2014-11-21, 23:14
Medlem
Skamanders avatar
Kvicksilvret och sultanen gör ju saken ganska enkel. Zanzibar borde det vara, eftersom det var där herr Kvicksilver föddes, i Stone Town närmare bestämt. Men vem trädet är vete tusan.
Citera
2014-11-21, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Kvicksilvret och sultanen gör ju saken ganska enkel. Zanzibar borde det vara, eftersom det var där herr Kvicksilver föddes, i Stone Town närmare bestämt. Men vem trädet är vete tusan.
Japp! Zanzibar City är rätt

Stenen är Dr Livingstone som inte gillade slavhandeln. Han höll till där tillfälligt innan han återigen begav sig till fastlandet.

Kvicksilvret är så klart Queens sångare. Zanzibar har tillhört både Oman och det brittiska imperiet. På 60-talet var Afro-Shirazi Party, förkortas ASP, en av de aktiva parterna i att göra Zanzibar självständigt.
Citera
2014-11-21, 23:18
Medlem
Zanzibar. Var tidigare sultanat och senare en del av brittiska imperiet. Den flytande metallen är Freddy Mercury som föddes där.
Citera
2014-11-22, 00:34
Medlem
Skamanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Japp! Zanzibar City är rätt

Stenen är Dr Livingstone som inte gillade slavhandeln. Han höll till där tillfälligt innan han återigen begav sig till fastlandet.

Kvicksilvret är så klart Queens sångare. Zanzibar har tillhört både Oman och det brittiska imperiet. På 60-talet var Afro-Shirazi Party, förkortas ASP, en av de aktiva parterna i att göra Zanzibar självständigt.

Jaså, den stenen. Det borde jag kanske begripit, men att trädet syftade på Afro-Shirazi Party hade jag aldrig klurat ut.

Nåväl, från Zanzibar går färden nu till kontinenten, till en plats där det påstås att det finns gator med ominösa namn. Det lokala skämtlynnet påstår att byråkratin är så stor att den kladdar ner bebyggelsen. Och byråkraterna tycks ha verkligen ha en släng av storhetsvansinne, för de påstår i sin tur att staden är en av världens största.
Citera
2014-11-22, 12:11
Medlem
Skamanders avatar
Staden grundades på en vindpinad plats av en gunstig junker som kallade sig kapten. Landet som bytte bort Zanzibar tog dock snart över och staden är fortfarande präglad av denna närvaro, även om en symbolisk ryttarstaty nyligen flyttats från en central till en mer undanskymd plats.
Citera
2014-11-22, 15:10
Avslutad
Citat:
Nåväl, från Zanzibar går färden nu till kontinenten, till en plats där det påstås att det finns gator med ominösa namn. Det lokala skämtlynnet påstår att byråkratin är så stor att den kladdar ner bebyggelsen. Och byråkraterna tycks ha verkligen ha en släng av storhetsvansinne, för de påstår i sin tur att staden är en av världens största.

Citat:
Staden grundades på en vindpinad plats av en gunstig junker som kallade sig kapten. Landet som bytte bort Zanzibar tog dock snart över och staden är fortfarande präglad av denna närvaro, även om en symbolisk ryttarstaty nyligen flyttats från en central till en mer undanskymd plats.
Om färden går från Zanzibar till kontinenten borde vi vara kvar i Afrika.

Landet som bytte bort Zanzibar måste vara Tyskland. Tyska kolonier i Afrika...

Vindpinad plats? Blåser ju jäkla mycket i Namibia (Namiböknen). Byråkratin vet jag inget om men kan det vara Namibias huvudstad?

Gissning: Windhoek.
Citera
2014-11-22, 17:18
Medlem
Skamanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Om färden går från Zanzibar till kontinenten borde vi vara kvar i Afrika.

Landet som bytte bort Zanzibar måste vara Tyskland. Tyska kolonier i Afrika...

