2025-04-27, 20:14
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det enda jag hittar om olympiska spel 2013 är detta.

Säkert helt fel men det kanske kan ge en ny ledtråd.

Olympiaden 2013 rörde astronomi och fysik
Citera
2025-04-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Klurigt, klurigt.... men Volos..?

Där har vi den! Vänort med Le Mans, drabbades av jordbävningar 1955 och mycket av staden är därför relativt nybyggt. Är huvudort i provinsen Magnesien, Magnesien har gett namn åt magneter och magnetism. Här spelades matcher i fotboll för herrar och för damer vid Olympiska sommarspelen 2004, och 2013 hölls en astronomi och fysik-olympiad i staden. Kentauren Chiron finns med på listan över kändisar kopplade till Volos.

En amfora prima lokal olivolja och frågan till dig!
Citera
2025-04-27, 20:26
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Där har vi den! Vänort med Le Mans, drabbades av jordbävningar 1955 och mycket av staden är därför relativt nybyggt. Är huvudort i provinsen Magnesien, Magnesien har gett namn åt magneter och magnetism. Här spelades matcher i fotboll för herrar och för damer vid Olympiska sommarspelen 2004, och 2013 hölls en astronomi och fysik-olympiad i staden. Kentauren Chiron finns med på listan över kändisar kopplade till Volos.

Konstigt, när jag googlade fysik 2013 så fick jag upp den här.

Stämmer dock väldigt dåligt på övriga ledtrådar.

https://nbi.ku.dk/sciencexplorer/laes_fysik/fra_olympiaden2013/
Citera
2025-04-27, 20:31
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0

Thanx! Är bra, både för in- och utvärtes bruk.

1) Heter som en artist hette, dock ej född här utan söderut.

2) Ligger högt, över kilometern över havet.

3) Döpt efter en politiker.
Citera
2025-04-27, 20:37
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Thanx! Är bra, både för in- och utvärtes bruk.

1) Heter som en artist hette, dock ej född här utan söderut.

2) Ligger högt, över kilometern över havet.

3) Döpt efter en politiker.

Denver, kan det vara så enkelt?
Citera
2025-04-27, 20:41
Medlem
Citat:
Konstigt, när jag googlade fysik 2013 så fick jag upp den här.

Stämmer dock väldigt dåligt på övriga ledtrådar.

https://nbi.ku.dk/sciencexplorer/laes_fysik/fra_olympiaden2013/

Var så att den i Volos var inom astrofysik:

”Volos hosted the 7th International Olympiad on Astronomy and Astrophysics from 27 July to 5 August 2013”

Därav ledtråden space-ad olympiad

https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_Olympiad_on_Astronomy_and_Astrophysi cs
Citera
2025-04-27, 21:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Denver, kan det vara så enkelt?

Så enkelt var det...

Missbedömning, trodde folk glömt John D! Nevermind, snabbt och snyggt exekverad.

En vecka i Denver (perfa i slutet av nästa, när man slagit ut Dallas, 2-2 nu) emedan du likt mig inte (gissar nu!?) varit där, samt frågan till Bernard.
Citera
2025-04-28, 10:55
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Så enkelt var det...

Missbedömning, trodde folk glömt John D! Nevermind, snabbt och snyggt exekverad.

En vecka i Denver (perfa i slutet av nästa, när man slagit ut Dallas, 2-2 nu) emedan du likt mig inte (gissar nu!?) varit där, samt frågan till Bernard.

Det stämmer, harinte varit i Denver
Hej hopp, höll på att glömma att fortsätta!

Börjar med en Bernard:

1. Hade lite tråkigt för några veckor sen och tog en biljett hit för några hundralappar.
2. Skitig, rörig terminal på flygplatsen som ligger väldigt centralt, mindre än 10€ med Uber.
3.Hade planerat besöka en turistattraktion på UNESCO-listan ett par mil norrut men det var stängt pga tidigare väderfenomen.
Citera
2025-04-28, 16:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Börjar med en Bernard:

1. Hade lite tråkigt för några veckor sen och tog en biljett hit för några hundralappar.
2. Skitig, rörig terminal på flygplatsen som ligger väldigt centralt, mindre än 10€ med Uber.
3.Hade planerat besöka en turistattraktion på UNESCO-listan ett par mil norrut men det var stängt pga tidigare väderfenomen.

Stort utfallsrum - långskottar på Frankfurt, ganska central flygplats. "Några hundalappar" (om SEK) utesluter ju (väl!?) Syd-/Östeuropa. Bad Hornsburg en lagom dagsutflykt!
Citera
2025-04-28, 22:12
Medlem
Venators avatar
Citat:

Börjar med en Bernard:

Jag är definitivt inte imponerad av Bryssels flygplats, men den ligger ju centralt så det priset med Uber kan nog stämma... Ryan Air flyger dit, åtminstone från Stockholm, för några hundralappar. Så värt en gissning.
Citera
2025-04-28, 23:33
Medlem
Lurigt.. Man måste ha ett rabbit-mindset, punchrullar gör ingen nytta, måste vara morotskaka här Och Harare kan det inte vara.
Citera
2025-04-29, 07:35
Medlem
BernardLoutres avatar
Ledsen att jag inte kunnat uppdatera men det hare varit dåligt med el och internet i Bernards hål i marken igår. Egentligen ingen ledtråd men det kanändå vara till lite hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in