2022-03-28, 21:06
  #26665
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vi torde ju vara i Schweiz eller Österrike, volleyballen får mig att långskotta på St Pölten..?
(samt en tidig misstänkt göteborgare... "öster ...vin" SAMT "Wien"...

Man hade nog tjänat på att ha vin-dyslexi här Finns bra och känt rödvin nästan överallt idag Island är väl undantaget..
Citera
2022-03-28, 21:09
  #26666
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Man hade nog tjänat på att ha vin-dyslexi här Finns bra och känt rödvin nästan överallt idag Island är väl undantaget..

Tänker likadant! Till skillnad från dig kan jag inte vin - men vet att jag druckit österrikiskt! Och gott!
(helvete vad din är klurig i WW2 - hittar inte de jävlarna... OT-sorry! Eller; nu kommer varningen för "korspostning"... ).

EDIT; Island... vänta bara, skyddat söderläge, med lite jordvärme, JÄTTEPOTENTIAL... menar allvar!!!
Citera
2022-03-28, 21:19
  #26667
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tänker likadant! Till skillnad från dig kan jag inte vin - men vet att jag druckit österrikiskt! Och gott!
(helvete vad din är klurig i WW2 - hittar inte de jävlarna... OT-sorry! Eller; nu kommer varningen för "korspostning"... ).

EDIT; Island... vänta bara, skyddat söderläge, med lite jordvärme, JÄTTEPOTENTIAL... menar allvar!!!

Kompletterade med ny ledtråd i WW2-tråden
Citera
2022-03-28, 21:31
  #26668
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Kompletterade med ny ledtråd i WW2-tråden

Noticed...

fan... den där jäkeln hade ju fler militära titlar är Bernadöttrarna haft sammanlagt sedan Jean-Baptiste...

Verkar vara en trevlig jävel; "The Guardian wrote in 2022, "his brusque manner with servants is well-documented. A senior footman once told a reporter who worked undercover at Buckingham Palace that on waking the prince 'the response can easily be "fuck off" as good morning'."

Sorry för OT!
Citera
2022-03-28, 21:38
  #26669
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Noticed...

fan... den där jäkeln hade ju fler militära titlar är Bernadöttrarna haft sammanlagt sedan Jean-Baptiste...

Verkar vara en trevlig jävel; "The Guardian wrote in 2022, "his brusque manner with servants is well-documented. A senior footman once told a reporter who worked undercover at Buckingham Palace that on waking the prince 'the response can easily be "fuck off" as good morning'."

Sorry för OT!

Man förstår att drottningmodern lackade ur Han har blivit av med alla titlar.. de sista man ska fokusera på
Citera
2022-03-28, 21:47
  #26670
Medlem
Gordonges avatar
Nope, varken St Pölten eller Bayonne. Fortfarande inte rätt land.

Summerar upp lite:

1. Vi reser vidare mot anrik centralort känd kakaobaserad produktion.

2. Under en epok på drygt 200 år, efter att hertig tidigare ”köpt” staden, misslyckades grannlandet med 7 av 7 belägringar

3. Staden är omgiven av fd huvudstad i norr…
3b. … och vin i ost…
3c. …och semesterorter för både vinter och sommar i väst (samt det i ledtråd 2 belägrande landet)…
3d. …och kända sommarsemesterorter i söder vid vatten

4. Denna logistiskt optimala stad (för en privatperson med många njutningsfulla intressen i livet) har inom en timmes bilfärd stort utbud av:
- Utsökt mat
- God choklad och glass
- Gott vin direkt från lokala vingårdar
- Vackra vyer
- Vackra och härliga stränder
- Ett klimat för livsnjutare
- Skidåkning med högre fallhöjd än Åre och betydligt fler dagar per år med bra snö och sol
- Golf året runt med stort urval av bra banor
- Cykling downhill eller långdistans
- Fotboll i toppklass (Allsvenskan kan inte jämföra sig)
- och ett ganska trevligt folk

…men staden i sig är kanske inte den roligaste.

5. Volleyboll-laget är mer framgångsrikt än fotbollslaget i staden (men grannstäderna har som sagt fotbollsklubbar som spelar på världsnivå).

6. Ligger vid vindistrikt som är väl ansett över hela världen. Distriktet är väl mest känd för de olika röda vinerna, men även vissa vita är kända och väl ansedda.

7. I storleksordningen 50k invånare

3d forts. Vattnet i söder är hav

8. Jag var själv inne med min dotter på sjukhuset i staden på sportlovet 2020 pga hög feber och hosta. Coviden hade tagit denna landsdel med byxorna nere (hon testade dock negativt).
Citera
2022-03-28, 22:08
  #26671
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
Nope, varken St Pölten eller Bayonne. Fortfarande inte rätt land.

