2016-02-21, 21:02
Avslutad
Jag funderar på om vi är någonstans i södra eller västra Afrika? Men vi kan lika gärna befinna oss någonstans på den amerikanska kontinenten. Eller kanske det som förr kallades för Ostindien...?

Hur som helst så gissar jag, utan egentlig grund, på... nej, förresten. Får tänka vidare.

6. Gör att jag tror på Oceanien...

Du ser ju, är totalt bortkollrad. Återkommer!

Kör min standardgissning så länge: Atlantis?
Senast redigerad av U-Fig 2016-02-21 kl. 21:06.
Citera
2016-02-21, 21:14
Medlem
schizophrenias avatar
Apropå Atlantis:

7. Vår stad är belägen på en ö (men som ej ännu har sjunkit ned i havet av vad jag vet), och är den största staden på ön.

Apropå Oceanien:

8. Det finns en koppling mellan adelsmannen i ledtråd 6 och James Cook, och kopplingen har med Oceanien att göra. Därmed inte sagt att vår stad nödvändigtvis måste ligga i Oceanien ...
Senast redigerad av schizophrenia 2016-02-21 kl. 21:26.
Citera
2016-02-21, 21:29
Avslutad
Jag får inte ihop ledtråd 4 med de områden jag tror att den efterfrågade staden skulle kunna ligga i...

Å andra sidan blev Indonesien självständigt på 40-talet vill jag minnas, men nederländarna var väl inte först dit. Då dras jag snarare till Oceanien, men de länderna har väl inte tillhört något annat land... Eller ja, NZ blev väl inte helt självständigt förrän sent 20-tal/tidigt 30-tal? Hmm. Men då kan jag inte komma på någon författare. Och gränsdispyter kanske förekommer i NZ, men då vill jag hellre tro på t ex Venezuela/Guyana eller Venezuela/Colombia. Där finns det dessutom författare. Men holländare & straffångar är ju återigen (främst) Oceanien...? Eller åtminstone åt det hållet. Eller ska vi till västra/södra Afrika?

Jag hoppas någon annan får hjälp av mina vilsna tankar, för jag blev inte mycket klokare av det här.

Edit: såg inte ledtråd 8 förrän efter detta inlägg. Ska, naturligtvis, klura vidare.
Citera
2016-02-21, 21:34
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Kan det vara Chabarovsk i östligaste Ryssland?

Edit: Oj, jag hade inte uppdaterat min webbläsare så jag hade missat allt som skrivits på denna sida! Satt och googlade för länge!
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-02-21 kl. 21:37.
Citera
2016-02-21, 21:34
Medlem
schizophrenias avatar
Apropå NZ:

9. Kopplingen som omnämns i ledtråd 8 har även en koppling till NZ. Därmed inte sagt att vår stad nödvändigtvis måste ligga i Oceanien ...
Citera
2016-02-21, 21:38
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Kan det vara Chabarovsk i östligaste Ryssland?
Chabarovsk passar inte ihop med vad som sägs i ledtråd 7. Trots det är det en riktigt bra gissning.
Citera
2016-02-21, 21:44
Medlem
Petropavlovsk-Kamtjatskij då? Den ligger ju på en (halv)ö!
Citera
2016-02-21, 21:49
Avslutad
Jag är fortfarande ute och seglar... tar en titt i min kikare och siktar land...

(Taipei?!)

... eller gjorde jag verkligen det? Var det bara en av många hägringar? Ska jag döpa mitt fartyg till Fata morgana?
Citera
2016-02-21, 21:58
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Petropavlovsk-Kamtjatskij då? Den ligger ju på en (halv)ö!
Du var närmare förra gången.
Citera
2016-02-21, 21:59
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag är fortfarande ute och seglar... tar en titt i min kikare och siktar land...

(Taipei?!)
Fortsätt i nordlig riktning.
Citera
2016-02-21, 22:14
Medlem
Jag antar att det var den kejserliga japanska armén som besatte området under de där decennierna under 1900-talet.

Manchuriet?

Korea?

Ja, just det; det låg ju på en ö...Ochotska havet någonstans?

Hmm...the search goes on...
Citera
2016-02-21, 22:19
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Jag antar att det var den kejserliga japanska armén som besatte området under de där decennierna under 1900-talet.
Så var det, och de deporterade i ledtråd 4 var koreaner. Fiskaren i ledtråd 5 var japan.
Citat:
Ja, just det; det låg ju på en ö...Ochotska havet någonstans?
Ja.
Senast redigerad av schizophrenia 2016-02-21 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in