Får inte in ledtråd 2(säkert en luring), men Karlskrona har varit Sveriges tredje största stad och befolkningen från närliggande städer/orter(tex. Ronneby) tvångsförflyttades till Karlskrona.
Får inte in ledtråd 2(säkert en luring), men Karlskrona har varit Sveriges tredje största stad och befolkningen från närliggande städer/orter(tex. Ronneby) tvångsförflyttades till Karlskrona.
Du har nog tagit den, Jack Daniels lagras väl på ekfat? Eken är Blekinges symbol.
Hörde med London - de har t o m stoppat spelet efter att 1,07 var noteringen senast. Endast Riga och Stockholm större en gång i tiden. Kul att se Swan65 och Harrfena btw! Apropå London hoppas jag Y-S liksom undertecknad väntar på derbyt! (1-2, minns var ni såg det först).
Hörde med London - de har t o m stoppat spelet efter att 1,07 var noteringen senast. Endast Riga och Stockholm större en gång i tiden. Kul att se Swan65 och Harrfena btw! Apropå London hoppas jag Y-S liksom undertecknad väntar på derbyt! (1-2, minns var ni såg det först).
Sorry för OT!
Ja, kul att gamla quizrävar återvänt, och alla nya som kommit!
Karlskrona är helt rätt!
Whiskeyn i ledtråd två syftade på den sovjetiska ubåten av Whiskey-klass som gick på grund i Karlskronas skärgård. Jag valde en amerikansk whiskey eftersom de stavar whiskey på samma vis som NATO-klassificeringen av nämnda ubåtsklass.
Angående tvångsförflyttningarna så lutar jag mig mot denna artikel i tidskriften Militärhistoria:
Citat:
Tvångsförflyttningar till Karlskrona
Borgare från andra blekingska städer beordrades att flytta och åren 1681–82 fördes nära 1 100 båtsmän från det finska Österbotten till Blekinge; med familjer talar vi om kanske tretusen människor som tvångsförflyttades till Blekinge för att ge flottan en stabil personalförsörjning på plats nära Karlskrona.
Vid sidan av floden av båtsmän gick också strömmar av yrkesfolk till den nya staden och varvet: självfallet huvuddelen av arbetskraften på Skeppsholmen i Stockholm, men också timmermän från Pedersöre och Kronoby i Österbotten, 1683 kom 110 timmermän från Göteborg, Hisingen, Orust och Askim, följda av andra timmermän från Halland samt en rad specialhantverkare från många mindre varv i det svenska riket.
Whiskeyn i ledtråd två syftade på den sovjetiska ubåten av Whiskey-klass som gick på grund i Karlskronas skärgård. Jag valde en amerikansk whiskey eftersom de stavar whiskey på samma vis som NATO-klassificeringen av nämnda ubåtsklass.
Angående tvångsförflyttningarna så lutar jag mig mot denna artikel i tidskriften Militärhistoria:
Tackar så mycket! F-n U-137 borde man ju fattat HMS Neptun kan man ju nu se på Marinmuseum i Karlskrona, den (med Björn Hamilton som befälhavare) stoppade ju en sovjetisk bogserbåt från att gå in på svenskt vatten och försöka dra loss U-137.