2026-08-30, 13:47
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Denna var seg... ...slänger in Lausanne "bara för att".

Hehe Inte Lausanne, men:

10) Det dominerande språket i området där Lausanne ligger leder en till rätt land.
Citera
2026-08-30, 13:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Hehe Inte Lausanne, men:

10) Det dominerande språket i området där Lausanne ligger leder en till rätt land.

Då drar vi till med Le Gougnes födelsestad Strasbourg...? Gutenberg etc
Citera
2026-08-30, 14:04
Medlem
Citat:
Då drar vi till med Le Gougnes födelsestad Strasbourg...? Gutenberg etc

Nu bränns det..

11) A4 och västerut..
Citera
2026-08-30, 14:10
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Nu bränns det..

11) A4 och västerut..

Kameramärke, morotskaka, följde A4 - är det inte Metz så...
Citera
2026-08-30, 14:19
Medlem
Citat:
Kameramärke, morotskaka, följde A4 - är det inte Metz så...

Vad finns det för gammal presidentfru ett stenkast bort från Metz?

Edit: Man ska bara ta A4 en bit.. sen byta.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2026-08-30 kl. 14:23.
Citera
2026-08-30, 14:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Aaah!!! Le cité de Frankie Boy??? Nancy!
Citera
2026-08-30, 14:37
Medlem
Citat:

Där har vi den! Nancy Reagan. Nancy Sinatra och Nancy Pelosi, båda 86 år gamla. Kameratillverkaren Bellieni, Bellini och Harry’s bar i Venedig. Napoleons (biet) general Antoine Drouot och målaren Aimé Morot. Och sen konståknings-skandalen med överfallet på Nancy Kerrigan.

En fransk tolkning av morotskaka och frågan till dig!
Citera
2026-08-30, 14:51
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Där har vi den! Nancy Reagan. Nancy Sinatra och Nancy Pelosi, båda 86 år gamla. Kameratillverkaren Bellieni, Bellini och Harry’s bar i Venedig. Napoleons (biet) general Antoine Drouot och målaren Aimé Morot. Och sen konståknings-skandalen med överfallet på Nancy Kerrigan.

En fransk tolkning av morotskaka och frågan till dig!

Merci - den var svettig... trodde flera gånger jag tagit den varför jag - som Kurtan brukade säga - gjort lite förberedelser - återkommer efter en copy-paste!
Citera
2026-08-30, 14:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Då kör vi! (fra; "Allez!")

1) Ingen egen flygplats utan delar denna med betydlig större stad.
2) Fotbollslag där en svensk firat stora triumfer ligger i, och bär, regionens namn.
3) En Bernard, en gång satte jag mig i en taxi för en långfärd hit enkom för att namnet lät kul!
Småtrevlig men småtråkig och hypermodern stad. När jag kvicknade till var jag tillbaka i den stora staden (är inte det namnet som Conrad ger London i Mörkrets hjärta? OT-sorry), scary stuff…

Detdundrar, Elsa2018 samt alla andra (relativa) nykomlingar, En ”Bernard” (kul att se dig här igen BernardLoutre!) är döpt efter nämnde användare och innebär en självupplevd ledtråd som eg ingenting ger, typ ”här fick jag en ljummen isfri gin och tonic som efterlämnade en besk eftersmak”. Stoppar man in en mer eller mindre explicit ledtråd talar man om en ”modifierad Bernard” – typ;

3b) …en utsökt middag inmundigades dock! Fantastisk kalvlägg som hävdades vara lokalproducerad, kanske det.
3c) Kom hit utan dylik, alltså ensam. Åkte utan.
Citera
2026-08-30, 15:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Biling! Glömde ge cred för en svår, svår men kul och genomarbetad fråga! Den var ju tagbar tidigt (till skillnad från Laszlos höll jag på att säga.... )
Citera
2026-08-30, 19:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Ännu väldigt vag och svår, bidrar väl till att gissningarna haglar in...

Tarvar en extra bonusledtråd;

3d) Åkte som sagt dit för att "det var ett kul namn". Hade förväntat mig vackra byggnader m klassisk prägel, men det var snarare Le Corbusier gone nuts! (nja, lite överdrivet). Men inte så konstigt med tanke på dess ringa ålder.

Edit; "extra" och "bonus-" nominerades till specialpriset vid Tautologimässan i Älvsjö där priset är... ...en gummistövel, om jag minns rätt.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2026-08-30 kl. 20:01.
Citera
2026-08-30, 20:05
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Då kör vi! (fra; "Allez!")

1) Ingen egen flygplats utan delar denna med betydlig större stad.
2) Fotbollslag där en svensk firat stora triumfer ligger i, och bär, regionens namn.
3) En Bernard, en gång satte jag mig i en taxi för en långfärd hit enkom för att namnet lät kul!
Småtrevlig men småtråkig och hypermodern stad. När jag kvicknade till var jag tillbaka i den stora staden (är inte det namnet som Conrad ger London i Mörkrets hjärta? OT-sorry), scary stuff…

Detdundrar, Elsa2018 samt alla andra (relativa) nykomlingar, En ”Bernard” (kul att se dig här igen BernardLoutre!) är döpt efter nämnde användare och innebär en självupplevd ledtråd som eg ingenting ger, typ ”här fick jag en ljummen isfri gin och tonic som efterlämnade en besk eftersmak”. Stoppar man in en mer eller mindre explicit ledtråd talar man om en ”modifierad Bernard” – typ;

3b) …en utsökt middag inmundigades dock! Fantastisk kalvlägg som hävdades vara lokalproducerad, kanske det.
3c) Kom hit utan dylik, alltså ensam. Åkte utan.

You talkin to me?!
Känner Mig hedrad och drar till med en gissning enbart baserad på ledtråd 3: Urk i Nederländerna. Funderade på att åka dit av samma anledning men gjorde aldrig det. Vi kan kalla det för en Negativ Bernard.
Senast redigerad av BernardLoutre 2026-08-30 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in