2016-08-19, 02:52
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Thor Heyerdahl? Han var ju i Franska polynesien och i Sydamerika bland annat.

Finns en stad på en ö i söderhavet, i närheten av där Kon-Tiki strandade, i vilken både belgaren Jacques Brel (den berömde musikern) och fransmannen Gauguin (konstnären) har bott. Gauguin kanske låter obskyr men han är faktiskt väldigt dyr, dessutom rysligt bra. Bara kolla in det här: https://en.wikipedia.org/wiki/Where_Do_We_Come_From%3F_What_Are_We%3F_Where_Are_ We_Going%3F

Jag får gåshud av sådana målningar. Matisse, för att nämna en annan, är så bra att det gör ont i magen. Jag kanske är knäpp men det känns verkligen som att konst är det att vara människa.

Ja, i alla fall: Staden heter Atuona. Riktigt blindskott. 25 X stålarna på den. https://en.wikipedia.org/wiki/Atuona
Citera
2016-08-19, 09:24
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Thor Heyerdahl? Han var ju i Franska polynesien och i Sydamerika bland annat.

Finns en stad på en ö i söderhavet, i närheten av där Kon-Tiki strandade, i vilken både belgaren Jacques Brel (den berömde musikern) och fransmannen Gauguin (konstnären) har bott. Gauguin kanske låter obskyr men han är faktiskt väldigt dyr, dessutom rysligt bra. Bara kolla in det här: https://en.wikipedia.org/wiki/Where_Do_We_Come_From%3F_What_Are_We%3F_Where_Are_ We_Going%3F

Jag får gåshud av sådana målningar. Matisse, för att nämna en annan, är så bra att det gör ont i magen. Jag kanske är knäpp men det känns verkligen som att konst är det att vara människa.

Ja, i alla fall: Staden heter Atuona. Riktigt blindskott. 25 X stålarna på den. https://en.wikipedia.org/wiki/Atuona

Hatten av! Oerhört snyggt! Trodde att skulle nattvaka och tänkte "nu ska han minsann få något att bita i" och att plocka det på norsk nabo, respektive fransk och belgisk "kulturarbetare" är som sagt oerhört snyggt.

Du har redan förklarat det mesta, Gauguin och Brel slutade sina liv på Hiva Oa, ligger begravda i Atuona. Eftersom jag inte trodde ens att skulle ta den hade jag en 2b) i beredskap, "Norrmannen nabo under kort tid på grannö, på vilken han skrev sin första bok" -> med just öns namn som titel, Fatu Hiva - kan verkligen rekommenderas, han krossar sitt armbandsur och kör en "go native" tillsammans med dåvarande frugan. Här föds tanken kring inflytande från öster, likheter i statyer etc, folksägner om ett högrest rödhårigt folk (det ariska urhemmet? Atlantis? ). Faktum är att TH plockade hem lite skallar till tyskarna från ön! (detta var ju 30-tal och pre-WW2).

Glömmer aldrig när jag för dryga 20 år sedan hade luskat ut var han bodde på Teneriffa, skulle just pröjsa taxichaffisen när jag fegade ur - "varför ska en full, nä salongsberusad, svensk störa denne ärevördige 80-plussare" så jag klev in i taxin igen, "non... vamos al Santa Cruz.." ...

Sorry för dravel! Skickar med en jättestaty a la Påskön över stafettpinnen till Axis!
Citera
2016-08-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Hatten av! Oerhört snyggt! Trodde att skulle nattvaka och tänkte "nu ska han minsann få något att bita i" och att plocka det på norsk nabo, respektive fransk och belgisk "kulturarbetare" är som sagt oerhört snyggt.

