2025-03-20, 19:37
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Kanske är svårare än jag tror..?

5) Provinshuvudstad i provins med samma namn.

6) Byt ut en konsonant i namnet och vi får ett känt museum i europeisk storstad (i ett annat land kanske jag ska tillägga.).

Leuven?
Citera
2025-03-20, 20:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Leuven?

Äntligen en gissning!

7) Sportledtrådarna är ett och tre.

8) Tvåan är lite fånig ("Måste vara en sportledtråd! Derbyn rött mot vitt" var väl tanken), ligger i ett vindistrikt med en fullständig dominans av röda viner.
Citera
2025-03-21, 17:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
2b) Rosso molto, molto più grande del bianco! - gäller iofs över hela detta land, men härstädes extrem övervikt. En grammatisk modifikation av ett ord (i frasen, "fel"!? Did French at school!) ger oss dessutom en implicit lead som redan givits men gnuttan mer explicit.
Citera
2025-03-22, 14:44
Medlem
Citat:
2b) Rosso molto, molto più grande del bianco! - gäller iofs över hela detta land, men härstädes extrem övervikt. En grammatisk modifikation av ett ord (i frasen, "fel"!? Did French at school!) ger oss dessutom en implicit lead som redan givits men gnuttan mer explicit.

Prato?
Citera
2025-03-22, 15:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Prato?

Snyggt! Ledtrådarna självförklarande väl? Paolo Rossi (iofs en svår nöt för den som inte är 50+), Prado i Madrid, en säsong i serie A sent 20-tal. Provinsen Prato i Toscana.

Ett valfritt Toscana-rött samt en grillad bistecca grande med frågan till Biling!
Citera
2025-03-22, 15:11
Medlem
Citat:
Snyggt! Ledtrådarna självförklarande väl? Paolo Rossi (iofs en svår nöt för den som inte är 50+), Prado i Madrid, en säsong i serie A sent 20-tal. Provinsen Prato i Toscana.

Ett valfritt Toscana-rött samt en grillad bistecca grande med frågan till Biling!

Man tackar, kanon! Häller upp ett glas och nu ska vi till..

1) Stad nära gränsen som kallats sitt lands Manchester.

2) Anrikt cykellopp slutar här.

3) Grundaren till ”Xxxx.. utan gränser”.

4) När industrin lades ner blev staden en av landets fattigaste, man försöker nu vända detta genom att fokusera på IT och forskning.
Citera
2025-03-22, 16:24
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Man tackar, kanon! Häller upp ett glas och nu ska vi till..

1) Stad nära gränsen som kallats sitt lands Manchester.

2) Anrikt cykellopp slutar här.

3) Grundaren till ”Xxxx.. utan gränser”.

4) När industrin lades ner blev staden en av landets fattigaste, man försöker nu vända detta genom att fokusera på IT och forskning.

Efter att ha vinglat runt och förbi bl a Avignon och Molenbeek (var t o m nere i Oran, Algeriet, med villospåret "Reportrar utan gränser"... ) ställer jag till slut cykeln i... ...Roubaix?
Citera
2025-03-22, 16:33
Medlem
Citat:
Efter att ha vinglat runt och förbi bl a Avignon och Molenbeek (var t o m nere i Oran, Algeriet, med villospåret "Reportrar utan gränser"... ) ställer jag till slut cykeln i... ...Roubaix?

Snyggt! Loppet Paris–Roubaix och Bernard Amadei som är grundare av ”Engineers Without Borders”.

Resa i cykelloppets spår med små trevliga stopp längs vägen och frågan till dig!
Citera
2025-03-22, 17:15
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Snyggt! Loppet Paris–Roubaix och Bernard Amadei som är grundare av ”Engineers Without Borders”.

Resa i cykelloppets spår med små trevliga stopp längs vägen och frågan till dig!

Thanx! Varför har inte (avdankade) ekonometriker en "gränslös" förening... ett projekt!

1) Har en namne i UK, sånär som på en vokal. Liksom i Staterna ser jag. Inte så konstigt, antar jag?

2) Provinshuvudstad. Provinsen har ett namn som väldigt explicit uttrycker varthän den vetter.

3) För att anknyta till den tidigare frågan, landet skulle kunna kallas "vår tids (kontinentens namn i possessivt pronomen) Cypern" - men gör det icke!

4) Inga sportledtrådar, men (helg! ) en av ovan innehåller en implicit lead.
Citera
2025-03-23, 15:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
4b) Must be in the first lead, I presume..?
Citera
2025-03-23, 15:54
Medlem
Citat:
4b) Must be in the first lead, I presume..?

Livingstone, Zambia? Fast den är väl iofs inte provinshuvudstad Men drar till med det för en ny ledtråd!
Citera
2025-03-23, 17:10
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Livingstone, Zambia? Fast den är väl iofs inte provinshuvudstad Men drar till med det för en ny ledtråd!

Behövs inte! Snyggt! Ska vara huvudstad i provinsen Southern province - som fanns med i ledtrådarna??? (eller har wiki lurat mig). Zambia stor kopparproducent. "Livingston" finns (utan "e" - fråga mig inte varför) i Skottland och Montana.

En spetsad Doctor´s special samt frågan till Biling!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in