2013-02-24, 02:21
Medlem
Det verkar däremot finnas mängder av missförstånd om den nya investeringsformen ISK och det är väl knappast så värst märkligt att det sammanfaller med det låga ränteläget.

Hur anammar annars ISK -ägarna sina utländska källskatter?

Vad är jobbet värt? I jmf med att ha aktierna i en Kf?
Citera
2013-02-24, 09:03
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det verkar däremot finnas mängder av missförstånd om den nya investeringsformen ISK och det är väl knappast så värst märkligt att det sammanfaller med det låga ränteläget.

Hur anammar annars ISK -ägarna sina utländska källskatter?

Vad är jobbet värt? I jmf med att ha aktierna i en Kf?

Man drar av källskatten i ISK själv i deklarationen. Källskatten som drogs i min KF jag hade hos Avanza för ett par år sedan har jag inte sett röken av. Verkar vara du som inte har koll.
Citera
2013-02-24, 13:13
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Vem vet vad du pratar om i ditt sista stycke egentligen?

Ska man tolka det som att largecap-aktier är högrisk bara för att handeln i dessa är hög?

I övrigt fattar jag inget av vad du säger.

Det var väl ändå rätt klart vad han menade.

Han har upplevt att: [han] handlar mer frekvent med [sina] högriskaktier än med lågriskare, dvs. han upplever att högriskaktier genererar mer deklarationsbekymmer än lågriskaktier om man har det i en depå.
Citera
2013-02-24, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Det var väl ändå rätt klart vad han menade.

Han har upplevt att: [han] handlar mer frekvent med [sina] högriskaktier än med lågriskare, dvs. han upplever att högriskaktier genererar mer deklarationsbekymmer än lågriskaktier om man har det i en depå.

Givetvis är det vad jag menar. Annars hade jag benämnt det som "omsättning" istället för "handelsfrekvens". Som jag säger, jag vet inte om det stämmer, men många jag pratat med agerar på detta vis, undermedvetet om inte annat.
Citera
2013-02-24, 16:59
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Man drar av källskatten i ISK själv i deklarationen. Källskatten som drogs i min KF jag hade hos Avanza för ett par år sedan har jag inte sett röken av. Verkar vara du som inte har koll.

Jag brukar få vänta i tre år på att få tillbaka källskatten. Har KF:n på Avanza.
Citera
2013-02-25, 23:15
Medlem
Citat:

Drar du av utländsk källskatt som kommer återbetalas om den efterfrågas?
Intressant.

Det tar tid att få tillbaka den som Husing säger men genom en kf så slipper du att röra ett finger vilket inte gäller för ISK.
Citera
2013-02-25, 23:20
Medlem
1979s avatar
Citat:
Drar du av utländsk källskatt som kommer återbetalas om den efterfrågas?
Intressant.

Det tar tid att få tillbaka den som Husing säger men genom en kf så slipper du att röra ett finger vilket inte gäller för ISK.

Ja.

Så du väntar hellre tre år och väljer att inte äga dina aktier så du slipper skriva en summa (om det nu ens behövs) i deklarationen?
Citera
2013-02-25, 23:36
Medlem
Citat:
Ja.

Så du väntar hellre tre år och väljer att inte äga dina aktier så du slipper skriva en summa (om det nu ens behövs) i deklarationen?

Så du tillåter den utländska staten att behålla skatten medan du utnyttjar de svenska skattebetalarna till din förmån. Lättja?

Ja, jag väntar hellre på mina pengar.

Jag vet vad som gäller når det handlar om ägandet, den stora frågeställningen handlar mer om inflytandet som ägandet ger i form av rösträtt.

Jag fick känslan av att du hade koll, vet du ens hur du ska agera vid deklarationen i detta?
Citera
2013-02-25, 23:47
Medlem
1979s avatar
Citat:
Så du tillåter den utländska staten att behålla skatten medan du utnyttjar de svenska skattebetalarna till din förmån. Lättja?

Ja, jag väntar hellre på mina pengar.

Jag vet vad som gäller når det handlar om ägandet, den stora frågeställningen handlar mer om inflytandet som ägandet ger i form av rösträtt.

Jag fick känslan av att du hade koll, vet du ens hur du ska agera vid deklarationen i detta?

Uppenbart att du trollar nu eller är idiot.

Eftersom kommande deklaration är den första med ISK så kan jag naturligtvis inte svara för vad skatteverket hittar på. Jag vet att de får informationen om betald källskatt av mäklaren, men av den informationen som har getts från skatteverket hittills verkar det som att man behöver göra ett aktivt avdrag ändå vilket i mina ögon tangerar bedrägeri från statens sida.
Senast redigerad av 1979 2013-02-25 kl. 23:52.
Citera
2013-02-25, 23:53
Medlem
Citat:
Uppenbart att du trollar nu eller är idiot.

Eftersom kommande deklaration är den första med ISK så kan jag naturligtvis inte svara för vad skatteverket hittar på. Jag vet att de får informationen av mäklaren, men av den informationen som har getts verkar det som att man behöver göra ett aktivt avdrag ändå vilket i mina ögon tangerar bedrägeri från statens sida.

Är det jag som trollar och är en idiot??

Möjligen trollar din mäklare och du är en idiot som köper vad som sägs.. nu ska du vänta på vad som händer men under tiden påstår du att det är JAG som inte vet vad jag pratar om?

Ser det hela inte rätt så uppenbart ut? Du som innehavare av ISK kommer snällt att få ta eget ansvar för att din källskatt återbetalas från respektive land. Som innehavare till en KF så slipper man engagera sig i detta.

Detta är vad vi vet idag.
Citera
2013-02-25, 23:57
Medlem
1979s avatar
Citat:
Är det jag som trollar och är en idiot??

Möjligen trollar din mäklare och du är en idiot som köper vad som sägs.. nu ska du vänta på vad som händer men under tiden påstår du att det är JAG som inte vet vad jag pratar om?

Ser det hela inte rätt så uppenbart ut? Du som innehavare av ISK kommer snällt att få ta eget ansvar för att din källskatt återbetalas från respektive land. Som innehavare till en KF så slipper man engagera sig i detta.

Detta är vad vi vet idag.

Att man beviljas avdrag för det råder det inget tvivel om. Det är förfarandet som är oklart, om man måste skriva summan eller om det är förifyllt.

Man får inte tillbaka källskatten från landet man har betalat den till men man gör avdrag för den på den svenska skatten. Samma sak med KF.

Det är uppenbart att du inte kan ta ansvar för dig själv så det låter som en bra plan.
Senast redigerad av 1979 2013-02-26 kl. 00:02.
Citera
2013-02-26, 00:03
Medlem
Citat:
Att man beviljas avdrag för det råder det inget tvivel om. Det är förfarandet som är oklart, om man måste skriva summan eller om det är förifyllt.

Det är uppenbart att du inte kan ta ansvar för dig själv så det låter som en bra plan.

Du kan beviljas avdrag för vad som helst, det är bara att skriva en summa och hoppas på det bästa såklart.

Sug på den tills du ska betala tillbaka, då kan du såklart hävda att du inte klarade av att ta ansvar för dig själv, RSV kommer antagligen köpa det då de verkar luddiga eller om du verkar luddig nog.

En KF är en försäkringsprodukt och jag tog såklart ansvar och kollade upp vad det var innan jag upprättade en.

Om det får mig till ansvarslös så go ahead.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in