömde han vara omöjlig i det av kungens soldater väl bevakade Gävle. Det var bättre att invänta ett lägligare tillfälle i huvudstaden.

Den 24 februari 1792 avslutades riksdagen i Gävle. Morgonen därpå reste Gustav III i täcksläde till Stockholm, dit han anlände efter elva timmars färd. Han hade då drygt en månad kvar att leva.
Källa: se här. För en annan vinkling på riksdagsarbetet i Gävle, se här.
Citera
2017-06-06, 21:33
  #8890
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Om Anckarström hade skjutit Gustav III redan i Gävle hade riksdagen där varit långt mer känd.

Källa: se här. För en annan vinkling på riksdagsarbetet i Gävle, se här.

Sagt det förut: quiztrådarna är ett Nätuniversitet! Och vilken känd svensk f d politiker är släkt med Anckarström..? A var hans mormors, mormors, mormors far. Just det; Ulf Adelsohn! Judeblodet från fädernet.
Citera
2017-06-06, 21:41
  #8891
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Sagt det förut: quiztrådarna är ett Nätuniversitet! Och vilken känd svensk f d politiker är släkt med Anckarström..? A var hans mormors, mormors, mormors far. Just det; Ulf Adelsohn! Judeblodet från fädernet.
Adelsohns mormors, mormors, morfars, morfars bror var bödel till yrket och hette Nils Lithander Larsson. Enligt wikipedia kan tilläggas.
__________________
Senast redigerad av schizophrenia 2017-06-06 kl. 21:46.
Citera
2017-06-06, 21:45
  #8892
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Adelsohns mormors, mormors, morfars, morfars bror var bödel till yrket och hette Nils Lithander Larsson.

Polska judar, kungamördare, bödlar... tur att Palme vann både 82 och 85!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback