1. Super Mario Bros (NES), helt enkelt därför att det mitt första egna spel, rena affektionsskäl. Hade fått sitta hemma hos äldre vänner och titta på när de lirade Amiga och C64 men julen 1988 när jag var 6 år, gick farsan och köpte ett NES eller till mig, med denna underbara maskin följde Super Mario Bros och jag ville inte göra annat än att ta mig till nästa värld blev helt hooked. På den här tiden fanns ju inte internet så hemliga warp zones, klätterlianer etcetera fick upptäckas på egen hand och spreds sen bland gårdens ungar. Fantastiskt. Glömmer aldrig när jag tog mig förbi King Koopa på 8-4 första gången, skrek av glädje.
2. Super Mario 3 (NES), enligt mitt tycke det perfekta Mariospelet. Bortser jag från affektioner är detta min etta.
3. Mario Kart 64 (N64), Oj oj oj vad kul man har haft med Mario Kart. Många timmar har gått åt till detta spel. Tänkte först lista SNES-upplagan här på grund av affektionsskäl men egentligen är N64 ett bättre spel.
4 Super Mario 64 (N64), Ett fantastiskt spel som jag kunde köra om flera gånger och som höll länge. Bra kontroll sett till förutsättningarna även om grafiken var rätt keff egentligen (som i så många N64-spel).
5. Mario Galaxy (Wii), Jag får nog ta en del skit för detta men jag tyckte banne mig att det var ett bra spel. Impulsköpte ett Wii för att kunna lira detta när det kom, hade inte lirat ett Mario-spel sen lumpen och fick ett sug. Jag blev faktiskt inte besviken även om det var tunt och tog slut snabbt. Kul kontroll och innovativt upplägg. Skulle kunna lägga in Super Mario Land på plats fem men helt ärligt inte lika bra objektivt sett.
Ska ju tilläggas att jag har missat en hel del spel efter N64-tiden så jag har inte så bra koll
Edit: Kom på att Paper Mario förtjänar ett omnämnande. Mycket underhållande på ett barnsligt kul sätt