2026-08-18, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Vi får rikta in oss båda på Elsas nya fråga Hon hann före.
Då styr vi kosan till en ort I ett område som efter båda världskrigen var osedvanligt sent med att införlivas i den stat det kom att tillhöra. Kanske berodde det på att segrarmakterna var rädda för det man var mycket duktig på att göra här? Det borde vara ett folkligt utflyktsmål!
Citera
2026-08-18, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Då styr vi kosan till en ort I ett område som efter båda världskrigen var osedvanligt sent med att införlivas i den stat det kom att tillhöra. Kanske berodde det på att segrarmakterna var rädda för det man var mycket duktig på att göra här? Det borde vara ett folkligt utflyktsmål!
Vi kan ta oss till orten med tåg, bil eller båt. Sevärdheten finns på samma lista som den en ort I Sverige som också hyser riksskidstadion, och är man norrman kanske man kan förledas att tro att det rör sig om en söt liten stuga och inte det megakomplex som möter oss.
Citera
2026-08-18, 16:28
Medlem
Citat:
Vi kan ta oss till orten med tåg, bil eller båt. Sevärdheten finns på samma lista som den en ort I Sverige som också hyser riksskidstadion, och är man norrman kanske man kan förledas att tro att det rör sig om en söt liten stuga och inte det megakomplex som möter oss.
Ännu en ledtråd: floden som orten ligger vid har ett namn som för tanken till ekvivalenten ryska kungar. Den gränsar till Franrike och ändå ( eller hur man nu ser på det) har den tills nyligen haft Adolf Hitler som hedersmedborgare.
Citera
2026-08-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ännu en ledtråd: floden som orten ligger vid har ett namn som för tanken till ekvivalenten ryska kungar. Den gränsar till Franrike och ändå ( eller hur man nu ser på det) har den tills nyligen haft Adolf Hitler som hedersmedborgare.
Ach so, lass uns sezieren

Flera kluriga ledtrådar, jag tar mig friheten att tolka "ryska kungar" till "tsarer"

Liten stuga för norrmän är kanske en "hűtte"?

Folkligt utflyktsmål ... Völklinger Hűtte

Völklinger var (är?) centrum för järn och stålindustri, helt i krigets tjänst under VV2

Tåg är lätt att ta sig dit med, bil ... inga problem och till kajen vid Saar landar "Froschina" från Saarbrűcken.

Så kan floden "Saar" peka mot "tsar"?

Såväl AH som likväl Hermann R kan ha varit hedersmedborgare, har inte bekräftat det ännu.

Så vad säger man om en gissning på Völklingen?
Citera
2026-08-18, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Ach so, lass uns sezieren

Flera kluriga ledtrådar, jag tar mig friheten att tolka "ryska kungar" till "tsarer"

Liten stuga för norrmän är kanske en "hűtte"?

Folkligt utflyktsmål ... Völklinger Hűtte

Völklinger var (är?) centrum för järn och stålindustri, helt i krigets tjänst under VV2

Tåg är lätt att ta sig dit med, bil ... inga problem och till kajen vid Saar landar "Froschina" från Saarbrűcken.

Så kan floden "Saar" peka mot "tsar"?

Såväl AH som likväl Hermann R kan ha varit hedersmedborgare, har inte bekräftat det ännu.

Så vad säger man om en gissning på Völklingen?
Helt rätt och väl värd ett besök inte bara för industrhistorienördar!
Frågan är din och du får en stålhjälm som pris!
Citera
2026-08-18, 17:24
Medlem
Citat:
Helt rätt och väl värd ett besök inte bara för industrhistorienördar!
Frågan är din och du får en stålhjälm som pris!
Tack

Väldigt kluriga ledtrådar, det var de där "ryska kungarna" vilka fick min språknördiga hjärna att börja snurra.

Låt mig klura över en ny ort.
Citera
2026-08-19, 06:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Tack

Väldigt kluriga ledtrådar, det var de där "ryska kungarna" vilka fick min språknördiga hjärna att börja snurra.

Låt mig klura över en ny ort.

Vars är den nya staden..?????
Citera
2026-08-19, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Kommer, kaffet först.
Citera
2026-08-19, 08:16
Medlem
Citat:
Ok, nu kör vi en lättare stad. Opp i bottenviken.

- grundad av en kvinna

- har länge byggt fartyg och båtar

- stadsplanen var ämnad för Kållandö, de la Gardie valde att anlägga västra Lidköping i stället

- den som kan äldre historia kan segla kalandaleden nästa ända fram
Citera
2026-08-19, 09:29
Medlem
Citat:
Somnade du om.
Citera
2026-08-19, 09:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar