Citat:
Ursprungligen postat av
evilhoney
Där måste jag säga emot, man får varningar om man går från ämnet och pratar om annat än maten som är i bilden, till exempel alla diskussioner om Aake som person och inte hans sunk-käk, till exempel.
Hur menar du att recepttrådar är listtrådar? Det är ju väldigt beskrivande trådar där man kan prata om både innehåll och råvaror, däremot är FB ingen receptdatabas, inte heller ska trådstarter ersätta sökfunktionen; vill man ha ett bra recept på potatisgratäng så bör man söka innan man postar en ny tråd med bara den frågan i.
I en tråd där man snackar om favoriträtter osv så ska svaren motiveras, att bara posta "korv" ger liksom inget läsvärde. Det går att hitta vissa undantag men generellt så har rena listtrådar inget här att göra då det faktiskt inte är diskussion.
Sant, men om bildtråden enbart innehåller bilder så blir det ju en listtråd. Ang att man går offT är nåt annat.
Tja, postar man recept som dePaul med arbetsbeskrivning och hela faderuttan så kanske det inte faller under listtråd men nån diskussion är det ju inte. Receptet kanske är unikt för dePaul och går således inte att finna med googlande heller.
Mina varianter av "recept" är dock mer generella utan matskedar, gram och deciliter hit och dit, och blir då mer listaratade eftersom det är ingredienserna som jag använder och gärna med en slutkläm om att man tar det man tycker är gott. Skriver dock ogärna sånt eftersom det blir just listor. Letar hellre upp nåt som liknar det på nätet och länkar.
Evighetsdiskussioner som bästa/sämsta maten får ibland en bump med just bara ett land utan motivering och så tar diskussionen fart igen. Så helt illa är det väl inte heller.
Men jag har svårt att motivera varför vi serverar julskinka på julbordet. Jag vet faktiskt inte, det är gott, tradition osv. Men jag skulle inte utelämna det i en "lista" över saker som finns på vårat julbord om jag nu tar det som ett exempel.
Varför jag tar MMR som exempel är för att jag hänger där ganska mycket. Gillar när det gnabbas lite om saker som inte kan mätas som smak tex. Blir lite chattliknande med väldigt olika influenser. Så EH, det är inte kritik mot MMR som sådan utan därför att jag hittar exempel där som jag tror att jag kan uttala mig om.