2016-04-08, 22:09
Medlem
atts avatar
Åker snålskjuts på Gogge och säger Varennes!
Citera
2016-04-08, 22:09
Medlem
tcfmogs avatar
Inte Verdun.

Axel von Fersen assisterade dock vid flykten i ledtråd 2.
Citera
2016-04-08, 22:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att

Jope, du har den! Bookien t o m slänger igen luckan...
Citera
2016-04-08, 22:13
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Varennes är korrekt!

Staden blev omtalad den 20 juni 1791, då Ludvig XVI och Marie Antoinette försökte fly från Frankrike, assisterade av Axel von Fersen.

656 invånare 2012.

Din tur, att!
Citera
2016-04-08, 22:36
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Varennes är korrekt!

Staden blev omtalad den 20 juni 1791, då Ludvig XVI och Marie Antoinette försökte fly från Frankrike, assisterade av Axel von Fersen.

656 invånare 2012.

Din tur, att!

Tackar. Vill även tacka GoggeGogelius, utan vars dristiga men felaktiga gissning innefattande referenser till von Fersens flykt mitt svar inte hade varit möjligt! (rodnar)

Nytt försök:
1) grundad på 400-talet f.Kr.
2) gammal hederlig choklad med nötter
3) och världsarvet är som rom-russin
Citera
2016-04-08, 23:22
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tackar. Vill även tacka GoggeGogelius, utan vars dristiga men felaktiga gissning innefattande referenser till von Fersens flykt mitt svar inte hade varit möjligt! (rodnar)

Nytt försök:
1) grundad på 400-talet f.Kr.
2) gammal hederlig choklad med nötter
3) och världsarvet är som rom-russin

Njae... går inte jämföra med Moramannens 1943-inpass... (Moramannen, om du läser; no harm meant! Hade gjort detsamma! )

Tarragona?

EDIT: tänker "where´s the catch..?" Verkar för lätt, men att kan vara snäll nog att ta hänsyn till veckodag och klockslag!
Citera
2016-04-09, 06:54
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Njae... går inte jämföra med Moramannens 1943-inpass... (Moramannen, om du läser; no harm meant! Hade gjort detsamma! )

Tarragona?

EDIT: tänker "where´s the catch..?" Verkar för lätt, men att kan vara snäll nog att ta hänsyn till veckodag och klockslag!

Visst är det Tarragona. Över till dig!
Citera
2016-04-09, 11:51
Medlem
Moramannens avatar
Citat:

Tarragona?

OT: Kände mig lite tvungen att sno den faktiskt, misstänkte att både att och tcfmog är så goda sportmän att de inte skulle vilja sno den från varandra, så vad skulle jag göra?

Se om jag kan sno din nästa fråga nu.
Citera
2016-04-09, 12:41
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Thanx!

Var på hugget nu Morannen, kämpa med blanka vapen FÖR EN GÅNGS SKULL!!!

(Kidding! Tycker själv det är rätt kul. Minns när jag för flera år sedan i litteraturquizen efter dagar av värkande från andra, gick in och slog en sucker punch - hör till spelet! Sorry för OT! Nu åker vi!)

1) Kacklande bjässe spelade här (obligatoriska sportledtråden avverkad).

2) Gammal stad, fick sitt första namn till hälften från härskares maka. Härskarens (vars titel vi inte lämnar ut, ej en kung dock) fullständiga namn avslöjar i vilket land vi hittar staden.

3) Över hela världen nämner man dagligen denna stads namn, fast på franska, tack vare en italienare.
Citera
2016-04-09, 14:44
Medlem
BernardLoutres avatar
Funderar på Scopje men varför man går och säger scopie varje dag överstiger mitt förstånd. Mikroskop?
Citat:
En annan person som kan ha varit mikroskopets uppfinnare är Galileo Galilei.

Känns som jag är på fel spor.
Citera
2016-04-09, 17:09
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Nope, Skopje på franska inte så gångbart. Fan! Blir...

4) ...RENT ut sagt förbannad på den låga aktiviteten i tråden! Kommer inga gissningar snart loggar jag ur och går och kastar vatten!
Citera
2016-04-09, 17:37
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Nope, Skopje på franska inte så gångbart. Fan! Blir...

4) ...RENT ut sagt förbannad på den låga aktiviteten i tråden! Kommer inga gissningar snart loggar jag ur och går och kastar vatten!
Ajax?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in