Citat:
Ursprungligen postat av
Axis.bold.as.love
Va sa?
Jag tror svaret på frågan kan vara Göteborg. Eventuellt ska man byta begynnelsebokstaven till N.
Hur ska du ha det i din gissning?
Edit, jag ska vara snäll: Inte Göteborg, utan Nöteborg..
Lustigt nog härstammar jag både från Göteborg och Nöteborg! (Släktforska aldrig, vänner!)
Ska snart iväg och jobba, ska förklara lite:
LME: Magnus Eriksson, dvs. två tredjedelar rätt, kanske var den knepigaste ledtråden..
Annars så tog jag ledtrådarna
härifrån. Nöteborg var residensstad i svenskt län, motsvarande
Ingermanland + lite till. Ungefärligen dagens Sankt Petersburg. St. Petersburg byggdes först när Ingermanland var förlorat för Sverige. (Och ryssen verkligen ville ha hamnar mot Europa..)
Språken var: Svenska, finska (dvs. ingermanländska), tyska och ryska.
Nyckeln till låset var "Schlüsselburg". Lustigt nog var Schlüsselburg Nöteborgs namn på ryska under tsartiden, bytte namn under CCCP till något kommunistiskare, och åter heter det Schlüsselburg. (På sovjetiska, ähum ryska menar jag, stavas Schlüsselburg "Шлиссельбург".)
Länk till sovjetiska wikipedia på sovjetiska om Nöteborg -"Sovjetiska" skojar jag lite om..
Putin, om han fötts på Nöteborgs/svensk-tiden, hade alltså varit svensk! -hehe. Putin född i Leningrad, på svenska
Nyen. Alternativt "Landskrona", dvs. det som senare skulle bli St. Petersburg/Petrograd/Leningrad. (Inte undra på att "ryssen är sur", där kommer vi och grundar Landskrona i det som är nuvarande Ryssland! -Putin är från Landskrona! hehe)
Undrar hur Göteborg hade stavats om ryssen tagit sig hit? -Bokstavsmässig "översättning" hade väl varit att byta ut första bokstaven, äsch glöm det.. Går inte översätta språk genom att räkna ut bokstäver..
Över till Axis!