2026-08-30, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Då kör vi! (fra; "Allez!")

1) Ingen egen flygplats utan delar denna med betydlig större stad.
2) Fotbollslag där en svensk firat stora triumfer ligger i, och bär, regionens namn.
3) En Bernard, en gång satte jag mig i en taxi för en långfärd hit enkom för att namnet lät kul!
Småtrevlig men småtråkig och hypermodern stad. När jag kvicknade till var jag tillbaka i den stora staden (är inte det namnet som Conrad ger London i Mörkrets hjärta? OT-sorry), scary stuff…

Detdundrar, Elsa2018 samt alla andra (relativa) nykomlingar, En ”Bernard” (kul att se dig här igen BernardLoutre!) är döpt efter nämnde användare och innebär en självupplevd ledtråd som eg ingenting ger, typ ”här fick jag en ljummen isfri gin och tonic som efterlämnade en besk eftersmak”. Stoppar man in en mer eller mindre explicit ledtråd talar man om en ”modifierad Bernard” – typ;

3b) …en utsökt middag inmundigades dock! Fantastisk kalvlägg som hävdades vara lokalproducerad, kanske det.
3c) Kom hit utan dylik, alltså ensam. Åkte utan.

Tja, får man lägga in någon personlig snärt så har jag ju redan gjort mig skyldig till detta, vilket tycks ha irriterat en med katt.

Då har jag ord på att det är accepterat här och att det har ett uttryck?

Min gamla geografimajje hade gillat detta. Han brukade ofta blanda in anekdoter från sina resor. Vi yngre oförmågor trodde "gubben" (säkert 40 år) var knäpp. Men vi lärde oss associera och jag minns fortfarande.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-30 kl. 23:14.
Citera
2026-08-30, 23:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Tja, får man lägga in någon personlig snärt så har jag ju redan gjort mig skyldig till detta, vilket tycks ha irriterat en med katt.

Då har jag ord på att det är accepterat här och att det har ett uttryck?

Min gamla geografimajje hade gillat detta. Han brukade ofta blanda in anekdoter från sina resor. Vi yngrd trodde "gubben" (säkert 40 år) var knäpp. Men vi lärde oss associera och jag minns fortfarande.

Det är tillåtet och görs understundom! Jag plockade fram en utflykt som blev skittrist - trots en panna Grappa, några g grönt resp vaket, vilket brukar borga för roliga dagsutflykter!

Ergo; man skolen icke lyss till alla med katt!

Han var säkert knäpp! En av mina roligaste utvärderingar lydde, "Gogge var galen men också den bäste läraren jag haft på universitet".

Sorry för självförhärligande OT.

Detdundrar, varsågod;
https://www.youtube.com/watch?v=5z-iApVMr2Y&list=RD5z-iApVMr2Y&start_radio=1
Citera
2026-08-30, 23:23
Medlem
Citat:
Där satt den! Notera att "stövel" också kursiveras i en Edit som en implicit lead, för att styra kosan rätt. Mussolinis modernistiska stadsbygge - en lååååång (men billig) taxiresa från Roma. Kalvlägget skulle också (Osso bucco) leda oss t Italien. Och "dit utan, hem lika utan" också en indikation.

Förutom frågan vinner du min medhavda Grappa - fast oöppnad!!!

Tack så mycket. Förstod Osso bucco som är en stor-stor favorit (försöker efterapa men köttaffären stängd sedan länge).

Regionen blev Lazio och så tänkte jag på Svennis men läste nu att det även fanns svensken Kennet Andersson.

Sedan blev det provinsen med huvudstad.
Citera
2026-08-30, 23:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tack så mycket. Förstod Osso bucco som är en stor-stor favorit (försöker efterapa men köttaffären stängd sedan länge).

Regionen blev Lazio och så tänkte jag på Svennis men läste nu att det även fanns svensken Kennet Andersson.

Sedan blev det provinsen med huvudstad.

Jope, men KA bänkades (och hamnade i Bologna om jag minns rätt). Ingen skugga över honom! Laguppställningen fr 01 ger en rysningar; Vieri, Salas, Boksic, D Simeone etc etc...

EDT; Och Mancini förstås! Vilken jag hade nöjet att träffa några år tidigare, i Genoa. Svennis plockade med honom från Sampdoria - skulle jag också gjort!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2026-08-30 kl. 23:31.
Citera
2026-08-31, 00:17
Medlem
Nästa fråga kommer imorgon f.m
Annars meddelar jag mig och låter frågan gå till någon annan.
Citera
2026-08-31, 10:42
Medlem
Tyvärr, har ingen möjlighet att lägga upp en fråga idag. Skänker den till någon annan som är hågad.

