Apple stöder ju de mer seriösa standarderna för media, men de stöder inte alla andra mer eller mindre obskyra format som man kan stöta på.
Men, vill man nu kunna spela upp sina filmer, trots att de är av ett format som inte OS X eller iOS stöder, så kan man ju göra på olika sätt.
1. Konvertera om dem med t ex Handbrake och lägga in dem i iTunes för synkning till enheterna eller uppspelning på ATV.
2. Ge fan i att konvertera om och lägga dem i iTunes, och istället skaffa en app för ett par tjugor eller så, t ex AVplayer HD. Sen kopplar man in sin enhet till iTunes och markerar den i listan för enheter, väljer att AVplayer HD ska få dela mediafiler och markera de filmer man vill ska synkas från datorn via iTunes till enheten. Sen kan de spelas upp på enheten och även streamas från enheten till ATV.
Det andra alternativet du nämner verkar intressant !! Dock läste jag lite rescensioner om den appendix och det verkar inte fungera klockrent till apple tv. Har du testat detta?
Jag tänkte precis som TS i många år och det tog mig lång tid att ändra på mig. Jag började gradvis förstå vad det är apple försöker göra med det gick inte över natten. Jag har nu den synen att de försöker skapa en komplett användarupplevelse ändå från köp till användning. När du köper en produkt från apple vare sig det är en telefon eller dator så känns det som det är det lilla extra i paketet. Det är alltså roligt att bara öppna förpackningen. Sedan följer installationen som oftast bara är fyllt av en ivrig känsla för att komma igång, istället för en massa suckande och googlandes över inställningar. Vid själva användningen så fortsätter man med detta koncept att man ska njuta av vad tekniken innebär inte tekniken i sig. Detta innebär en balansgång mellan valmöjligheter och begränsningar. För många val och du blir förvirrad, för få och du känner dig handikappad.
Om man strävar emot apples koncept, ja då känns det som att apple jävlas med en och då är deras produkter helt enkelt ingenting för dig. Jag hade en gång i tiden den inställningen. Men ju mer jag använda windows, samsung och apple parallellt så insåg jag först att apple var något för mig när jag tröttnade på alternativet. Jag köpte en samsung TV och när det tar mig 2 dygn att få igång TVn och alla dess inställningar så anser jag att samsung har misslyckas. Även användningen av TVn var totalt värdelös då fjärrkontrollen var någon touch/tryck kombination som inte fungerade klockrent. En sådan sak händer helt enkelt inte om man väljer apple. Man har högre förväntningar på dem och ofta lyckas de ändå överträffa dem.
Vad det gäller itunes kompatibilitet så är det största anledningen till varför pirater inte kör itunes. Men det är också för att apple inte främjar den användarupplevelsen. Man kan säga att när man känner att apple jävlas med en så är det för att du använder deras produkter på "fel" sätt. Strävar du emot så har du gjort fel köp, mitt råd är att släppa efter och våga prova deras val av ekosystem. Du kommer inte att ångra dig. Jag själva har prövat alla möjliga olika lösningar för mina filmer och min musik. Tillslut kraschar allt eller så möter programmen helt enkelt inte mina krav vad det gäller användarupplevelse.
Jag rekommenderar ett program som heter iFlicks om du laddar ner mycket film och vill få in det i itunes. Med det programmet så konverterar du inte filmerna till m4v utan du lägger de bara i rätt "skal" för att det ska kunna köras med itunes. På grund av det så tar "konverteringen" bara 3 min för en 2 timmars film.
Innan man blir förbannad över apples "begränsningar" försök se vad det är de försöker åstadkomma.
Hela den här tråden har ju ballat ur, apple har mindre valmöjligheter och låser in användarna. Det är ju redan allmänbildning, varför sån het diskussion?
Citat:
Ursprungligen postat av Omegaman
Wall of text
Du suger på teknik men apple erbjuder det enklaste sättet med minst valmöjligheter och det funkar för dig, bra!
Citat:
Ursprungligen postat av lallee
Så du ditt lilla vider kör även Android på pc?
Är man vidrig om man använder ett annat OS än IOS och OSX? Skön logik .
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Det går alldeles utmärkt att söka på internet och läsa på innan man köper en produkt. Finns recensioner, forumtrådar m. m. Man ska alltid läsa på om vad som passar en själv bäst och inte köpa det som är "inne" eller som "alla andra" köper. Det finns många bra alternativ till Apples iPad.
Nu påstår inte jag att en iPad är dålig. Inte alls. Men vi är alla olika och gillar olika saker. Det är bra om man läser på lite innan man köper en produkt.
För övrigt så finns det andra spelare att ladda ner som klarar fler format. Alternativt så använder man ett program (t. ex. Handbreak) för att konvertera filerna till önskat format.
Är man vidrig om man använder ett annat OS än IOS och OSX? Skön logik .
Absolut inte? personen i fråga är vidrig. Du verkar inte ha läst tråden? kör själv diverse olika os så är ingen hardcore apple-nisse som påstår något annat. Du som är ologisk och inte förstår bättre