Vindpinad plats? Blåser ju jäkla mycket i Namibia (Namiböknen). Byråkratin vet jag inget om men kan det vara Namibias huvudstad?

Gissning: Windhoek.

Helt riktigt. Helgoland-Zanzibar-fördraget gav 1890 tyskarna rätten att kontrollera det som idag är Namibia. Däremot grundade de inte Windhoek, utan det gjorde en viss Jonker Afrikaner, som var kapteine, hövding, för oorlams, ett av flera blandfolk med inslag av khoikhoi, européer och folk från Madagaskar och Indonesien. Windhoek betyder förmodligen vindkrök eller något snarlikt. Byråkratin var omfattande under tyskarna och kolonialtjänstemännens administration huserade i det som numera är parlamentets hemvist, det s.k. Bläckpalatset (Tintenpalast). Byråkratin tycks fortfarande begiven på detaljstyre och har under de senaste åren bytt namn på en stor mängd gator, utökat stadsgränserna så att staden till ytan nu är en av världens största, flyttat runt diverse statyer osv. En av statyerna är den kontroversiella Reiterdenkmal, som numera återfinns på en innergård. Slutligen är det ganska välkänt att det ända till för ett par år sedan fanns en Göring Strasse i staden, efter Heinrich Ernst Göring, Hermanns far, men efter mycket letande kan jag meddela att den gatan numera heter Daniel Munamava Street. Däremot återfinns både Robert Mugabe Avenue och Fidel Castro Street bland (de nya) gatunamnen.
Citera
2014-11-22, 17:27
Avslutad
Lyckad gissning!

Stad som ofta plågas av litet barn. Först namngiven efter konungar som besökte Jesus, men numera är namnet hämtat från närliggande vattendrag. Plundrades när man krigade om bitter Peter, trots att staden i fråga snarare för tankarna till andra smaker.
Senast redigerad av U-Fig 2014-11-22 kl. 17:53.
Citera
2014-11-22, 19:13
Medlem
Harrfenas avatar
Ett något krystat svar.

Salt Lake City...?

salt lake - en sjö
El Ninjo är ett väderfenomen som drabbar staden till och från,
El Ninjo betyder pojke/liten pojke på spanska.
2002 gick vinter os i SLC, och Sverige förlorade mot Vitryssland med uddamålet,
Blev Peter Forsberg BITTER då?
Kongarna borde vara de tre vise männen - three wise men (kings) men det får jag inte in.
Citera
2014-11-22, 19:18
Avslutad
El Niño/La Niña är rätt tänkt, men Salt Lake City är fel stad.

Även den här gången kan ett träd hjälpa er. Kanske också mexikansk sprit? Vattendraget är en flod!
Citera
2014-11-23, 10:45
Medlem
Skamanders avatar
På gamla kartor, som den här, har Lima ofta tillnamnet Ciudad de los Reyes, dvs. Kungarnas stad. Jag antar att kungarna kan syfta på de tre magerna i Matteusevangeliet. Lima är snarlikt lime, som ju växer på träd, men vem bitter Peter är vet jag inte. Perus kuststräcka, där Lima ligger, är känslig för fenomenet El Niño/La Niña, och om jag minns rätt spekuleras det i om Mochekulturen gick under efter en särskilt svår period av klimatförändringar.
Citera
2014-11-23, 14:29
Avslutad
Citat:
På gamla kartor, som den här, har Lima ofta tillnamnet Ciudad de los Reyes, dvs. Kungarnas stad. Jag antar att kungarna kan syfta på de tre magerna i Matteusevangeliet. Lima är snarlikt lime, som ju växer på träd, men vem bitter Peter är vet jag inte. Perus kuststräcka, där Lima ligger, är känslig för fenomenet El Niño/La Niña, och om jag minns rätt spekuleras det i om Mochekulturen gick under efter en särskilt svår period av klimatförändringar.
Korrekt!

Staden plundrades när Chile och Peru krigade om salpeter... (salt Peter)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in