2016-03-30, 23:47
Medlem
flugzvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Inte Ingolstadt.

1. Känd för smyckes- och klocktillverkning
2. Milstolpe i bilismens historia
3. Norrlands artilleriregemente, det som tog över namnet när A4 las ner
4. Tre floder

Pforzheim
Citera
2016-03-31, 07:02
Medlem
tcfmogs avatar
Pforzheim är korrekt.

Känd för smyckes- och klocktillverkning, smeknamnet är Goldstadt, Bertha Benz körde från Mannheim till Pforzheim i vad som var den första landsvägskörningen i världen, ligger vid motorvägen A8 och satden ligger där floderna Enz, Nagold och Würm flyter samman.

Din tur, flugzvamp!
Citera
2016-03-31, 15:59
Medlem
flugzvamps avatar
OK, då testar vi med några ledtrådar:
➤ Har aldrig varit huvudstad, men har haft kungligt palats.
➤ Här finns flera sevärdheter och kända namn som besökt staden inkluderar bl a Banksy och Kalle Anka.
➤ För några år sedan hade en svensk turist en förfärligt dålig restaurangupplevelse i staden.
Citera
2016-03-31, 18:10
Medlem
tcfmogs avatar
Helsingör?
Citera
2016-03-31, 19:10
Medlem
flugzvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Helsingör?
Nej du får gå bra mycket längre söderut. Men liksom Helsingör är staden jag tänker på ett gammalt centum för handel.
Citera
2016-03-31, 19:12
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Granada?
Citera
2016-03-31, 20:36
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugzvamp
Nej du får gå bra mycket längre söderut. Men liksom Helsingör är staden jag tänker på ett gammalt centum för handel.

Banksy har varit i Betlehem. Säkert Kalle också.
Skulle inte förvåna mig om det finns en gammal kunglig borg i stan, och det är säkert ett gammalt handelscentrum.
Gissar alltså på Betlehem.
Citera
2016-03-31, 21:05
Medlem
flugzvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Granada?
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Banksy har varit i Betlehem. Säkert Kalle också.
Skulle inte förvåna mig om det finns en gammal kunglig borg i stan, och det är säkert ett gammalt handelscentrum.
Gissar alltså på Betlehem.
Nej inte riktigt. Staden har inte varit en religiös vallfärdsort, men lockade till sig en mängd religösa lärare under en period.

Även om staden kan få många i Sverige att associera till hiphop vet jag inte om det finns några utövare av den musikstilen där nere. Däremot räknas en av stadens söner som en av världens främsta gitarrister, även om jag misstänker att han är relativt okänd i Sverige.
Citera
2016-03-31, 21:10
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugzvamp
Nej.

Nej inte riktigt. Staden har inte varit en religiös vallfärdsort, men lockade till sig en mängd religösa lärare under en period.

Även om staden kan få många i Sverige att associera till hiphop vet jag inte om det finns några utövare av den musikstilen där nere. Däremot räknas en av stadens söner som en av världens främsta gitarrister, även om jag misstänker att han är relativt okänd i Sverige.

Timbuktu?
Citera
2016-03-31, 21:34
Medlem
flugzvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Timbuktu?

Jaaaa!

Har aldrig varit huvudstad, men har haft kungligt palats.
Jag upptäckte att Timbuktu dock varit huvudstad i någon enhet, men det verkar ha varit en del av Marocko så jag updaterade inte. Mansa Musa hade ett palats i Timbuktu.

Banksy har varit här.

Kalle Anka: "Timbuktu är en stad i Mali och finns på riktigt. Kalle [Anka] åker till den här staden så fort han har ställt till med något i Ankeborg. I staden tror alla att han är en rik Ankeborgsturist, och det verkar som om Kalle aldrig ställt till med något här" enligt Wikipedia.

För några år sedan hade en svensk turist en förfärligt dålig restaurangupplevelse i staden.
"Den 25 november 2011 var Johan Gustafsson, en nederländare, en britt/sydafrikan och en tysk på restaurang i Timbuktu i norra Mali enligt ögonvittnen. Beväpnade män förde bort dem. Tysken gjorde motstånd och sköts ihjäl på fläcken... Sedan dess har över fyra år passerat och livstecknen från den kidnappade svensken har varit få." enligt Expressen.

En av stadens söner var en av världens främsta gitarrister
Ali Farka Touré rankas 76 på Rolling Stones lista och 37 på Spin Magazines lista över världens främsta gitarrister.
Citera
2016-03-31, 21:57
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Tackar, ny stad:

1) Austin och Royal Copenhagen är bra ledtrådar

2) Med stor sannolikhet har staden fått sitt namn av grundaren

3) Här har man bärgat och bevarat..
Citera
2016-03-31, 22:56
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Tackar, ny stad:

1) Austin och Royal Copenhagen är bra ledtrådar

2) Med stor sannolikhet har staden fått sitt namn av grundaren

3) Här har man bärgat och bevarat..

Det låter som Roskilde:
Citat:
early sources associate the name Roskilde (meaning "Ro's spring") with the legendary King Roar who possibly lived there in the 6th century

Och så har vi vikingaskeppen där:

http://www.vikingeskibsmuseet.dk/

Men Austin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in