Summerar upp lite:

1. Vi reser vidare mot anrik centralort känd kakaobaserad produktion.

2. Under en epok på drygt 200 år, efter att hertig tidigare ”köpt” staden, misslyckades grannlandet med 7 av 7 belägringar

3. Staden är omgiven av fd huvudstad i norr…
3b. … och vin i ost…
3c. …och semesterorter för både vinter och sommar i väst (samt det i ledtråd 2 belägrande landet)…
3d. …och kända sommarsemesterorter i söder vid vatten

4. Denna logistiskt optimala stad (för en privatperson med många njutningsfulla intressen i livet) har inom en timmes bilfärd stort utbud av:
- Utsökt mat
- God choklad och glass
- Gott vin direkt från lokala vingårdar
- Vackra vyer
- Vackra och härliga stränder
- Ett klimat för livsnjutare
- Skidåkning med högre fallhöjd än Åre och betydligt fler dagar per år med bra snö och sol
- Golf året runt med stort urval av bra banor
- Cykling downhill eller långdistans
- Fotboll i toppklass (Allsvenskan kan inte jämföra sig)
- och ett ganska trevligt folk

…men staden i sig är kanske inte den roligaste.

5. Volleyboll-laget är mer framgångsrikt än fotbollslaget i staden (men grannstäderna har som sagt fotbollsklubbar som spelar på världsnivå).

6. Ligger vid vindistrikt som är väl ansett över hela världen. Distriktet är väl mest känd för de olika röda vinerna, men även vissa vita är kända och väl ansedda.

7. I storleksordningen 50k invånare

3d forts. Vattnet i söder är hav

8. Jag var själv inne med min dotter på sjukhuset i staden på sportlovet 2020 pga hög feber och hosta. Coviden hade tagit denna landsdel med byxorna nere (hon testade dock negativt).

Antar det var en skidsemester då? Lutar väl åt Italien..
Citera
2022-03-28, 23:33
  #26672
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
Nope, varken St Pölten eller Bayonne. Fortfarande inte rätt land.

Summerar upp lite:

1. Vi reser vidare mot anrik centralort känd kakaobaserad produktion.

2. Under en epok på drygt 200 år, efter att hertig tidigare ”köpt” staden, misslyckades grannlandet med 7 av 7 belägringar

3. Staden är omgiven av fd huvudstad i norr…
3b. … och vin i ost…
3c. …och semesterorter för både vinter och sommar i väst (samt det i ledtråd 2 belägrande landet)…
3d. …och kända sommarsemesterorter i söder vid vatten

4. Denna logistiskt optimala stad (för en privatperson med många njutningsfulla intressen i livet) har inom en timmes bilfärd stort utbud av:
- Utsökt mat
- God choklad och glass
- Gott vin direkt från lokala vingårdar
- Vackra vyer
- Vackra och härliga stränder
- Ett klimat för livsnjutare
- Skidåkning med högre fallhöjd än Åre och betydligt fler dagar per år med bra snö och sol
- Golf året runt med stort urval av bra banor
- Cykling downhill eller långdistans
- Fotboll i toppklass (Allsvenskan kan inte jämföra sig)
- och ett ganska trevligt folk

…men staden i sig är kanske inte den roligaste.

5. Volleyboll-laget är mer framgångsrikt än fotbollslaget i staden (men grannstäderna har som sagt fotbollsklubbar som spelar på världsnivå).

6. Ligger vid vindistrikt som är väl ansett över hela världen. Distriktet är väl mest känd för de olika röda vinerna, men även vissa vita är kända och väl ansedda.

7. I storleksordningen 50k invånare

3d forts. Vattnet i söder är hav

8. Jag var själv inne med min dotter på sjukhuset i staden på sportlovet 2020 pga hög feber och hosta. Coviden hade tagit denna landsdel med byxorna nere (hon testade dock negativt).

Touché: Cuneo
Citera
2022-03-28, 23:34
  #26673
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Antar det var en skidsemester då? Lutar väl åt Italien..

Nu är vi rätt land.

9. Har varit vanligt förekommande startpunkt för girot (i klättringsetapper då staden ligger låglänt nära bergen).
Citera
2022-03-29, 00:25
  #26674
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Touché: Cuneo

Där satt den, Cuneo är rätt.

1. Ferrero-choklad som är en av de större i världen

2. Frankrike gjorde många misslyckade belägringar

3. Torino i norr (fd huvudstad innan Italien enades i mitten av 1800-talet), Barolo, Barbaresco, Dogliano, Arneis, La Morra i öster,Alperna i väst, rivieran i söder

5. Meriterat volleybollag

8. De hade precis byggt tält vid sjukhuset och det rådde totalt kaos när dessutom icke italiensktalande personer undrade om feber, huvudvärk och hosta var typiska Covid-symptom

En burk Nutella och en låda Barbaresco till dig innan vi åker vidare i världen.
Citera
2022-03-29, 10:37
  #26675
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Snyggt plockad. Helvete vad en massa... ...stolpskott vi slog på denna!
Citera
2022-03-29, 19:20
  #26676
Medlem
fermions avatar
OK en aktuell stad

Drygt 100000 invånare, storstadsregionen 2,7 millioner

Fotbollsstadion kan leda rätt

Mindre ort i närheten har herostratisk ryktbarhet och är inte bara mer känd än vår förstad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in