2021-04-13, 16:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
[/b]
Enligt Wikipedia finns Kabinda, så då säger jag det!

... för något ställe vid namn Baloosmisk hittar jag inte på nätet...

Ha ha! Clever guy... ...och välkommen till tråden! Tror inte jag sett dig här tidigare, och visst är det Cabinda som hamnat under Angolas armar sedan Portugal packade ihop, -75 var det väl.

"Baloosmisk" - synd, borde finnas, låter som en rysk betonghåla med 27 % arbetslöshet och högsta vodkakonsumtionen per capita i hela Ryssland!

Frågan med en komplett Kiplingsamling till Wildebeest!
Citera
2021-04-14, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ha ha! Clever guy... ...och välkommen till tråden! Tror inte jag sett dig här tidigare, och visst är det Cabinda som hamnat under Angolas armar sedan Portugal packade ihop, -75 var det väl.

"Baloosmisk" - synd, borde finnas, låter som en rysk betonghåla med 27 % arbetslöshet och högsta vodkakonsumtionen per capita i hela Ryssland!

Frågan med en komplett Kiplingsamling till Wildebeest!

Tack, en sån behöver jag!
Men jag var faktiskt med här lite förut!

1. En ledtråd från min inre göteborgare, din avatar till ära: (läses med fördel på bred göteborgska:
"Är du på Lyran eller?"
"Nä, va då?"

2. En torr plats, som fick sitt namn för att den inte var så torr...

3. Den har varit med i tråden förut.
Citera
2021-04-14, 16:33
Medlem
1a. En ledtråd från min inre göteborgare, din avatar till ära: (läses med fördel på bred göteborgska:
"Är du på Lyran eller?"
"Nä, va då?"

1b. forts.
"Du e la en riktig stjärna!" Jag ska sluta nu. Skyller på mina år i den ganska stora staden i väster. (Men inte lika långt åt väster som staden vi söker!)

2a. En torr plats, som fick sitt namn för att den inte var så torr...
2b. Här fanns nämligen källor som gav upphov till stora gräsmarker.

3a. Den har varit med i tråden förut.
3b. Staden har faktiskt varit med på många ställen förut, bland annat spelar den titelrollen i flera filmer. En riktig stjärnstad, på mer än ett sätt.

4a. En gång för länge sedan (fast med våra referensramar inte särskilt länge sedan) blev en religiös grupp tilldelad platsen. Staden är än idag känd för sina kapell och den verksamhet som där bedrivs.
Citera
2021-04-14, 17:27
Medlem
erp.bs avatar
Salt Lake City möjligen
Citera
2021-04-14, 17:31
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
1a. En ledtråd från min inre göteborgare, din avatar till ära: (läses med fördel på bred göteborgska:
"Är du på Lyran eller?"
"Nä, va då?"

1b. forts.
"Du e la en riktig stjärna!" Jag ska sluta nu. Skyller på mina år i den ganska stora staden i väster. (Men inte lika långt åt väster som staden vi söker!)

2a. En torr plats, som fick sitt namn för att den inte var så torr...
2b. Här fanns nämligen källor som gav upphov till stora gräsmarker.

3a. Den har varit med i tråden förut.
3b. Staden har faktiskt varit med på många ställen förut, bland annat spelar den titelrollen i flera filmer. En riktig stjärnstad, på mer än ett sätt.

4a. En gång för länge sedan (fast med våra referensramar inte särskilt länge sedan) blev en religiös grupp tilldelad platsen. Staden är än idag känd för sina kapell och den verksamhet som där bedrivs.

Las Vegas? Betyder ju ungefär ”ängarna” på spanska pga. grönskan som kom från källorna, trots det torra området/vädret. Syftar kanske även på LVs Walk of Stars.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2021-04-14 kl. 17:47.
Citera
2021-04-15, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Las Vegas? Betyder ju ungefär ”ängarna” på spanska pga. grönskan som kom från källorna, trots det torra området/vädret. Syftar kanske även på LVs Walk of Stars.

