2016-03-17, 02:52
Medlem
Swan65s avatar
Melbourne
Citera
2016-03-17, 03:05
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Inte Freetown eller Melbourne. Men vår stad har en traditionell rivalitet med Melbourne.
Citera
2016-03-17, 08:46
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Inte Pasadena, Monrovia, NY, Nashville eller Cleveland. Nya ledtrådar:

1. Vi befinner oss varken i Providence eller San Diego, men vår stad har något gemensamt med dem.
2. Trots att staden har ett mörkt, rasistiskt förflutet är en man med viss koppling till den känd för att ha brutit ny mark för afroamerikaner.
3. Staden har visserligen en rik och fängslande historia men lever i allra högsta grad i nuet.
4. En berömd kock förknippas med staden.
5. En biolog med anknytning till Carl von Linné besökte staden för att få bukt med ett vetenskapligt problem.
6. Vi befinner oss inte i USA.
Jag får inte ihop det, men drar till med Kapstaden. Främst p.g.a. linneaner såsom Thunberg och Sparrman, fängslande historia i form av fängelseön Robben Island, och det rasistiska förflutna.
Senast redigerad av schizophrenia 2016-03-17 kl. 08:57.
Citera
2016-03-17, 09:09
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Inte Kapstaden heller.

1. Vi befinner oss varken i Providence eller San Diego, men vår stad har något gemensamt med dem.
2. Trots att staden har ett mörkt, rasistiskt förflutet är en man med viss koppling till den känd för att ha brutit ny mark för afroamerikaner.
3. Staden har visserligen en rik och fängslande historia men lever i allra högsta grad i nuet.
5. En biolog med anknytning till Carl von Linné besökte staden för att få bukt med ett vetenskapligt problem.
7. Staden är känd för en byggnad som möjligen kan tänkas husera ett norskt datorprogram.
Citera
2016-03-17, 09:12
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Inte Kapstaden heller.

7. Staden är känd för en byggnad som möjligen kan tänkas husera ett norskt datorprogram.

Sydney.
Citera
2016-03-17, 09:34
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Sydney stämmer. Bra jobbat och din tur.

Citera
2016-03-17, 15:47
Medlem
stepe543s avatar
Lämnar frågan fri då jag har ont om tid för tillfället!
Citera
2016-03-17, 21:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Lämnar frågan fri då jag har ont om tid för tillfället!

Då jag haft lika dåligt flyt med oddssättningen här i tråden som med mitt spelande (9 kr kvar på kontot... Liverpool måste göra ett eller två mål nu i realtid - hur fan tror ni det känns!!?? ) tar jag mig friheten att likväl fråga...

1) Koppling till nation som alltid legat lågt.

2) Större befolkning än Sverige hade innan befolkningsutbytespolitiken inleddes här under 90-talet.

3) Ta en fika och ta en funderare!

(märkte att den inte blev sketasvår precis - desto större anledning att hugga! Obs ingen dold ledtråd inom denna parentes!)
Citera
2016-03-17, 21:59
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Då jag haft lika dåligt flyt med oddssättningen här i tråden som med mitt spelande (9 kr kvar på kontot... Liverpool måste göra ett eller två mål nu i realtid - hur fan tror ni det känns!!?? ) tar jag mig friheten att likväl fråga...

1) Koppling till nation som alltid legat lågt.

2) Större befolkning än Sverige hade innan befolkningsutbytespolitiken inleddes här under 90-talet.

3) Ta en fika och ta en funderare!

(märkte att den inte blev sketasvår precis - desto större anledning att hugga! Obs ingen dold ledtråd inom denna parentes!)

Atlantis lågt under ytan.. Är på Whiskyprovning, märks nog.. skönt med en vettig frågeställare missförstå mig inte, men alla som tittar in i WW2-tråden är vettiga..

P.S Är det inte Atlantis, Melbourne eller Ankeborg gissar jag på Gotham City
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2016-03-17 kl. 22:05.
Citera
2016-03-17, 22:00
Bannlyst
Djakarta.
Citera
2016-03-17, 22:06
Medlem
schizophrenias avatar
New York

Nya Amsterdam --> Koppling till Nederländerna --> Nation som ligger lågt

New Yorks befolkningsstorlek passar väl in på ledtråd 2

Svenska kafékedjan Fika finns i New York, men ledtråd 3 kanske har med något annat att göra
Senast redigerad av schizophrenia 2016-03-17 kl. 22:09.
Citera
2016-03-17, 22:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
4) En känd Bruce inledde tidigare staden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in