2020-10-13, 20:38
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...Providence, Rhode Island..?

Helt rätt!

Bortsett då från att det korrekta namnet på delstaten inte är Rhode Island utan The State of Rhode Island and Providence Plantations.

Så ett exemplar av den galne araben Abdul Alhazreds Necronomicon (inbunden i vad som är misstänkt likt mänsklig hud...) och frågan över till dig Gogge!

Förklaring av ledtrådarna:

1. Providence betyder "gudomlig försyn". Den grundades 1636 av den religiöse ledaren Roger Williams efter att denne och hans anhängare fördrivits från Massachusetts Bay-kolonin av de styrande puritanerna.

2. Se ovan! (Okej, kanske inte så jätteotympligt i sig, men om man jämför med Ohio, Idaho, Vermont, o.s.v. ...)

3. Staden var ursprungligen en viktig industristad och har ibland kallats för "The beehive of industry".

4. Skräckförfattaren H. P. Lovecraft.

5. I staden återfinns Brown University.

6. Och Brown University ingår i den samling klassiska amerikanska universitet vilka är kollektivt kända som Ivy League. (Ivy = murgröna.)
Citera
2020-10-13, 21:04
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Helt rätt!

Bortsett då från att det korrekta namnet på delstaten inte är Rhode Island utan The State of Rhode Island and Providence Plantations.

Så ett exemplar av den galne araben Abdul Alhazreds Necronomicon (inbunden i vad som är misstänkt likt mänsklig hud...) och frågan över till dig Gogge!

Förklaring av ledtrådarna:

1. Providence betyder "gudomlig försyn". Den grundades 1636 av den religiöse ledaren Roger Williams efter att denne och hans anhängare fördrivits från Massachusetts Bay-kolonin av de styrande puritanerna.

2. Se ovan! (Okej, kanske inte så jätteotympligt i sig, men om man jämför med Ohio, Idaho, Vermont, o.s.v. ...)

3. Staden var ursprungligen en viktig industristad och har ibland kallats för "The beehive of industry".

4. Skräckförfattaren H. P. Lovecraft.

5. I staden återfinns Brown University.

6. Och Brown University ingår i den samling klassiska amerikanska universitet vilka är kollektivt kända som Ivy League. (Ivy = murgröna.)

Thanx, med "Ivy" föll det på plats. Nu åker vi till...

1) ...stad, ingen storstad men heller ingen by. Musikalisk? Nja, en visfestival relativt nära är betydligt större.

2) Genomgått avindustrialisering såväl som avmilitarisering, det förra kompenseras av en växande turistnäring, det senare på väg att ändras på pga tilltagande spänningar i området.

3) Hade väl sin storhetstid under senmedeltid.

4) Vin är ingen stor kommersiell verksamhet här, men druvor frodas i skyddade söderlägen i många trädgårdar.
Citera
2020-10-13, 23:01
Medlem
Citat:
Thanx, med "Ivy" föll det på plats. Nu åker vi till...

1) ...stad, ingen storstad men heller ingen by. Musikalisk? Nja, en visfestival relativt nära är betydligt större.

2) Genomgått avindustrialisering såväl som avmilitarisering, det förra kompenseras av en växande turistnäring, det senare på väg att ändras på pga tilltagande spänningar i området.

3) Hade väl sin storhetstid under senmedeltid.

4) Vin är ingen stor kommersiell verksamhet här, men druvor frodas i skyddade söderlägen i många trädgårdar.

Visby?
Citera
2020-10-14, 11:32
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
Visby?

Visst är det Visby, snyggt, leadsen självförklarande (Västervik resp Hansan i ettan och trean) - frågan med en saffrans-pannkaike till Quangel.
Citera
2020-10-14, 15:10
Medlem
Härligt! Visby är fint!

Ny stad:
1. Vi är påväg till synnerligen berömt världsarv, eller till skitigt vatten.
2. I land där man talar ett annat språk än i samtliga grannländer. EDIT: Åtminstone inte de närmaste grannländerna, vad som är ett grannland kan ju vara lite luddigt.
3. Här har människor levt i tusentals år, under ordnade former.
4. Vi söker inte en huvudstad.
Citera
2020-10-14, 19:30
Medlem
1 b) Världsarvet är av geometrisk karaktär.
4 b) Även om namnet kan sägas peka på det.
Citera
2020-10-15, 16:41
Medlem
5. Landet blev självständigt först på 80-talet. Forna kolonialherren har fortfarande lite trupper i landet.
6. Att kolonialherren har trupper i landet är inte så konstigt, då ett grannland gör anspråk på halva landets yta. Denna tvist är för närvarande uppe till prövning i Haag.
Citera
2020-10-15, 17:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
5. Landet blev självständigt först på 80-talet. Forna kolonialherren har fortfarande lite trupper i landet.
6. Att kolonialherren har trupper i landet är inte så konstigt, då ett grannland gör anspråk på halva landets yta. Denna tvist är för närvarande uppe till prövning i Haag.

Enda större (och då räknar vi inte med en massa öar i Karibien) länder som blev självständiga på 80-talet jag kommer på är Belize och Brunei - då de senare haft/har gränstvister m Malaysia får min gissning bli... OM man nu inte räknar Kambodjas "återlämnande" av Vietnam, så... XXXXX

Nä just det... "Ingen huvudstad"... ...Angkor..! Måste väl vara världsarv?
Senast redigerad av GoggeGogelius 2020-10-15 kl. 17:11.
Citera
2020-10-15, 17:08
Medlem
Citat:
Enda större (och då räknar vi inte med en massa öar i Karibien) länder som blev självständiga på 80-talet jag kommer på är Belize och Brunei - då de senare haft/har gränstvister m Malaysia får min gissning bli... OM man nu inte räknar Kambodjas "återlämnande" av Vietnam, så... Phnom Penh..?

Du tänker alldeles rätt, men landar fel! Ej Phnom Penh!
Citera
2020-10-15, 17:11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Du tänker alldeles rätt, men landar fel! Ej Phnom Penh!

Hann ändra mig! Till rätt tror jag... (Angkor)
Citera
2020-10-15, 17:16
Medlem
Citat:
Hann ändra mig! Till rätt tror jag... (Angkor)

Naj, det blev kallare. Världsarvet ligger inte i staden, utan har kulturell och eventuellt etymologisk anknytning till den!
Citera
2020-10-15, 17:22
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Måste röra mig offline - så den som vill ta över i de indokinesiska djunglerna, ā votre santé!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in