2013-02-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgianen
Rinnande ögon på dessa typer av raser är jättevanligt. Det rödaktiga är en slags svampinfektion, men så länge det inte är sårigt eller kommer gult var ska det inte vara någon fara.

Köp ögondroppar hos zoo-ombud eller på apotek. Jodopax eller huddesinfektion utspädd med vatten är också bra att "dutta" under ögonen med. Tvätta två gånger om dagen, men akta kattens ögon. En tops är bra att putsa med.

Blir det inte bättre på 10 dagar skulle jag kontakta veterinär.

Lycka till!

Tack ska du ha! Detta ska jag testa
Citera
2013-02-17, 16:15
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifer1234
Nja, köpte honom inte av en katt uppfödare, men han har däremot stamtavla och är vaccinerad och allt sådant!
herre, klamydia och herpes låter inte sådär väldigt inbjudande exakt...
är detta farligt för männsikor också? Finns det möjlighet att han kan smitta av sig?
Har en annan katt också, hoppas verkligen inte att hon blir smittad om det finns risk...

(min markering)
Min katt har kroniska ögonnflammationer pga skada.
Du kan känna dej trygg, de diagnoser du nämner smittar inte till människan. Min katt utreddes för det.
(mycket dyrt prov) Tog upp frågan då.

Du kan använda samma droppar som för oss människor om det bara gäller vanliga droppar som löser upp otrevligheterna.
Veterinärer rek. Zilk eye om hornhinnan är torr bl.a.
Däremot så är som redan skrivits ögon o. nos svåra hos en perser. Du får dagligen hålla dom rena, ta det som en god vana. Belöna gärna katten efter.

Bered dej på att du får till veterinären ofta för inflammationer.

Ja, denna information har jag från en bekant som skaffade 2 perser. Den ena var så mycket problem med så de fick låta den sluta sina dagar efter några år.

Varför såldes katten? Fick du den billigt?
Citera
2013-02-17, 16:27
Medlem
Citat:
Nja, köpte honom inte av en katt uppfödare, men han har däremot stamtavla och är vaccinerad och allt sådant!
herre, klamydia och herpes låter inte sådär väldigt inbjudande exakt...
är detta farligt för männsikor också? Finns det möjlighet att han kan smitta av sig?
Har en annan katt också, hoppas verkligen inte att hon blir smittad om det finns risk...

Klamydia och herpes smittar inte till dig, men kan smitta den andra katten. Det är sjukdomar som finns i dåliga uppfödarmiljöer främst, så om katten är en omplacering/katthemskatt är det viktigt att undersöka, särskilt när de har ögonproblem. Eftersom vaccinationer och hälsokollar är skötta behöver du säkert inte oroa dig över det. Vad konstigt att säljaren inte informerat dig om ögonrinnandet, kanske kan du kontakta denne och fråga om katten blev hjälp av ögondroppar?

Det finns mängder av "tricks" som nämns på perserforum, det är bara att börja beta av
Citera
2013-02-18, 10:56
Medlem
Rompetrolls avatar
Det finns en variant av vaccin (tillsammans med kattpest o. kattsnuva) som innehåller skydd mot klamydia. Men man får nog fråga efter det.
Min katt är bl.a. vaccinerad med det en gång.

Kolla också vad som ersätts på försäkringen beträffande ögonproblemet.
En del vanliga hälsoproblem ersätts inte. Ev så kan det gälla persers ögon då det är så vanligt.
Raskatter delas in i olika grupper vilket huskatter inte gör.

Undvik starka medel för rengöringen, det är så lätt dom får i ögat om dom rör sej det minsta.
Citera
2013-02-18, 12:11
Medlem
Adelaides avatar
Det kanske är fett i flytande form?
Citera
2013-02-18, 13:13
Medlem
Öhm, herr/fru mod har gjort ett litet misstag i titeln. Eller menar TS öron?
Citera
2013-05-13, 10:09
Medlem
lillaliss avatar
Citat:
Tjenare flääässhhhback! :evilgrin39:

Har nyligen skaffat mig en underbar perserkatt. En fetare katt får man leta efter. :p
Skämt åsido, till allvaret, han har något skabbigt var som rinner från hans ögon. Det är brun vätska som rinner ofta, och börjar bli ganska orolig.
Är det någon sköning som har koll på vad detta kan vara? Är det något allvarligt och bör jag uppsöka veterinär?

Inget farligt alls. Ett vanligt problem hos perserkatter. Var noga men ögonhygienen.
Citera
2013-05-13, 10:29
Bannlyst
Öronvax? tvätta öronen på katten
Citera
2013-05-13, 12:24
Medlem
Citat:
Tack ska du ha! Detta ska jag testa

Kan också prova att söka på kattinformationssidor för närmare identifiering av problemet, t.ex:

www.agria.se/katt/artikel/kattliv---sveriges-storsta-kattmagasin

Eftersom t.ex. perserkatter är extra känsliga pga. hård avel riktade mot vissa arvsanlag som bla. innebär att t.ex. vissa kanaler i huvudet blir felaktigt trånga så kan det vara extra viktigt att undvika ev. "felbehandling".
Senast redigerad av Renasanningen 2013-05-13 kl. 12:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in