2015-08-16, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Det enda av Gyllene Tider jag kan förknippa med en stad som styrts från Konstantinopel är Återtåget (via Xenofons Anabasis), men det var väl ingen hit i egentlig mening. Staden blir då Trabzon.

Hiten jag syftar på är När vi två blir en. (Även om det egentligen skulle vara När vi tre blir en om ledtråden ska passa perfekt.)
Citera
2015-08-16, 22:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Skjuter från höften med Novgorod, gissningen bygger på att det inte var tre "stadsdelar" som blev en, ytan att "ryssar" s a s blev till genom föreningen av "Kiev-slaver", finsk-ugriska folkslag samt nordmän.
A long shot, erkännes.
Citera
2015-08-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Skjuter från höften med Novgorod, gissningen bygger på att det inte var tre "stadsdelar" som blev en, ytan att "ryssar" s a s blev till genom föreningen av "Kiev-slaver", finsk-ugriska folkslag samt nordmän.
A long shot, erkännes.

Tyvärr inte rätt, men du är inne på rätt spår.
Citera
2015-08-17, 09:41
Medlem
Då drämmer jag till med Budapest som ju är en sammanslagning av tre städer och styrdes en period av turkarna. Hur soppa och vänsterpartiet passar in fattar jag dock inte. Gulasch kanske?
Citera
2015-08-17, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomashjelmberg
Då drämmer jag till med Budapest som ju är en sammanslagning av tre städer och styrdes en period av turkarna. Hur soppa och vänsterpartiet passar in fattar jag dock inte. Gulasch kanske?

Helt rätt. Man kallade styrelseskicket i Ungern för Gulasch-kommunism under sovjettiden.

Din tur.
Citera
2015-08-17, 16:23
Medlem
Ok!

Då tar vi en stad som mormor och morfar antagligen kallade något annat. Uppkallad efter en gudinna och det är inte ovanligt att man kan höra kanonskott i staden. Var ger mer hjälp än vad.
Citera
2015-08-18, 14:14
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ok!

Då tar vi en stad som mormor och morfar antagligen kallade något annat. Uppkallad efter en gudinna och det är inte ovanligt att man kan höra kanonskott i staden. Var ger mer hjälp än vad.
Drar till med en vild chansning, Mumbai (Bombay). Kanonskotten passar väl inte riktigt, men det är trots allt en hamnstad så det skjuts säkert salut då och då :P
Citera
2015-08-18, 23:52
Medlem
Hzjs avatar
Nice.

Förr "Nizza" i Sverige, segergudinnan och floden Var.
Citera
2015-08-19, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Nice.

Förr "Nizza" i Sverige, segergudinnan och floden Var.
Helt rätt!
Dessutom skjuter man ett kanonskott klockan 12:00 varje dag.
Citera
2015-08-19, 09:17
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Helt rätt!
Dessutom skjuter man ett kanonskott klockan 12:00 varje dag.

Ok, med risk för att sänka nivån:
-- Vägen leder inledningsvis till ex, x:et finns nu centralt.
-- På tal om tal kan 50 historiskt förläna viss insikt, 4 av grundläggande betydelse.
-- Spelade roll då teatralisk huvudrollsinnehavare gav huvudbonader huvudbry.
Citera
2015-08-20, 23:26
Medlem
Hzjs avatar
Kanske dags att lägga till lite:

Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Ok, med risk för att sänka nivån: Svårt att komma så mycket lägre i landet.

-- Vägen leder inledningsvis till ex, x:et finns nu centralt. Den åsyftade föregångaren finns rent geografiskt nu i söder. Men bestämt finns 10 centralt.
-- På tal om tal kan 50 historiskt förläna viss insikt, 4 av grundläggande betydelse. 50 har blivit 1000 och utmärker ej längre staden i lika stor utsträckning.
-- Spelade roll då teatralisk huvudrollsinnehavare gav huvudbonader huvudbry. Håller ännu huvudrollsinnehavaren maskerad men händelsen inträffade före 1974, faktiskt före 1809 också.
Citera
2015-08-21, 03:31
Medlem
Gissar på Stockholm. Ex som ligger centralt kan vara Gamla Stan, eller med dagens läge Söders höjder. Dessa var bebyggda tidigt. Huvudbry för huvudbonader matchar Gustav III:s statskupp, där mössorna förlorade mycket av sitt inflytande och maskerad huvudrollsinnehavare tyder på maskeradbalen på operan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in