2014-12-21, 19:03
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jag "gör en Skamander" och tänker lite högt utan att ha något svar men kanske hjälper någon på traven; "dubbla GS" tänker jag direkt på Rod Laver, måhända med i Röda korset el liknande som också kan tänkas driva bokhandel... finns/har ju funnits oändligt många ffa antikvariat på Drottn g.... klurar vidare...
Bokhandeln hade knappast någon närmare koppling till vare sig Laver eller Röda Korset. Boklådan ifråga startade 1971, med ett namn som även kan leda in tankarna på ska.
Senast redigerad av schizophrenia 2014-12-21 kl. 19:12.
Citera
2014-12-21, 19:32
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Här följer ledtrådar om en annan stad.

1. Israel hade inflytande över vår stad då ryssar ställde till oreda.

2. Danskar stred mot SS här.

3. Nobelpristagare med dansk mor föddes här i trakten. Har koppling till Zarathustra.

4. Stadens kanske mest älskade idrottsman genom åren har en koppling till filmsstjärnan Gary Cooper.

5. SS i ledtråd 2 blev senare dubbad till riddare och är känd för att ha samarbetat med sjörövare.

6. Vapenindustrin har varit viktig för vår stad.

7. På Drottninggatan i Stockholm har det funnits en bokhandel med namn som har koppling till vår stad. Bokhandeln drevs av rörelse där dubbla GS har varit med.

8. Boklådan ifråga startade 1971, med ett namn som även kan leda in tankarna på ska.
9. I vår stad finns ett byggnadsverk som även finns att finna i Oslo-trakten. På det senare stället har Aron fått jobba, och med hans hjälp fick tämligen många smaka egen medicin.
Senast redigerad av schizophrenia 2014-12-21 kl. 19:38.
Citera
2014-12-21, 19:44
Medlem
Skamanders avatar
Det slår mig att nobelpristagaren i ledtråd 3 skulle kunna vara Nathan Söderblom. Han var ju internationellt erkänd expert på iranska religioner, och där ingår reformatorn Zarathustras lära.
Citera
2014-12-21, 19:59
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Det slår mig att nobelpristagaren i ledtråd 3 skulle kunna vara Nathan Söderblom. Han var ju internationellt erkänd expert på iranska religioner, och där ingår reformatorn Zarathustras lära.

You´re on to something! Vapenindustrin fanns där (vapensmedjor, senare Ericsson försvarselektronik) samt -och här google-fuskar jag så det står härliga till - en Israel Arnell var borgmästare då ryssarna brände staden 1721, och staden vi talar om är då Söderhamn! Är dock helt renons på bokhandeln och Gary Cooperledtråden...

Om rätt, så ska Skamander ha den!
Citera
2014-12-21, 20:38
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
You´re on to something! Vapenindustrin fanns där (vapensmedjor, senare Ericsson försvarselektronik) samt -och här google-fuskar jag så det står härliga till - en Israel Arnell var borgmästare då ryssarna brände staden 1721, och staden vi talar om är då Söderhamn! Är dock helt renons på bokhandeln och Gary Cooperledtråden...

Söderhamn är korrekt! Bra jobbat Skamander & GoggeGogelius!

Några kommentarer:

1. Fixade ni

2. År 1398 var Sven Sture i besittning av borgen Faxeholm och försvarade den mot danska trupper.

3. Bandyspelaren Göran "Dallas" Sedvall har sitt smeknamn efter västernfilmen Dallas med Gary Cooper i huvudrollen.

4. Fixade ni

5. Fixade ni

6. Fixade ni

7. Bokhandeln hette Set Persson, efter stalinisten som bl.a. ledde en tio dagars generalstrejk i Söderhamnsområdet. Bokhandeln drevs av Marxist-leninistiska kampförbundet, där såväl Gudrun Schyman som Göran Skytte var medlemmar, därav de dubbla GS:en.

8. Set Persson var partiledare för SKA, Sveriges Kommunistiska Arbetarförbund.

9. Byggnadsverket heter Oscarsborg i bägge fallen. Den i Oslo-trakten var bl.a. utrustad med en kanon vid namn Aron, som fick in en träff på den tyska kryssaren Blücher den 9:e april 1940. Aron var tillverkad av det tyska företaget Krupp, så därigenom fick tyskarna smak av egen medicin.
Senast redigerad av schizophrenia 2014-12-21 kl. 21:10.
Citera
2014-12-21, 21:15
Medlem
Skamanders avatar
Citat:

Ärligt talat trodde jag Nathan Söderblom var född i Uppsala, så kopplingen till Söderhamn gick mig helt förbi. Äran är din, GoggeGogelius.
Citera
2014-12-22, 09:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ärligt talat trodde jag Nathan Söderblom var född i Uppsala, så kopplingen till Söderhamn gick mig helt förbi. Äran är din, GoggeGogelius.

OK, thanx. Nivån på klurigheterna här är ju typ Lindström/Luuk upphöjt till åtta, vilket förvisso är kul, men ger lite prestationsångest vid frågeställandet... ...nåväl, here we go;

1) Invånarna kan etymologiskt härledas - i ett antal ätbara led - till norrländsk specialitet.

2) Klassiska rödblå derbyn.

3) Dyker upp första gången i historien i brev signerat av en namne till stadens mest berömde son.
Citera
2014-12-22, 14:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Här var det full fart! Well here´s another clue for you all; - - -

Nej, det får vänta till senare i kväll,

eller

inte...

Citera
2014-12-22, 15:24
Medlem
Skamanders avatar
Det klassiska rödblå derbyt skulle kunna vara Merseysidederbyt i Liverpool. Stadens mest berömde son blir väl i så fall John Lennon. Liverpool är en rätt ung stad, ungefär jämngammal med Magna Charta, så namnen skulle kunna vara prins John, Robin Hoods fiende, känd som kungen utan land, John Lackland.

Den norrländska specialiteten har jag inga teorier kring.
Citera
2014-12-22, 20:09
Avslutad
Citat:
Det klassiska rödblå derbyt skulle kunna vara Merseysidederbyt i Liverpool. Stadens mest berömde son blir väl i så fall John Lennon. Liverpool är en rätt ung stad, ungefär jämngammal med Magna Charta, så namnen skulle kunna vara prins John, Robin Hoods fiende, känd som kungen utan land, John Lackland.

Jo, du måste ha rätt för Liverpools invånare kallas scousers och det finns tydligen en maträtt som heter scouse, på svenska lapskojs.
Citera
2014-12-22, 20:25
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

*en Ringo-trumvirvel* ...beatleskännaren kände måhända igen "well here´s another clue for you all.." från Glass Onion (från den vita, -68).

"Scouser" och att snacka "scouse" kommer av den urgamla anrättningen med samma namn, och som hos oss nordgermaner dyker upp som "skojs" i en skön samisk förening till "lappskojs".

Utmärkt Skamander! The flugelhorn is yours!
Citera
2014-12-22, 20:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jo, du måste ha rätt för Liverpools invånare kallas scousers och det finns tydligen en maträtt som heter scouse, på svenska lapskojs.

... och det kom när jag gick iväg mitt i mitt postsvar i syfte att förhindra överkokande av potatis, dock ej till lappskojs - men likväl "trådlös telemani" som Johannes Brost sa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in