2016-03-12, 00:17
Bannlyst
Tänkt på Filipstad, Borlänge & Fagersta men rätt svar är givetvis Örebro.
Citera
2016-03-12, 09:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Ok, jag gör ett försök.

1. Statyer föreställer ofta män(niskor) som anses ha gjort hjältedåd av olika slag. I vår stad har man rest en staty över en person som snarast är känd för att ha varit lat.

2. När en musiker från vår stad skulle spela in en av sina mest kända melodier blev han tvungen att låsa ute skivbolagsbossen från studion ifråga.

3. En känd författare som bott i vår stad + Marge och Krister kan leda dig rätt.

Långskott; Memphis i Tennessee? Elvis känd som latmask. Marge Simpsons började dejta med en Elvis. Musikstad. Krister kan vara Christer (Sjögren). Författaren? Ingen aning. Tennessee (sic!) Williams kanske? (mer dramatiker men har ivf bott där googlar jag mig fram till nu).
Citera
2016-03-12, 11:27
Medlem
schizophrenias avatar
Inte Hagfors, Upplands Väsby, Filipstad, Borlänge, Fagersta, Örebro eller Memphis. Däremot har Gogge helt rätt i att författaren/dramatikern är Tennessee Williams och att Marge är Marge Simpson.
Citera
2016-03-12, 11:34
Bannlyst
Citat:
Inte Hagfors, Upplands Väsby, Filipstad, Borlänge, Fagersta, Örebro eller Memphis. Däremot har Gogge helt rätt i att författaren/dramatikern är Tennessee Williams och att Marge är Marge Simpson.
Marge är ett bolag i Örebro & jag tänkte på Kronblom som staty.
Citera
2016-03-12, 11:46
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmlerskan
Marge är ett bolag i Örebro & jag tänkte på Kronblom som staty.
Bra tänkt där. Den latmask jag har i åtanke är långt fetare än Kronblom, men är liksom Kronblom en fiktiv karaktär.
Citera
2016-03-12, 12:23
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Bra tänkt där. Den latmask jag har i åtanke är långt fetare än Kronblom, men är liksom Kronblom en fiktiv karaktär.

Kom tänka på 91:an statyn i Halmstad och Per Gessle
91:an är dock inte tjock
Citera
2016-03-12, 12:31
Medlem
schizophrenias avatar
Inte Halmstad.

1. Statyer föreställer ofta män(niskor) som anses ha gjort hjältedåd av olika slag. I vår stad har man rest en staty över en person som snarast är känd för att ha varit lat och fet.

2. När en musiker från vår stad skulle spela in en av sina mest kända melodier blev han tvungen att låsa ute skivbolagsbossen från studion ifråga.

3. En känd författare/dramatiker som bott i vår stad + Marge och Krister kan leda dig rätt. Gogge har helt rätt i att författaren/dramatikern är Tennessee Williams och att Marge är Marge Simpson.

4. En tidigare melodifestivaldeltagare hade en gång ett band som fick oönskad uppmärksamhet p.g.a. en dramatisk händelse i vår stad.
Citera
2016-03-12, 14:02
Medlem
dunderkurens avatar
LAS Palmas?
Citera
2016-03-12, 14:07
Bannlyst
Washington.
Citera
2016-03-12, 14:23
Medlem
schizophrenias avatar
Inte Las Palmas och inte Washington.

1. Statyer föreställer ofta män(niskor) som anses ha gjort hjältedåd av olika slag. I vår stad har man rest en staty över en fiktiv person som snarast är känd för att ha varit lat och fet.

3. En känd författare/dramatiker som bott i vår stad + Marge och Krister kan leda dig rätt. Gogge har helt rätt i att författaren/dramatikern är Tennessee Williams och att Marge är Marge Simpson.

4. En tidigare melodifestivaldeltagare hade en gång ett band som fick oönskad uppmärksamhet p.g.a. en dramatisk händelse i vår stad.

5. Kända personer härifrån har bl.a. innefattat en kung, en professor och en doktor.
Senast redigerad av schizophrenia 2016-03-12 kl. 14:34.
Citera
2016-03-12, 16:09
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Nu gör jag något jag ogillar när andra gör men man kan inte alltid handla moraliskt/etiskt; utan att ha en susning om de andra ledtrådarna och då T Williams näppeligen bott i Halmstad slår jag till med St Louis, där han åtminstone växte upp..?
Citera
2016-03-12, 16:29
Medlem
tcfmogs avatar
Då drar jag till med New Orleans.

Där finns en staty som föreställer Ignatius Reilly, huvudperson i Idioternas sammansvärjning av John Kennedy Toole.

Tennessee Williams bodde där och fick väl inspiration till Linje Lusta.

Katrina från Katrina and the Waves fick antagligen oönskad uppmärksamhet i samband med orkanen Katrina.

Simpsons gjorde väl någon parodi på Linje Lusta och det skulle vara kopplingen till Marge.
Senast redigerad av tcfmog 2016-03-12 kl. 16:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in