Sorry för OT! (snyggt tagen btw Biling, låter som Lincoln) Faktum är att det finns fler ex-tyskar än dito engelsmän i USA! Blott om man tar "hela UK" och räknar in skottar, walesare och... "ulstrar" (??? )
går man förbi tyskarna (släkterna Bush, Eisenhower etc etc...). Delförklaring till "isolationismen" vad avser båda WW.
Igen: OT-sorry! Men tänkte att "det är en sak man inte ofta tänker på"... typ så..
Den klassiska frågan "Hur kunde Hitler komma till makten?" har ett obligatoriskt svar: på grund utav a) de dåliga ekonomiska tiderna och b) för att Hitler var en sån jävel på att manipulera.
Kan svaret i stället vara att han blev ekonomiskt uppbackad av familjen Bush?
Ber om ursäkt för videon med den gamle gubben som bevittnat mordet på Lincoln, det blev lite för lätt kanske. Samtidigt var det lurigt i den bemärkelsen att ledtråden kombinerades med en video på Kennedymordet. Hur kom mordet på Kennedy in i bilden då? Jo...
1. Kennedy åkte i en Lincoln Continental när han blev skjuten.
Bilen, en cabriolet av 1961 års modell, hade givits kodnamnet SS-100-X av Secret Service.
Den hade modifierats av Ford (bilmärket Lincoln ägs av Ford) för sitt syfte som presidentbil:
Märkligt nog togs bilen ej ur bruk efter mordet utan användes av Kennedys efterträdare LBJ som presidentbil ända fram till 1967. I dag står den på museum. Den norskättade Secret Service-agenten Clint Hill som hoppar upp på bilens baklucka i samband med attentatet lever än i dag faktiskt.
4. Thomas Pownall står listad under rubriken "Notable people" i Wikipediaartikeln om Lincoln. Pownall var Massachusetts Bay-provinsens brittiske guvernör. Provinsen omfattade det som i dagens USA är Maine och Massachusetts.
Visste faktiskt ej att jänkarna funderade på att ta tyska som officiellt språk.
Vet att jag har läst det någonstans men tänkte nu att jag kanske borde ha kollat upp det innan jag skrev något. Vilket jag verkligen borde ha gjort...
Tydligen är det en myt.
Vad som däremot är sant är att det fanns ett förslag vid USA:s grundande om att alla regeringshandlingar skulle översättas till tyska, och även om det inte blev verklighet på federal nivå så var det vad som gällde i Pennsylvania ända fram till 1950. Och i Texas försågs alla lagar med officiell tysk översättning fram till 1918.