Ja, helt riktigt!
Ett gäng skönsjungande Elvisimitatörer och frågan till dig!

Den ljusstarkaste stjärnan i stjärnbilden Lyran är ju Vega, "nä va då" = Nevada ligger det i, visst betyder Las Vegas ungefär gräsmarkerna eller ängarna, området gavs till ett gäng mormoner som skulle frälsa indianer i mitten av 1800-talet men är nu bl a känd för att folk åker dit och gifter sig i dess wedding chapels, och stan befolkas av stjärnor, både riktiga uppträdande och imiterade sådana. Förekommer i många filmer och har titelrollen i t ex Leaving Las Vegas och Fear and Loathing in ...
Senast redigerad av Wildebeest 2021-04-15 kl. 06:47.
Citera
2021-04-15, 14:36
Medlem
Citat:

Ja, helt riktigt!
Ett gäng skönsjungande Elvisimitatörer och frågan till dig!

Den ljusstarkaste stjärnan i stjärnbilden Lyran är ju Vega, "nä va då" = Nevada ligger det i, visst betyder Las Vegas ungefär gräsmarkerna eller ängarna, området gavs till ett gäng mormoner som skulle frälsa indianer i mitten av 1800-talet men är nu bl a känd för att folk åker dit och gifter sig i dess wedding chapels, och stan befolkas av stjärnor, både riktiga uppträdande och imiterade sådana. Förekommer i många filmer och har titelrollen i t ex Leaving Las Vegas och Fear and Loathing in ...

Man tackar! Blir livat imorgon fredag

Ny ort:

1) Lost lions.

2) 1066.

3) https://images.app.goo.gl/3iQH9gPm9GcqBbYu8
Citera
2021-04-15, 17:07
Medlem
Den gemensamma röda tråden ger vår stad.

4a) https://youtu.be/nQrE8vOM0ss

4b) https://youtu.be/d_616H2BdO8

4c) https://youtu.be/dBx15WAloeo
Citera
2021-04-15, 17:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Den gemensamma röda tråden ger vår stad.

4a) https://youtu.be/nQrE8vOM0ss

4b) https://youtu.be/d_616H2BdO8

4c) https://youtu.be/dBx15WAloeo

Ska vi månne till East Sussex och staden Battle..?
Citera
2021-04-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ska vi månne till East Sussex och staden Battle..?

Rätt! Coolt namn

Resa till Battle, middag och frågan till dig!
Citera
2021-04-15, 20:32
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Rätt! Coolt namn

Resa till Battle, middag och frågan till dig!

Thanx! En "Steak Hastings" à la English roast, en helstekt entrecôte med... nu sitter jag här och drömmer, ställets enda hak (?) serverar säkert bara pajer... .

Vi åker vidare!

1) Till stad som varit inblandad i verkligt låg skärmytsling med närliggande stad, och förlorat.

2) Ligger på en halvö.

3) Kris för en viss industribransch drabbade för knappa halvseklet sedan staden hårt. (och landet ifråga, som gick från världens näst största inom denna bransch, för att tjugo år sedan befinna sig på 27:e plats, passerat bl a av Finland...).
Citera
2021-04-16, 01:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Thanx! En "Steak Hastings" à la English roast, en helstekt entrecôte med... nu sitter jag här och drömmer, ställets enda hak (?) serverar säkert bara pajer... .

Vi åker vidare!

1) Till stad som varit inblandad i verkligt låg skärmytsling med närliggande stad, och förlorat.

2) Ligger på en halvö.

3) Kris för en viss industribransch drabbade för knappa halvseklet sedan staden hårt. (och landet ifråga, som gick från världens näst största inom denna bransch, för att tjugo år sedan befinna sig på 27:e plats, passerat bl a av Finland...).

Jag gissar på Sölvesborg. Sverige har jag för mig var tvåa som varvsnation efter Japan under 60-talet, Sölvesborg hade ett varv tills en bit in på 80-talet, ligger på Sölvesborgshalvön. Konflikt med annan stad har jag däremot ingen koll på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in