Citera
2026-08-31, 13:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tyvärr, har ingen möjlighet att lägga upp en fråga idag. Skänker den till någon annan som är hågad.

No probs, jag ad libar en. Jag har varit här, men promise, blir ingen ”reseskildring” (en s k inverterad Bernard).

1) Staden har intagits av ottomanerna. Gäller ju många städer, så den kan vi bjuda på!
2) Härifrån regerade en gång namne med sentida pugilist.
3) En för världsfreden viktig konferens hölls här.

Vi börjar så.
Citera
2026-08-31, 17:01
Medlem
Citat:
No probs, jag ad libar en. Jag har varit här, men promise, blir ingen ”reseskildring” (en s k inverterad Bernard).

1) Staden har intagits av ottomanerna. Gäller ju många städer, så den kan vi bjuda på!
2) Härifrån regerade en gång namne med sentida pugilist.
3) En för världsfreden viktig konferens hölls här.

Vi börjar så.

Boxning är verkligen inte den sport jag kan, så den ende jag kommer på på stående fot, är Muhammed Ali. Det ska ha funnits en Pasha i Kairo med samma namn. Kairo var verkligen intaget av Ottomanerna och där hölls Kairokongressen under WW2. Så jag klämmer i med Kairo.
Citera
2026-08-31, 17:08
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Boxning är verkligen inte den sport jag kan, så den ende jag kommer på på stående fot, är Muhammed Ali. Det ska ha funnits en Pasha i Kairo med samma namn. Kairo var verkligen intaget av Ottomanerna och där hölls Kairokongressen under WW2. Så jag klämmer i med Kairo.

Där satt den som en välriktad högerkrok, snyggt! Slapp jag även dra ledtrådarna, tackar för det.

Förutom frågan vinner du en Nilen-tur!

Alltid retar det någon, minns hur guiden (med kännedom av vattenkvaliteten) ständigt förmanade "please Mr Gogelius, take your hand out of the water"
Citera
2026-08-31, 21:08
Medlem
Citat:
Där satt den som en välriktad högerkrok, snyggt! Slapp jag även dra ledtrådarna, tackar för det.

Förutom frågan vinner du en Nilen-tur!

Alltid retar det någon, minns hur guiden (med kännedom av vattenkvaliteten) ständigt förmanade "please Mr Gogelius, take your hand out of the water"
Tackar för turen. Det gäller att göra den en dag när Nilens doktor Pillerman (hette han det eller N-man?) inte hunnit smörja med levertran, inser jag, vis av visan.

Nu styr vi kosan till en renässanspärla längre norrut. Det mycket långa torget har namn efter en slottsherre och jag gissar att det är med i den film som Herzog spelade in här (trots att förlagan till den tragiske figuren i filmen lär ska ha kommit från Leipzig. Nå, den här staden blev inte sönderbombad).
Citera
2026-08-31, 23:08
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tackar för turen. Det gäller att göra den en dag när Nilens doktor Pillerman (hette han det eller N-man?) inte hunnit smörja med levertran, inser jag, vis av visan.

Nu styr vi kosan till en renässanspärla längre norrut. Det mycket långa torget har namn efter en slottsherre och jag gissar att det är med i den film som Herzog spelade in här (trots att förlagan till den tragiske figuren i filmen lär ska ha kommit från Leipzig. Nå, den här staden blev inte sönderbombad).

Vi ("not the Royal we" Som mången i trådarna vet är vi ibland två som svarar härifrån. Hur i h-e skulle jag annars kunna se Villa - Arsenal???? ) har landat på Telc...? Till oddset 1,36. Cirka.
Citera
2026-08-31, 23:22
Medlem
Citat:
Vi ("not the Royal we" Som mången i trådarna vet är vi ibland två som svarar härifrån. Hur i h-e skulle jag annars kunna se Villa - Arsenal???? ) har landat på Telc...? Till oddset 1,36. Cirka.
Yes! Jag trodde att det där var svårt. Du får låta bli att låta händerna släpa i vattnet utanför ringmuren eftersom det är geggigt av änder och omkringliggande jordbrukslandskap. En flaska Eiswein till dig och frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in