2018-06-02, 16:20
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Vi er ikke i deltaet til Perle elven eller langs denne elven.
Derved er Kanton/Guangzhou og Macau utelukket.

Vi er heller ikke i ved Yangtze elven, så heller ikke Shanghai.

7. 1904-05

Harbin? Man kan iofs tänka sig Port Arthur med..
Citera
2018-06-02, 16:23
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Harbin? Man kan iofs tänka sig Port Arthur med..
Hvilken av dem velger du?

(Jeg blir nå borte fra data "nån timme")
Citera
2018-06-02, 16:24
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Vi er ikke i deltaet til Perle elven eller langs denne elven.
Derved er Kanton/Guangzhou og Macau utelukket.

Vi er heller ikke i ved Yangtze elven, så heller ikke Shanghai.

7. 1904-05

Dalian som, under namnet Port Arthur, anfölls år 1904.
Citera
2018-06-02, 16:28
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Dalian som, under namnet Port Arthur, anfölls år 1904.
Bingo!

Fritt fra Wiki:
Lüshunkou District is a district of Dalian, in Liaoning province, China ( ... ) formerly known as both Port Arthur and Ryojun (under den japanske okkupasjonen). Port Arthur er i dag del av staden Dalian.

Hvor har du vært, Bernhard - og bring oss dit!

(Vosse er nå utlogget nån timme)
Citera
2018-06-02, 16:55
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Bingo!

Fritt fra Wiki:
Lüshunkou District is a district of Dalian, in Liaoning province, China ( ... ) formerly known as both Port Arthur and Ryojun (under den japanske okkupasjonen). Port Arthur er i dag del av staden Dalian.

Nu har inte Bernard varit utomlands sedan Opatija i april men vi får försöka ändå:

!. Harinte varit här men staden omnämndes i en Tv-serie som jag tittar på just nu.
2. Under stadens Fornstora Dagar så sägs det att var fjärde hus här var en bar eller en bordell.
3. Staden levde av en viss affärsverksamhet som numera har upphört, i alla fall i denna del av Världen.
Citera
2018-06-02, 17:09
Medlem
Citat:
Nu har inte Bernard varit utomlands sedan Opatija i april men vi får försöka ändå:

!. Harinte varit här men staden omnämndes i en Tv-serie som jag tittar på just nu.
2. Under stadens Fornstora Dagar så sägs det att var fjärde hus här var en bar eller en bordell.
3. Staden levde av en viss affärsverksamhet som numera har upphört, i alla fall i denna del av Världen.

Kan tänka mig världens syndigaste stad Port Royal, bordeller/barer, pirat och slavverksamhet och dyker väl upp i en hel del serier(och filmer för den delen).
Citera
2018-06-02, 17:29
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Kan tänka mig världens syndigaste stad Port Royal, bordeller/barer, pirat och slavverksamhet och dyker väl upp i en hel del serier(och filmer för den delen).

Kaninte fatta att det var så enkelt! Brukar inte titta på piratfilmer så för mig var det första gången jag hörde talas om Port Royal. Serien som jag rekommenderar på det bestämdaste heter Black Sails och finns förstås att ladda ner på... Pirate Bay.

Hej och hå, en flaska rom och Frågan till Bilingualbvern!
Citera
2018-06-02, 18:01
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Bingo!

Fritt fra Wiki:

HELVEDE! FAEN! Skulle tagit Dalian direkt. Men men grattis BernardLoutre. Snyggt!
Citera
2018-06-02, 18:07
Medlem
Citat:
Kaninte fatta att det var så enkelt! Brukar inte titta på piratfilmer så för mig var det första gången jag hörde talas om Port Royal. Serien som jag rekommenderar på det bestämdaste heter Black Sails och finns förstås att ladda ner på... Pirate Bay.

Hej och hå, en flaska rom och Frågan till Bilingualbvern!

Tackar! He he..

Ny stad:

1) Desinfektionsmedels-luktande vin som fängslad journalist gillar leder oss till en huvudstad, men det är inte dit vi ska!

2a) Enögd greve leder till ett verk, som leder till person, som leder till staden.

2b) Anfallande Iroquoiser och Cayuser leder till ett verk, som leder till samma person som i ledtråden ovan, som leder till staden. Här ska man nog också försöka undvika att insupa morgonluften..
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2018-06-02 kl. 18:32.
Citera
2018-06-02, 18:08
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
HELVEDE! FAEN! Skulle tagit Dalian direkt. Men men grattis BernardLoutre. Snyggt!

Jag vill minnas att den var med här för inte så länge sen...
Citera
2018-06-02, 18:22
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Tackar! He he..

Ny stad:

1) Desinfektionsmedels-luktande vin som fängslad journalist gillar leder oss till en huvudstad, men det är inte dit vi ska!

2a) Enögd greve leder till ett verk, som leder till person, som leder till staden.

3) Anfallande Iroquoiser och Cayuser leder till ett verk, som leder till samma person som i ledtråden ovan, som leder till staden. Här ska man nog också försöka undvika att insupa morgonluften..
Hm, vi är i norra USA/Kanada... Oregon? Enögd Greve? Kan du vägleda med litteratur? Vin o journalist ger mig ingenting...
Citera
2018-06-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Hm, vi är i norra USA/Kanada... Oregon? Enögd Greve? Kan du vägleda med litteratur? Vin o journalist ger mig ingenting...

Nej..

3) Vi är inte i Nordamerika.

Rörande de andra ledtrådarna:

1b) Känd affär..

2aa) Greven är huvudperson i stor Hollywoodfilm, spelad av en av de allra största Hollywoodstjärnorna.

Slänger in 2c) Liseberg.

Edit: Fixat till nummer på ledtrådarna.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2018-06-02 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in