2016-04-09, 20:56
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Ny ledtråd,

1. Hade en viktig roll som fristad för flyktingar under de båda världskrigen
2. Kontinentens första flygplats byggdes här
3. Det är mycket turism här, särskilt runt nyår och i karnevalstider
4. Landets fjärde största stad med över 2 miljoner invånare
5. Staden omnämns i låt som blev stor hit för tiotalet år sedan. Artisten är född i staden
Karnevalen borde ju vara Rio, men den staden är för stor, så kanske Brasilia? Har för mig att många flyktingar tog sig till Brasilien (åtminstone efterlysta tyskar efter andra världskriget), och enligt wiki passar ledtråd 4 perfekt. Låten kanske kan vara Samba do Brazil med Bellini?
Citera
2016-04-09, 20:57
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Inte Perth. Överdrev nog lite på ledtråd 4, det är drygt 1 miljon i staden och drygt 2 i hela storstadsområdet.

Ok. Då blev det plötslig jättemånga alternativ! Återgår!
Citera
2016-04-09, 21:03
Medlem
Vossevangens avatar
Tanger?
Citera
2016-04-09, 21:03
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Karnevalen borde ju vara Rio, men den staden är för stor, så kanske Brasilia? Har för mig att många flyktingar tog sig till Brasilien (åtminstone efterlysta tyskar efter andra världskriget), och enligt wiki passar ledtråd 4 perfekt. Låten kanske kan vara Samba do Brazil med Bellini?
Rätt världsdel men fel land.
Citera
2016-04-09, 21:07
Medlem
stepe543s avatar
Vi befinner oss i Colombia? Här byggdes Sydamerikas första flygplats vid en kuststad med egen Karnival. Storleken stämmer, och vi vet att många europeer flydde till Sydamerika under båda krigen.
Fortfarande har jag ingen idé om vilken låt som åsyftas, men med övriga ledtrådar täckta dristar jag mig till att utropa:

Barranquilla!
Citera
2016-04-09, 21:17
Medlem
tcfmogs avatar
Barranquilla är det!

Låten är Hips don't lie med Shakira.
Citera
2016-04-10, 07:32
Medlem
stepe543s avatar
Tack!

Vi ska bredda oss lite från föregående stad och söker:

1. Stad, som om man ändrar uttalet en smula, ger en hint om befolkningens religiösa tillhörighet.
2. Vi ska till stad i forna brittisk koloni med viss koppling till Jimmy Carter.
3. Staden har överaskande ishockeykoppling. Dessutom är känd kråkfågel född här! (därmed Gogge har jag fått in 2 sportledtrådar!)
Citera
2016-04-10, 08:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Riktigt långskott; New York.

(Få ortodoxa judar, men 44% har judiskt påbrå i "Jew York". Kråkan - Jim Crow-lagarna om rassegregation i Dixieland, från en figur av T.D. Rice - född på Manhattan. Elaka republikaner kallade jordnötsodlaren Carter "The Peanut" - "The Big Apple" -> båda har smeknamn efter nyttoväxter. MEN faller på hockeyn... är ju tämligen etablerad m Islanders och Rangers, där den sistnämnde en av "the original six". Detta plus att jag identifierar endast en sportledtråd gör att jag är bered att gå ända upp till 107,12 ggr pengarna på detta långskott).
Citera
2016-04-10, 08:50
Medlem
stepe543s avatar
Inte New York.
Bara för din skull ska jag förtydliga så du ser båda sportledtrådarna!

Vi ska bredda oss lite från föregående stad och söker:

1. Stad, som om man ändrar uttalet en smula, ger en hint om befolkningens religiösa tillhörighet.
2. Vi ska till stad i forna brittisk koloni med viss koppling till Jimmy Carter.
3. Staden har överaskande ishockeykoppling. Dessutom är känd skata född här.
Citera
2016-04-10, 09:46
Medlem
stepe543s avatar
4. Landets största universitet finns i vår stad. Trots detta är staden bara landets 8:a.
Citera
2016-04-10, 10:24
Medlem
tcfmogs avatar
Zaria, Nigeria?

Sharia, Rumun Ndur, Nigerias största universitet.
Citera
2016-04-10, 10:27
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Zaria, Nigeria?

Sharia, Rumun Ndur, Nigerias största universitet.

Se där! Rätt!

Dessutom är staden ett jordnötscentrum. (Jimmy Carter, ni vet...)
Den kända skatan är förre Newcastle-spelaren Shola Ameobi.
Och för dom som inte vet är alltså Rumun Ndur Nigerias enda NHL-spelare so far!

Sen låg det en liten ledtråd i att vi "ska bredda oss"... Staden ligger på i princip samma breddgrad som Barranquilla...

Över till dig tcfmog!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in