2013-02-17, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det här är faktiskt första gången jag stöter på någon som inte vet hur parentser fungerar. I normalfallet ska parenteser alltid placeras ut parvis, så då är ditt uttryck inte korrekt, eftersom det saknas en vänsterparentes. Dessutom är jag osäker på om du förstår vad du själv menar där. Vad gör kommatecknet? Är det en vektor du ǻsyftar?

vet inte riktigt själv hur jag mena, jag läser maC just nu och stötte precis på dessa dubbelparanteser

förresten! jag hittade ett bättre uttryck som kanske förklarar denna parantessituation lite bättre

"Punkten P(3, 9) och Q(3+h, (3+h)^2) ligger på kurvan y=x^2

bestäm k-värdet för sekanten PQ då h= 0,1"

om jag förstått det hela rätt ska man alltså börja räkna ut (3+h)^2 med tanke på att det är en extra parantes bakom den? stämmer det?
Citera
2013-02-17, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moon12323
vet inte riktigt själv hur jag mena, jag läser maC just nu och stötte precis på dessa dubbelparanteser

förresten! jag hittade ett bättre uttryck som kanske förklarar denna parantessituation lite bättre

"Punkten P(3, 9) och Q(3+h, (3+h)^2) ligger på kurvan y=x^2

bestäm k-värdet för sekanten PQ då h= 0,1"

om jag förstått det hela rätt ska man alltså börja räkna ut (3+h)^2 med tanke på att det är en extra parantes bakom den? stämmer det?
Alltså, det finns ingenting som heter dubbelparentes. Det har ingen specifik betydelse. En parentes grupperar helt enkelt ihop allting som står inom parenteserna. Man kan använda variabelsubstitutionern istället för parenteser om man vill.

Exempel:
(3+x)*(4*y+y²)*(xz-3y)²
Detta kan vi exemplvis skriva om på följande sätt:
Låt w=3+x
Låt r=4*y+y²
Låt s=xz-3y
(3+x)*(4*y+y²)*(xz-3y)²=wrs²

Och ja, du måste ta de inre parenteserna först. Hur fasen skulle det annars gå till?
Citera
2013-02-17, 04:00
Medlem
Citat:
Alltså, det finns ingenting som heter dubbelparentes. Det har ingen specifik betydelse. En parentes grupperar helt enkelt ihop allting som står inom parenteserna. Man kan använda variabelsubstitutionern istället för parenteser om man vill.

Exempel:
(3+x)*(4*y+y²)*(xz-3y)²
Detta kan vi exemplvis skriva om på följande sätt:
Låt w=3+x
Låt r=4*y+y²
Låt s=xz-3y
(3+x)*(4*y+y²)*(xz-3y)²=wrs²

Och ja, du måste ta de inre parenteserna först. Hur fasen skulle det annars gå till?

jag trodde att ju mer paranteser ett tal hade bredvid sig ju större prioritet hade den (att beräknas)

tack för svar
Citera
2013-02-17, 11:13
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
jag trodde att ju mer paranteser ett tal hade bredvid sig ju större prioritet hade den (att beräknas)

tack för svar
Nej så är det inte. Parentesen är snarare därav omvänd anledning, just eftersom ena operationen har lägre prioritet måste man skriva dit en parentes för att förstå vad man menar.

Å andra sidan ogillar jag att man talar om prioritet, för man behöver inte "beräkna" något eller göra något i en viss ordning. Vi har helt enkelt bara regler för vad man menar när man skriver någonting.

Vi kan använda ett variationsteoretiskt perspektiv och en konstruktivisitisk syn på lärande och se om du kan knäcka koden själv här. Låt mig testa din förståelse för mönster och försök se hur parentesen fungerar.

Men titta på detta:
x+7/x
Eller detta:
(x+7)/x
Är det samma sak? Känner du skillnaden? Skall vi dividera 7 med x eller skall vi dividera HELA (x+7) med x?

Vi kan också fundera över följande:
7+x = x+7
Eller hur stämmer detta? Ja precis. Studera då följande
7+x/y
x+7/y

(x+7)/y
(7+x)/y
En till som också visar på parentesbegreppet. Studera följande:
(3+h)²
3+h²
Vad är skillnaden? Vad har du lärt dig?
Citera
2013-02-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
e= (1+h)^(1/h)

Förtydligande:

e= lim(x->0) (1+h)^(1/h) = lim x->inf (1+(1/h))^h
Citera
2013-02-17, 11:39
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Förtydligande:

e= lim(x->0) (1+h)^(1/h) = lim x->inf (1+(1/h))^h
Det var ju inte det som åsyftades i tråden, eller i mitt svar heller. Ditt förtydligande är ett oförtydligande i sammanhanget även om det såklart är rätt.
Citera
2013-02-17, 12:29
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
tack!

använder jag paranteser rät tom jag skriver ((a*b, a+b)

?

jag tänkte så att med tanke på att multiplikation har prio över subtraktion och addition så borde väl det vara dubbel parantes innan på a*b?

Nä, du glömde en parentes på höger sida. (a*b, a+b)) ska det stå, så blir det riktigt.
Citera
2013-02-17, 13:33
Medlem
Citat:
Det var ju inte det som åsyftades i tråden, eller i mitt svar heller. Ditt förtydligande är ett oförtydligande i sammanhanget även om det såklart är rätt.

Ptja, det du skrev är en ren felaktighet så hur kan det inte vara ett förtydligande?
Citera
2013-02-17, 14:13
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Ptja, det du skrev är en ren felaktighet så hur kan det inte vara ett förtydligande?
För vi diskuterade parenteser. Jag använde hans argument, som också var felaktigt. Det var inte felaktigheten i argumentet som var ämnet som diskuterades utan användningen av parenteser i det felaktiga argumentet som beskrevs.

Alltså oberoende av hur fel likheten var, vilket alla approximationer är, gjorde ditt förtydligande av felet att tydligheten i förtydligandet blev lägre. Därmed ett oförtydligande. Anledningen till detta är just för att vi hade en didaktisk diskussion kring parentesbegreppet.
Citera
2013-02-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nä, du glömde en parentes på höger sida. (a*b, a+b)) ska det stå, så blir det riktigt.
Men nu glömde ju du en vänsterparentes.

Fail!

Citat:
För vi diskuterade parenteser. Jag använde hans argument, som också var felaktigt. Det var inte felaktigheten i argumentet som var ämnet som diskuterades utan användningen av parenteser i det felaktiga argumentet som beskrevs.

Alltså oberoende av hur fel likheten var, vilket alla approximationer är, gjorde ditt förtydligande av felet att tydligheten i förtydligandet blev lägre. Därmed ett oförtydligande. Anledningen till detta är just för att vi hade en didaktisk diskussion kring parentesbegreppet.
Det där är något som är rätt typiskt för honom. Släpp det är mitt tips.
Citera
2013-02-17, 15:26
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Det där är något som är rätt typiskt för honom. Släpp det är mitt tips.
Det är ju ingen fara. Nu visar jag ju att jag har rätt ändå, det är det enda som spelar roll för mig. ^^
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in