2016-07-15, 17:38
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Bellagio? Verkar ligga delvis mellan sjöar.
Citera
2016-07-15, 17:41
Avslutad
Ingen som läst Harry Potter? Det är inte heller Flamel som söks, men nära Dumbledore var han.

Från orten kan man åka tåg till Europas högst belägna järnvägsstation.
Citera
2016-07-15, 17:58
Medlem
dunderkurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ingen som läst Harry Potter? Det är inte heller Flamel som söks, men nära Dumbledore var han.

Från orten kan man åka tåg till Europas högst belägna järnvägsstation.
Grindelwald?
Citera
2016-07-15, 17:59
Medlem
Grindelwald, där man kan ta jungfraubahn..
Citera
2016-07-15, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dunderkuren
Grindelwald?
Alldeles precis!
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Grindelwald, där man kan ta jungfraubahn..
Målfotot förstörde för dig. Igen...

Förklaring:
1) Harry Potter
Ja, Grindelwald. Gellert Grindelwald. Har man läst böckerna eller sett filmerna bör man ha hört namnet (precis som Flamel & Voldemort, som också var nära Dumbledore på ett eller annat sätt).
2) Delvis belägen mellan sjöar
Grindelwald är beläget i distriktet Interlaken-Oberhasli. Interlaken betyder "mellan sjöar", så byn Grindelwald är bokstavligen delvis belägen mellan sjöar.

Och Jungfraubahn har nämnts.
Citera
2016-07-15, 18:25
Medlem
dunderkurens avatar
Måste erkänna att jag inte har någon stad på lager, känns dessutom fräckt att dyka upp på slutet med en gissning. Bilingualbvern var minuten efter så jag överlåter mer än gärna frågan till honom/henne

PS lite harry potter trivia: grindelwald och dumbledore skall ha haft en duell 1945 som tydligen är världens mest kända. Minns att det nämns i böckerna att det hela mörkades genom att hävda att det var artilleriduell den kvällen
Citera
2016-07-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunderkuren
Måste erkänna att jag inte har någon stad på lager, känns dessutom fräckt att dyka upp på slutet med en gissning. Bilingualbvern var minuten efter så jag överlåter mer än gärna frågan till honom/henne

PS lite harry potter trivia: grindelwald och dumbledore skall ha haft en duell 1945 som tydligen är världens mest kända. Minns att det nämns i böckerna att det hela mörkades genom att hävda att det var artilleriduell den kvällen

Det var gentlemannamässigt! Visst jag kan köra en, sitter ändå och passar grillen medan tjejen fixar nån röra.
Citera
2016-07-15, 19:30
Medlem
Ny stad:

1) Här talas två stora språk, och ett språk som är en blandning av de två med låneord från omgivande områden

2) Är lite i politiska hetluften nu

3) Stadens namn har ett arabiskt ursprung
Citera
2016-07-15, 19:56
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Gissar på Lleida i Katalonien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lleida

Politiskt spänt (de vill ju vara fria), Två språk talas här (Spanska och katalanska samt även språket occitanska), Morerna (araber) styrde staden i många århundraden så de kanske har med namnet att göra.

Hoppas köttet och röran smakar fint så här en svensk julikväll! Själv har jag ätit potatisgratäng och planerar att ta en portion till av den nu. Sen blir det kaffe med syrliga karameller!
Citera
2016-07-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Gissar på Lleida i Katalonien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lleida

Politiskt spänt (de vill ju vara fria), Två språk talas här (Spanska och katalanska samt även språket occitanska), Morerna (araber) styrde staden i många århundraden så de kanske har med namnet att göra.

Hoppas köttet och röran smakar fint så här en svensk julikväll! Själv har jag ätit potatisgratäng och planerar att ta en portion till av den nu. Sen blir det kaffe med syrliga karameller!

You are on a roll kamrat! Helt rätt Blev delvis inspirerad av en reklam för tvålet l'occitane (språket..)

Det smakade riktigt bra. Låter underbart! ska bege mig till affären och köpa karameller imorgon, sjukt gott Ha en skön kväll i sommarsolen!

Edit: Valde huvudsakligen staden pga. texten på wiki: "Most of the population is actively bilingual"

Passar frågan!
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2016-07-15 kl. 20:55.
Citera
2016-07-15, 21:06
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
You are on a roll kamrat! Helt rätt Blev delvis inspirerad av en reklam för tvålet l'occitane (språket..)

Det smakade riktigt bra. Låter underbart! ska bege mig till affären och köpa karameller imorgon, sjukt gott Ha en skön kväll i sommarsolen!

Edit: Valde huvudsakligen staden pga. texten på wiki: "Most of the population is actively bilingual"
Oj, det var en bra gissning!

Fransk tvål och skön sommarsol...mycket härlig inramning vi har byggt upp nu.

Vi letar oss vidare:

1. Här står en glad servitris staty.

2. Döpt efter konung.

3. Alkoholiserad operatenor kan leda rätt.
Citera
2016-07-15, 21:24
Medlem
dunderkurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Oj, det var en bra gissning!

Fransk tvål och skön sommarsol...mycket härlig inramning vi har byggt upp nu.

Vi letar oss vidare:

1. Här står en glad servitris staty.

2. Döpt efter konung.

3. Alkoholiserad operatenor kan leda rätt.
Torde ju vara Karlstad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in