2022-05-15, 19:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Snyggt! Delstaten är Tabasco i Mexiko. Villahermosa betyder vacker by, vänorten är San Bernardino, CA, där Gene Hackman föddes(han spelade Popeye i The French Connection-filmerna).

En årsförbrukning av Tabasco och frågan till dig!

Tänkte inte på att "Mehico" också har delstater..
Citera
2022-05-15, 19:08
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Snyggt! Delstaten är Tabasco i Mexiko. Villahermosa betyder vacker by, vänorten är San Bernardino, CA, där Gene Hackman föddes(han spelade Popeye i The French Connection-filmerna).

En årsförbrukning av Tabasco och frågan till dig!

Thanx! Ja ja... ha ha - snygg lead; var i San Bernardino och en hel del skådisar, Gene H mest känd, hade glömt namnet i French Connection (kanonrulle som måste ses om!) så jag drog i nödbromsen som sagt mest för att slippa bli attad av Kraftfoder... Återkommer strax!
Citera
2022-05-15, 19:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
OK - nya tag.

1) Vi söker en huvudstad.

2) Vad den ligger i för land framkommer med all önskvärd tydlighet.

3) Landet var länge en koloni, vilket land det tillhörde framgick väldigt tydligt av namnet...

4) Emedan inte säker på att 1-3 inte kan stämma på flera måste vi putta in en sådan här "uteslutare" i fyran... ...borgmästaren är namne med mkt välbekant operakompositör.
Citera
2022-05-15, 21:10
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
OK - nya tag.

1) Vi söker en huvudstad.

2) Vad den ligger i för land framkommer med all önskvärd tydlighet.

3) Landet var länge en koloni, vilket land det tillhörde framgick väldigt tydligt av namnet...

4) Emedan inte säker på att 1-3 inte kan stämma på flera måste vi putta in en sådan här "uteslutare" i fyran... ...borgmästaren är namne med mkt välbekant operakompositör.

Efter att ha testat länderna i kolonin Nya Spanien med huvudstäder som Panama City, Mexico City och Guatemala City utan att få till nr 4, så hittade jag operakompositören Durán som är namne med borgmästaren i San Salvador. Är jag på rätt spår?
Citera
2022-05-15, 21:34
Medlem
Chansar på Santo Domingo. Operakompositören är då Gomes....
Citera
2022-05-15, 21:44
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
Efter att ha testat länderna i kolonin Nya Spanien med huvudstäder som Panama City, Mexico City och Guatemala City utan att få till nr 4, så hittade jag operakompositören Durán som är namne med borgmästaren i San Salvador. Är jag på rätt spår?

Puh... Tror fyran räddar mig när jag skriver "välbekant"... Durán är för mig en boxare, finns säkert en kompositör men vår namne är en världskändis, favvo hos Hitler t ex. Men "City" är ett jäkligt hett spår...

5) Landet var koloni väldigt länge, blev självständigt så sent som på 80-talet.
Citera
2022-05-15, 21:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Chansar på Santo Domingo. Operakompositören är då Gomes....

Bra gissning. Får väl säga igen att jag räddas av fyrans "välbekant" igen... (Gomes??? Minns när jag raggade upp en (var på ett vanligt hak i Amsterdam så fattade först inte att hon var fnask) tjej fr Equador och hon kunde noll engelska och jag noll spanska - men undslapp mig ett "Ahhh Equador... Andres Gomes! Jogador de tennis!??" "Si si si"... sorry för OT-dravel!).
Citera
2022-05-15, 22:38
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Bra gissning. Får väl säga igen att jag räddas av fyrans "välbekant" igen... (Gomes??? Minns när jag raggade upp en (var på ett vanligt hak i Amsterdam så fattade först inte att hon var fnask) tjej fr Equador och hon kunde noll engelska och jag noll spanska - men undslapp mig ett "Ahhh Equador... Andres Gomes! Jogador de tennis!??" "Si si si"... sorry för OT-dravel!).

Bernard Wagner är väl borgmästare i Belize City? Forna brittiska Honduras. Fast de har väl bytt huvudstad? Har noll koll på alla kolonier som byter hit och dit..
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2022-05-15 kl. 22:57.
Citera
2022-05-15, 22:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Bernard Wagner är väl borgmästare i Belize City? Forna brittiska Honduras. Fast de har väl bytt huvudstad? Har noll koll på att kolonier som byter hit och dit..

...........

Från Wiki: "Huvudstad: Belmopan"

Helvete.... hatar själv när folk slarvar med frågorna, men här är jag ju helt off.... får skylla på "Maccas lag" som han själv inte kallar det men gällande hans plattor: "when you´ve done so many y´know - they can´t all be good!"

*suck* Biling, Gordonge... ja alla - ber tusen gånger om ursäkt - måste fan lära mig! Checka alltid! Nja, Oslo och Paris hade du hört din tokjävel, men i synnerhet länder som Belize: C H E C K A A L L T I D!!!

Frågan till Biling, den här gången går gåvan till mig; en färsk jävla atlas! Samt en skämskudde. Again: stort sorry!

Take it away Biling.
Citera
2022-05-15, 22:55
Medlem
Citat:
...........

Från Wiki: "Huvudstad: Belmopan"

Helvete.... hatar själv när folk slarvar med frågorna, men här är jag ju helt off.... får skylla på "Maccas lag" som han själv inte kallar det men gällande hans plattor: "when you´ve done so many y´know - they can´t all be good!"

*suck* Biling, Gordonge... ja alla - ber tusen gånger om ursäkt - måste fan lära mig! Checka alltid! Nja, Oslo och Paris hade du hört din tokjävel, men i synnerhet länder som Belize: C H E C K A A L L T I D!!!

Frågan till Biling, den här gången går gåvan till mig; en färsk jävla atlas! Samt en skämskudde. Again: stort sorry!

Take it away Biling.

Händer alla, minns själv nån host host stad i Frankrike där det blev lite fel Gordonge har nog kollat alla städer i ”Americas” så vill du köra en?
Citera
2022-05-15, 22:59
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Händer alla, minns själv nån host host stad i Frankrike där det blev lite fel Gordonge har nog kollat alla städer i ”Americas” så vill du köra en?

Misstänker det... har extra taskigt samvete visavi Gordonge iom att det är hög sannolikhet att han förkastat just Belize City...
Citera
2022-05-15, 23:11
Medlem
Citat:
Misstänker det... har extra taskigt samvete visavi Gordonge iom att det är hög sannolikhet att han förkastat just Belize City...

Bra träning annars Quizlivet är hårt.. Kör Gordonge ingen, kör jag en imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in