2021-09-27, 22:13
Medlem
DeValeras avatar
1. Vi ska till en stad som om man är lite fyndig kunna påstå ligger mellan två sjöar.

2. Viktig hamnstad för landet.

3. Har skiftat herrar genom historien, liksom befolkningens etniska sammansättning.
Citera
2021-09-27, 22:13
Medlem
prominentens avatar
Japp, du har säkert rätt. Bodde faktiskt i Cluj under ett år (1997) och ingen visste något om hur många det bodde där.
Ceacescu drog in så mycket folk till städerna att småstäder blev "storstäder". När landsbygden blev "omöjlig".

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tackar för priset!

Visste inte att Bela Lugosi var från dessa trakter, men det bor ju en hel del ungrare där också.

Cluj är trea, blev lite ställd, annars startade revolutionen/upproret mot kommunistregimen i Timisoara. Återkommer straxt med ny fråga.
Citera
2021-09-27, 22:41
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
1. Vi ska till en stad som om man är lite fyndig kunna påstå ligger mellan två sjöar.

3. Har skiftat herrar genom historien, liksom befolkningens etniska sammansättning.

Östersjön är ju ett hav men semantiskt en sjö, och så har vi Ladoga - drar till medelodds till med Viborg (eller vad nu ryssarna döpt den till, har väl säkert också finska och ingermanländska namn, men tror "Viborg" ok:as som svar...?)...?
Citera
2021-09-27, 22:51
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Hade det inte varit hamnstad hade man kanske tänkt på Interlaken i Schweiz.
Citera
2021-09-27, 22:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Hade det inte varit hamnstad hade man kanske tänkt på Interlaken i Schweiz.

Finns faktiskt en hamn där i Interlaken.Typ liten.
Kul grej: På 70-talet, vid mitt första besök där, visste jag inte riktigt hur "Interlaken" skulle uttalas.
Uttalade det på "engelska": Interläjken eller liknande. Lokalbefolkningen såg knepiga ut där och då.

Har egentligen inte en endaste aning vilken stad TS efterfrågar, men skulle inte bli förvånad om det är någon slags ny "struntstat med gubbar i turban vi egentligen kan skita i" som bildats efter CCCP:s sönderfall?

Runt Kaspiska eller Svarta havet. På ett ungefär. (?)
Citera
2021-09-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kul grej: På 70-talet, vid mitt första besök där, visste jag inte riktigt hur "Interlaken" skulle uttalas.
Uttalade det på "engelska": Interläjken eller liknande. Lokalbefolkningen såg knepiga ut där och då.

Har egentligen inte en endaste aning vilken stad TS efterfrågar, men skulle inte bli förvånad om det är någon slags ny "struntstat med gubbar i turban vi egentligen kan skita i" som bildats efter CCCP:s sönderfall?

Kan tänka mig lokalbefolkningen gjorde det Har själv uttalat franska orter på lite konstigt vis.
Citera
2021-09-27, 23:11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Ha ha! Kul att du delar m dig! Hade varit värre i Frankrike tror jag... "Champs olajjses" hade inte mottagits väl...

Sorry för OT-garv. On-T; "Stor-Finland" tror jag kan vara en medeloddsare just med DeValera (6,34, annars 8,71 tillbaka - drog btw nyss in 6,10 på 1-1 Palace-Brighton, som att sno godis fr barn! Sorry för skryt).

EDIT: testa aldrig "Champs olajjses" i Paris Biling!!! Mitt probs i fransktalande länder är att jag har bra uttal så man fattar nada när folk svarar med kulsprutesmatter... ..."sorry luv, but... je comprend rien!"
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-09-27 kl. 23:15.
Citera
2021-09-27, 23:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

St Petersburg/Petrograd/Leningrad?

-Östersjön (finska viken) och sjön Ladoga.
Kan det vara så enkelt?
Citera
2021-09-27, 23:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Kan det vara så enkelt?

Var också inne på det.

Det jävliga är att man ens tänker tanken... tendensen i samtliga quiztrådar är att det nästan blivit för svårt - jo, erkänner det gärna. Det optimala är ju "känd stad, svåra leads"...

(säger jag som hade med "Liberia" i Costa Rica för ett tag sedan - såg den på Google Maps och tänkte bara "just have to"... ).
Citera
2021-09-28, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ha ha! Kul att du delar m dig! Hade varit värre i Frankrike tror jag... "Champs olajjses" hade inte mottagits väl...

Sorry för OT-garv. On-T; "Stor-Finland" tror jag kan vara en medeloddsare just med DeValera (6,34, annars 8,71 tillbaka - drog btw nyss in 6,10 på 1-1 Palace-Brighton, som att sno godis fr barn! Sorry för skryt).

EDIT: testa aldrig "Champs olajjses" i Paris Biling!!! Mitt probs i fransktalande länder är att jag har bra uttal så man fattar nada när folk svarar med kulsprutesmatter... ..."sorry luv, but... je comprend rien!"

Har varit med om en person som uttalade Richelieu som typ ”Rickelök”, minns det än idag.. Vad sa han Ricki Lake?

Sorry för OT!
Citera
2021-09-28, 00:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Har varit med om en person som uttalade Richelieu som typ ”Rickelök”, minns det än idag.. Vad sa han Ricki Lake?

Sorry för OT!

Sorry redan nu för OT, men min syrra (pantad) "utsatte" mig för en "årtals-quiz" när jag var i tonåren; det lät "Herman Jöööring må.. måttar stårk...orset..."

EDIT; garvar fortfarande åt Ricki Lake... Hade en kollega för länge sedan som ofta använde "monument 22" - och vi var taskiga nog att aldrig rätta honom, var lite mobbing om jag ska vara ärlig - sorry Owe, om du läser detta, we never meant any harm or whatever... En gång gick han ut med allmail om att han fått ett brunnslock inslängt på bilen och alla "datenblatt (typ tekniska beskrivningar) försvunna så ni som har ärenden hos mig får återkomma". Det blev en klassiker - vals or not - "göra en Owe" eller "köra ett brunnslock" blev ett begrepp hos oss, typ skita i allt... ...fick sparken efter att jag slutat (inga kausala samband).
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-09-28 kl. 00:26.
Citera
2021-09-28, 07:21
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Kan det vara så enkelt?

Du är inne i rätt tankegång och region, men en annan stad efterfrågas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in