2017-05-27, 22:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Gissar Dortmund men har ingen förklaring på "göteborgaren" som jag tror är ledtråd fyra.

Bull´s eye, snyggt och snabbt exekverad. Klopp, från Borussia Dortmund till Liverpool FC, den "kinsesiska muren" som J-O och gänget rev vid VM -89 i staden (Helvete! Ett av mina starkaste sportminnen! 5--0 i matcher! Och äcklet Jialiangs försök till kaoz, och får en domare utbytt! McEnroe togs av banan (åtv i AO mot Perna) - snedögorna hade så mkt makt att de kunde göra tvärtom - gudskelov ingen pay-off på det!). Tidigare stor kolstad, numer ett minne blott.

Göreborgaren..? Största lokala biran, från DAB, Dortmunder Actien Brauerei - får man inte DABba sig... (dålig, I know...).

Passar den alkoholfria (Näee!) ölen till att! Tröstbira - große starke! - till stepe.

EDIT; Snyggt Bernard! Renderar en DAB till dig med!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2017-05-27 kl. 22:32.
Citera
2017-05-27, 22:48
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Bull´s eye, snyggt och snabbt exekverad. Klopp, från Borussia Dortmund till Liverpool FC, den "kinsesiska muren" som J-O och gänget rev vid VM -89 i staden (Helvete! Ett av mina starkaste sportminnen! 5--0 i matcher! Och äcklet Jialiangs försök till kaoz, och får en domare utbytt! McEnroe togs av banan (åtv i AO mot Perna) - snedögorna hade så mkt makt att de kunde göra tvärtom - gudskelov ingen pay-off på det!). Tidigare stor kolstad, numer ett minne blott.

Göreborgaren..? Största lokala biran, från DAB, Dortmunder Actien Brauerei - får man inte DABba sig... (dålig, I know...).

Passar den alkoholfria (Näee!) ölen till att! Tröstbira - große starke! - till stepe.

EDIT; Snyggt Bernard! Renderar en DAB till dig med!

Tackar! DAB som jag brukar köpa till råga på allt. För närvarande dock en Einbecker Ur-Bock Hell i glaset. Köpt för att flaskan ser trevlig ut. Och DAB är minst lika god för 12:90 burken. Nåväl.

Nästa tätort.
1) ligger i kunglig församling
2) här går det upp ljus
3) en sorts Bernard: här kommer jag att befinna mig vid halvniotiden på morgonen en dag inom relativt snar framtid

edit: 3b) om allt går väl, peppar peppar ta i trä (ingen ledtråd men en viktig besvärjelse)
Senast redigerad av att 2017-05-27 kl. 23:02.
Citera
2017-05-27, 23:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tackar! DAB som jag brukar köpa till råga på allt. För närvarande dock en Einbecker Ur-Bock Hell i glaset. Köpt för att flaskan ser trevlig ut. Och DAB är minst lika god för 12:90 burken. Nåväl.

Nästa tätort.
1) ligger i kunglig församling
2) här går det upp ljus
3) en sorts Bernard: här kommer jag att befinna mig vid halvniotiden på morgonen en dag inom relativt snar framtid

edit: 3b) om allt går väl, peppar peppar ta i trä

Långskott enär jag inte ser något "kungligt" vad avser Hägerstens församling men ditt ordval ("tätort" snarare än stad) och tvåan gör att jag inte kan avhålla mig från att tända ett ljus i.. ..Liljeholmen..?
Citera
2017-05-27, 23:06
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Långskott enär jag inte ser något "kungligt" vad avser Hägerstens församling men ditt ordval ("tätort" snarare än stad) och tvåan gör att jag inte kan avhålla mig från att tända ett ljus i.. ..Liljeholmen..?

Inget ont om Liljeholmen men till den aktuella platsen är det lite jobbigare att ta sig. Åtminstone för mig!
Citera
2017-05-27, 23:24
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Inget ont om Liljeholmen men till den aktuella platsen är det lite jobbigare att ta sig. Åtminstone för mig!

Tänkte oxå dra till med Liljeholmen men hann inte. Hittade däremot följande:
Citat:
Liljeholmens Stearinfabrik i Oskarshamn är faktiskt världens största tillverkare av stearinljus.
Citera
2017-05-27, 23:29
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Tänkte
oxå dra till med Liljeholmen men hann inte. Hittade däremot följande:

Det är inte Oskarshamn heller dessvärre!

4) ortens största företag är en koncern (en av kontinentens största inom sitt område) som har åtta gånger så många anställda som bor i orten där dess huvudkontor befinner sig
4b) och den heter likadant som orten
Senast redigerad av att 2017-05-27 kl. 23:31.
Citera
2017-05-27, 23:49
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Det är inte Oskarshamn heller dessvärre!

4) ortens största företag är en koncern (en av kontinentens största inom sitt område) som har åtta gånger så många anställda som bor i orten där dess huvudkontor befinner sig
4b) och den heter likadant som orten

Nu gör Vi ett dramatiskt skutt till soluppgångens land och hamnar i Kawasaki. En högoddsare den där...
Citera
2017-05-27, 23:54
Medlem
atts avatar
Citat:
Nu gör Vi ett dramatiskt skutt till soluppgångens land och hamnar i Kawasaki. En högoddsare den där...

Friskt vågat men det är inte Kawasaki jag ska besöka.

5) fast tvåhjuliga fordon har något med saken att göra
Citera
2017-05-27, 23:57
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Friskt vågat men det är inte Kawasaki jag ska besöka.

5) fast tvåhjuliga fordon har något med saken att göra

Då gör vi ett lite mindre skutt och hamnar i Husqvarna....
Citera
2017-05-27, 23:59
Medlem
atts avatar
Citat:
Då gör vi ett lite mindre skutt och hamnar i Husqvarna....

Mycket bra gissning, men fel!
Citera
2017-05-28, 00:48
Medlem
tcfmogs avatar
Getinge?
Citera
2017-05-28, 00:51
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog