2023-02-27, 23:03
Medlem
Liverpool.

Fotbollsstad(LFC, EFC).
Arbetarstad.
Musikstad (Beatles, Frankie Goes to Hollywood, osv).
Bassäng(Pool)

Liver kommer ifrån fornengelska lifer som betyder lervatten.(kopplat till torvmosse?)
Citera
2023-02-27, 23:20
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Liverpool.

Fotbollsstad(LFC, EFC).
Arbetarstad.
Musikstad (Beatles, Frankie Goes to Hollywood, osv).
Bassäng(Pool)

Liver kommer ifrån fornengelska lifer som betyder lervatten.(kopplat till torvmosse?)

Det är ju såååå nära. På alla sätt. Innehav är också en lite långsökt pool. Det är bara att det inte är lervatten utan snarare… Ja vadå som kommer från en torvmosse?
Citera
2023-02-27, 23:36
Medlem
Hade Blackpool i tankarna hela tiden men exkluderade den av nån dum anledning.
Det är givetvis den svarta bassängen.

"Huvudstad" för flera olika musikgenrer och flera musikfestivaler.
Blackpool FC
Turiststad
Arbetarstad
"Blackpool gets its name from a historic drainage channel (possibly Spen Dyke) that ran over a peat bog"
Citera
2023-02-27, 23:49
Medlem
Gordonges avatar
Citat:

Blackpool FC
Turiststad
Arbetarstad
"Blackpool gets its name from a historic drainage channel (possibly Spen Dyke) that ran over a peat bog"

Där satt den. Snyggt.
Skönt att du fick den efter att du gjort nästan hela jobbet. Tydligen blev irländska sjön utanför Blackpool svart av torven.

En dag på beach club i Blackpool med en konstant påfylld GT till dig anonn. Och äran att ställa nästa fråga.
Citera
2023-03-01, 17:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Blackpool FC
Turiststad
Arbetarstad

Setting the rookie straight bara (snyggt taget btw!) - glöm inte att vi förväntar oss en ny fråga från dig nu!
Citera
2023-03-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Setting the rookie straight bara (snyggt taget btw!) - glöm inte att vi förväntar oss en ny fråga från dig nu!
Oj då, jag ber om ursäkt! Jag känner till reglerna och är inte riktigt en rookie iom att jag brukade delta för ett par år sen i tråden. Jag sköt upp det tills den föll i glömska som precis allt annat. Hursomhelst, här kommer den till slut:

- Stad vars namn for tankarna till den heliga eller det topografiskt höga beroende på vilket av namnen som används.

- Jag har mina rötter i denna urgamla stad. Men vem är jag?
Citera
2023-03-01, 19:10
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Oj då, jag ber om ursäkt! Jag känner till reglerna och är inte riktigt en rookie iom att jag brukade delta för ett par år sen i tråden. Jag sköt upp det tills den föll i glömska som precis allt annat. Hursomhelst, här kommer den till slut:

- Stad vars namn for tankarna till den heliga eller det topografiskt höga beroende på vilket av namnen som används.

- Jag har mina rötter i denna urgamla stad. Men vem är jag?

Långskottar med Guernica. Tänkte att i Baskien har de ofta olika namn på städer. Och i Guernica växer Guernica-trädet med sina rötter.
Citera
2023-03-01, 19:18
Medlem
Tyvärr fel!

- Staden ligger i ett land som hånfullt skulle kunna förknippas med en frukt eller där du kör. Men de själva använder en annan sorts växt som symbol.
Citera
2023-03-01, 19:48
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Tyvärr fel!

- Staden ligger i ett land som hånfullt skulle kunna förknippas med en frukt eller där du kör. Men de själva använder en annan sorts växt som symbol.

Drar till med Saint George's?
Citera
2023-03-01, 21:26
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Drar till med Saint George's?
..

...eller Korint? Definitivt urgammal. Panama? Bägge har kanaler man kan köra igenom. Och bägge går att äta.
Citera
2023-03-01, 21:33
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
..

...eller Korint? Definitivt urgammal. Panama? Bägge har kanaler man kan köra igenom. Och bägge går att äta.

Tänkte kring Panama, bananrepublik skulle kanske vara det hånfulla?
Citera
2023-03-01, 21:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Tänker på cederträdet i Libanons flagga, har både åldern och höjden s a s - men får inte ihop det med något hånfullt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in