2026-07-16, 00:29
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Kisa?

Den sökta staden är ungefär fyra gånger så stor.
Citera
2026-07-16, 15:23
Medlem
Pansarhyenas avatar
Alltså, Bille, du är ju så nära i dina gissningar... I mer än en bemärkelse...

Men visst, den sökta staden är antagligen landets mest anonyma. Åtminstone när det kommer till städer med fler än 10 000 inånare.

9. Staden passeras av poetisk å.
Citera
2026-07-16, 17:35
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Alltså, Bille, du är ju så nära i dina gissningar... I mer än en bemärkelse...

Men visst, den sökta staden är antagligen landets mest anonyma. Åtminstone när det kommer till städer med fler än 10 000 inånare.

9. Staden passeras av poetisk å.

Kinna?
Citera
2026-07-16, 21:23
Medlem
Ledtråd nr 3 skulle kunna syfta på talet sju, sju dvärgar, Fyrtornet på Faros (sju underverk), regnbågens sju färger, sjuarmad ljusstake.. Bakelserna är jag inte säker på, kanske sju småkakor Eller Petit choux/(Sju).
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2026-07-16 kl. 21:25.
Citera
2026-07-17, 00:13
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Kinna?

Kinna är korrekt!

Så grattis Bille till en hotellweekend i denna sydvästgötska metropol och rätten att ställa nästa fråga!

Vad beträffar ledtrådarna:

1. Innan textilindustrin blev en verklig industri var Kinna och trakten där ikring landets centrum för kommersiell vävning. (Jag har sett uppgiften att hela 80% av landets väveriproduktion skulle ha kommit härifrån, men det är antagligen en överdrift.)

2. Syftar på basketspelaren Jonas Jerebko (208 cm lång!), den förste svensken att draftas till den amerikanska basketligan NBA.

3. Ja, detta är avsett att leda tankarna till talet sju, och därifrån vidare till Sjuhäradsbygden (alltså södra Västergötland). Sju dvärgar, antikens sju underverk, regnbågens sju färger, den sjuarmade ljusstaken, och "trycker i sig bakelser" hoppades jag skulle associeras till frosseri, en av de sju dödssynderna. - Dessutom är David Bowie-låten jag länkade till den musik som spelas under eftertexterna i David Finchers Se7en.

5. John Ericsson, allmänt känd som "Kinna-Ericsson", var socialdemokratiskt statsråd på olika poster 1945-57. Han kom att bli svärfar till Centerledaren Lennart Daléus.

6. Några mil öster om Kinna ligger Öxabäck, som trots att det är en ort med bara kring 300 invånare har ett damfotbollslag som vann allsvenskan inte mindre än sex gånger mellan 1973 och 1988.

7. Kommunen heter Marks kommun.

9. Syftar på ån Viskan och den gamla skolramsan "vi ska äta, ni ska laga". (Okej, att kalla den ramsan "poetisk" är att tänja lite på begreppet, jag erkänner...)
Citera
2026-07-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Kinna är korrekt!

Så grattis Bille till en hotellweekend i denna sydvästgötska metropol och rätten att ställa nästa fråga!

Vad beträffar ledtrådarna:

1. Innan textilindustrin blev en verklig industri var Kinna och trakten där ikring landets centrum för kommersiell vävning. (Jag har sett uppgiften att hela 80% av landets väveriproduktion skulle ha kommit härifrån, men det är antagligen en överdrift.)

2. Syftar på basketspelaren Jonas Jerebko (208 cm lång!), den förste svensken att draftas till den amerikanska basketligan NBA.

3. Ja, detta är avsett att leda tankarna till talet sju, och därifrån vidare till Sjuhäradsbygden (alltså södra Västergötland). Sju dvärgar, antikens sju underverk, regnbågens sju färger, den sjuarmade ljusstaken, och "trycker i sig bakelser" hoppades jag skulle associeras till frosseri, en av de sju dödssynderna. - Dessutom är David Bowie-låten jag länkade till den musik som spelas under eftertexterna i David Finchers Se7en.

5. John Ericsson, allmänt känd som "Kinna-Ericsson", var socialdemokratiskt statsråd på olika poster 1945-57. Han kom att bli svärfar till Centerledaren Lennart Daléus.

6. Några mil öster om Kinna ligger Öxabäck, som trots att det är en ort med bara kring 300 invånare har ett damfotbollslag som vann allsvenskan inte mindre än sex gånger mellan 1973 och 1988.

7. Kommunen heter Marks kommun.

9. Syftar på ån Viskan och den gamla skolramsan "vi ska äta, ni ska laga". (Okej, att kalla den ramsan "poetisk" är att tänja lite på begreppet, jag erkänner...)

Tack! Ah, Se7en, det borde man kopplat

Vi kan väl åka till denna stad..

1) Dracula.

2) https://youtu.be/u20sVtCxf_8?is=lv3-YxNmQxapyv3I

3) En amerikanske journalist kan vara till hjälp, förmodar jag.

Edit: Uppdaterat ledtråd nr 2, blev något strul där.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2026-07-17 kl. 12:33.
Citera
2026-07-17, 14:17
Medlem
4) Plantage-ägare byggde ett slott i närheten.

5) Vinnare i stor bak-tävling föddes här.
Citera
2026-07-17, 21:13
Medlem
Citat:
4) Plantage-ägare byggde ett slott i närheten.

5) Vinnare i stor bak-tävling föddes här.

Trenton?
Citera
2026-07-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Trenton?

Nej.. Men..

6) Vi ska till ett annat engelsktalande land i Europa.
Citera
Igår, 08:41
Medlem
Citat:
Nej.. Men..

6) Vi ska till ett annat engelsktalande land i Europa.

Kan det vara Clontarf?
Citera
Igår, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Kan det vara Clontarf?

Bra gissning, men nej

7) Orm på stadsvapnet.

8) Något man hittat i Birka kommer härifrån.
Citera
Igår, 12:47
Medlem
9) Här hölls ett möte där man tog ett beslut som gällde frisyr.

10) Här finns en båge i ovanligt material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in