Du har redan förklarat det mesta, Gauguin och Brel slutade sina liv på Hiva Oa, ligger begravda i Atuona. Eftersom jag inte trodde ens att skulle ta den hade jag en 2b) i beredskap, "Norrmannen nabo under kort tid på grannö, på vilken han skrev sin första bok" -> med just öns namn som titel, Fatu Hiva - kan verkligen rekommenderas, han krossar sitt armbandsur och kör en "go native" tillsammans med dåvarande frugan. Här föds tanken kring inflytande från öster, likheter i statyer etc, folksägner om ett högrest rödhårigt folk (det ariska urhemmet? Atlantis? ). Faktum är att TH plockade hem lite skallar till tyskarna från ön! (detta var ju 30-tal och pre-WW2).

Glömmer aldrig när jag för dryga 20 år sedan hade luskat ut var han bodde på Teneriffa, skulle just pröjsa taxichaffisen när jag fegade ur - "varför ska en full, nä salongsberusad, svensk störa denne ärevördige 80-plussare" så jag klev in i taxin igen, "non... vamos al Santa Cruz.." ...

Sorry för dravel! Skickar med en jättestaty a la Påskön över stafettpinnen till Axis!
Dravel is my middle name!

Tusen tack! Jag skulle aldrig lagt till den där sista meningen med att jag var osäker på min egen gissning, he he. Thor Heyerdahl har jag alltid sett som en hedersman, det skulle ha varit en ära att få trycka hans manliga hand.

Enligt Snorre kom Oden från Turkiet, därav namnet asar (som i asiater). Dagens Turkiet utgör ju i princip landmassan för det som också heter (hette) Asia minor. Själv tror jag att ariernas geografiska ursprung här på jorden i korthet kan lokaliseras till Kaukasien (vita människor benämns ju kaukasier i USA exempelvis). Därifrån spred sig arierna, de invaderade Indien. Iran och Europa lade de också under sig. Shahen av Iran kallades ju ariernas ljus. Märk väl också att perser skiljer sig helt från araber.

Då tar jag megastatyn på axeln och funderar på ny stad! Kan dröja en stund, jag ska göra en fråga i allmänna historietråden också! Återkommer!
Citera
2016-08-19, 23:57
Medlem
Vill inleda med att flagga för att lök-o-metern kan gå upp på rött nu. Jag skyller på hjärndimma och alkoholskador. Staden har varit med förut, en naggande god stad som tål att upprepas:

1. http://leathersoul.com/wp-content/uploads/2011/07/scr4.jpg

2. En knall som ville nått mer startade fabrik här. Det gick väl okej men på 1930-talet kom en tysk till stan, han introducerade det löpande bandet i fabriken och blev även stadens högste nazistledare. Efter det gick fabriken mer än okej, den gick dunderbra. Löpande bandet hade nämligen aldrig skådats tidigare i landet.

3. En annan av stadens söner startade tobaksfabrik. Han hade det rätt tufft som barn sägs det och han är inte så värst associerad med vår stad då han flyttade runt väldans massa som liten.
Citera
2016-08-20, 12:36
Medlem
Kôstar dä nôt?

Ledtråd 1 är för övrigt landets äldste före detta regeringschef.

Ledtråd 2; fabriken kursade samma år som punken slog igenom. Inte för att det förmodas ha något samband, men ändå. Innan man konkade hann man outsourca till fascismens Portugal, i hemlandet satte man i system att efter kriget anställa sudettyskar och exilbalter.

Ledtråd 3; Detta samhällets styvbarn drev snusfabrik och satte rekord i antalet på ett dygn stulna bilar. Sexutnyttjad i fosterhem som barn, som vuxen medlem i kommunistpartiet.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-08-20 kl. 12:51.
Citera
2016-08-20, 21:31
Medlem
Lite spridda viskningar och rop från en SFI-lektion i skrivövning:

Carl flår rart, Bo brås på far.

Här finnes rätt och framförallt slätt en septett göta härader.

Kyss Carlsson, det räcker!
Citera
2016-08-20, 21:39
Medlem
atts avatar
Hmmm, är det Borås eller?
Citera
2016-08-20, 21:46
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Lite spridda viskningar och rop från en SFI-lektion i skrivövning:

Carl flår rart, Bo brås på far.

Här finnes rätt och framförallt slätt en septett göta härader.

Kyss Carlsson, det räcker!

Sjuhäradsbygden, Ingvar Carlsson, Bengt Sändh... Borås!

(här profiterar jag på gissar jag OS-betingad frånvaro i tråden... ...men så mycket multi-tasking ska man väl fixa att det går att kolla tjejernas (Allez les Bleus!) handbollsfinal och plocka denna... ).
Citera
2016-08-20, 21:47
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

(här profiterar jag på gissar jag OS-betingad frånvaro i tråden... ...men så mycket multi-tasking ska man väl fixa att det går att kolla tjejernas (Allez les Bleus!) handbollsfinal och plocka denna... ).

EDIT: ...och är att online ska man hugga snabbt!!! Jefvlar!
Citera
2016-08-20, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Hmmm, är det Borås eller?
Bra! Borås är det!

Algots, det berömda textilföretaget med sloganen "Säg Algots, det räcker!". På sjuttiotalet chartrade de hela passagerarplan och flög in kvinnor från Jugoslavien som bosatte sig i Borås då arbetsbristen var svår i Sverige. Vidare så kan berättas att sveriges socialdemokratiska regering tyckte att de skulle ge konstgjord andning åt Norrland så de lät Algots slå upp tre fabriker i norr. De fick naturligtvis statsbidrag för det, 70 miljoner kronor.

Carlsson, sveriges äldste nu levande före detta statschef är naturligtvis symboliserad som en fot i ledtråd 1.

Rätt och slätt...Västgötaslätt! Viskningar och rop...Viskafors, Viskan!

Kôstar dä nôt? är faktiskt namnet på en bok om boråsdialekt!

En knall var förstås en halvhjärtad maskering av knalle.

Vi avslutar med en liten recension av Textilmuseet i Borås hämtad från nätet:
Citat:
Man får faktiskt inte reda på någonting. Ingenting om Algots, ingenting om strejkerna på 1970-talet, och absolut ingenting om den tysk-svenske ingenjören och uppsyningsmannen Sonntag som tillsammans med Algot Johansson var först med att införa löpande bandet i Sverige 1932 och sedan blev en framträdande nazist, en historia som Bertil Goldberg 1976 skrev en känd proggsång om tillsammans med sin grupp Nynningen, Säg Algots det räcker.

Säg Algots, det räcker!: https://www.youtube.com/watch?v=81WmsSkNjY0

...och, sist men inte minst: Över till att! Du får en drös guldmedaljer samt ett par härliga algotsjeans som pris!
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-08-20 kl. 23:43.
Citera
2016-08-20, 23:42
Medlem
Citat:

Helt rätt! Dock tyvärr lite sent som du redan anat!

Du får silvermedalj! Skickar även över en klase influgna ogifta jugoslaviska sömmerskor tillhöriga Svenska Beklädnadsarbetareförbundets avdelning 67 som bevarats i en tidskapsel sedan 1972. För en timlön på 11,25 kan de massera onda axlar, sy upp för långa byxor samt diskutera marxistisk arbetsrätt. Alla har nyrakade ben!
Citera
2016-08-21, 00:04
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Helt rätt! Dock tyvärr lite sent som du redan anat!

Du får silvermedalj! Skickar även över en klase influgna ogifta jugoslaviska sömmerskor tillhöriga Svenska Beklädnadsarbetareförbundets avdelning 67 som bevarats i en tidskapsel sedan 1972. För en timlön på 11,25 kan de massera onda axlar, sy upp för långa byxor samt diskutera marxistisk arbetsrätt. Alla har nyrakade ben!
¨

Tages tacksamt emot! Ser någon vad både kroppskonstitution och anletsdrag beträffar ut som Ana Ivanovic; https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ana_Ivanovi%C4%87_at_the_2010_US_Open_04.jpg
...så nöjer jag mig med henne och sätter de andra vid symaskinerna...

Sorry för - väldigt mkt! - OT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in