2014-05-16, 11:24
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Jag tänker på trådar där man exempelvis gör en lista över vilka riksdagspartier som an tycker mest och minst om, följande med varför man tycker så. Många av dessa aktivt diskuterade trådar blir papperskorgade med förklaringen "Listtrådar godkänns inte".

Fast igen, skriver man frågeställningen så som: "Vilket parti är bäst" så inbjuder man direkt inte till diskussion.

Att däremot skapa en bra trådstart där de olika partierna diskuteras, fördelar och nackdelar osv, en sån tråd skulle inte per automatik vara en listtråd.
Citera
2014-05-16, 15:44
Medlem
christerys avatar
Personligen finns det vissa trådar som jag inte skulle ogilla även i listtrådsformat, tex vad har ni på erat julbord.

Skapa en diskussion kring julskinkans vara eller inte vara i varje inlägg blir nog lite krystat. Eller om man skall ha skalad potatis, vörtbrödets vara eller inte vara samt såklart kryddningen på lutfisken.

Nä, kan vara kul att se om det är homogent, eller nästan roligare att se om det är nästan homogent men det finns avarter som trots att det mesta är "rätt" så slänger man med brunkål eller gorpi.

Men gör som ni vill FB, skit i listtrådar och tryck ner oss som faktiskt ser nyttan med dessa.

Varningar för att man svarar i en tråd av listformat är ju bara dumt.
Citera
2014-05-16, 16:07
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Personligen finns det vissa trådar som jag inte skulle ogilla även i listtrådsformat, tex vad har ni på erat julbord.

Skapa en diskussion kring julskinkans vara eller inte vara i varje inlägg blir nog lite krystat. Eller om man skall ha skalad potatis, vörtbrödets vara eller inte vara samt såklart kryddningen på lutfisken.

Nä, kan vara kul att se om det är homogent, eller nästan roligare att se om det är nästan homogent men det finns avarter som trots att det mesta är "rätt" så slänger man med brunkål eller gorpi.

Men gör som ni vill FB, skit i listtrådar och tryck ner oss som faktiskt ser nyttan med dessa.

Varningar för att man svarar i en tråd av listformat är ju bara dumt.

Fast i Laidback tillåts dessa, så de trådarna kan man ju skapa där isådana fall.
Citera
2014-05-16, 17:29
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Fast i Laidback tillåts dessa, så de trådarna kan man ju skapa där isådana fall.

Tja, nu kikar jag efter mat-trådar i Matlagning metoder&redskap och där samlas även de flesta andra med matintresse. Har säkert varit in på Laidbacknångång, men det är mycket sällan.

Mer intressant skulle väl vara att veta om varför det är fel att radda upp restauranger, maträtter eller ingredienser som man gillar/ogillar utan att föra en diskussion kring detta.

Nivån kan väl inte sjunka under I&I i alla fall, eller dom trevliga konspirationsdelarna, paranormala företeelser eller tom. religion som till stor del verkar vara befolkade av foliehattar och fundamentalister.

Sånt är OK, men att räkna upp maträtter som förekommer på ett julbord (eller liknande) är en listtråd och PKas. Tom. trollen är välkomna, skriver jag däremot att det troligen är ett troll så får JAG en varning. Jösses...
Citera
2014-05-16, 17:33
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Tja, nu kikar jag efter mat-trådar i Matlagning metoder&redskap och där samlas även de flesta andra med matintresse. Har säkert varit in på Laidbacknångång, men det är mycket sällan.

Mer intressant skulle väl vara att veta om varför det är fel att radda upp restauranger, maträtter eller ingredienser som man gillar/ogillar utan att föra en diskussion kring detta.

Nivån kan väl inte sjunka under I&I i alla fall, eller dom trevliga konspirationsdelarna, paranormala företeelser eller tom. religion som till stor del verkar vara befolkade av foliehattar och fundamentalister.

Sånt är OK, men att räkna upp maträtter som förekommer på ett julbord (eller liknande) är en listtråd och PKas. Tom. trollen är välkomna, skriver jag däremot att det troligen är ett troll så får JAG en varning. Jösses...

Fast nu verkar du missförstå vad Flashback är, även om nivån på I&I må vara låg, så förs det iaf diskussioner där, att ha listor är inget som hör hemma på ett diskussionsforum i min bok.

Att skriva att någon är ett troll är OT vilket är korrekt, är det en tramstråd är det bättre att använda RP funktionen och ignorera trollet.

Ang. Laidback så är det just till för saker som inte riktigt hör hemma på resten av forumet, lite mer avslappnat och där tillåts t.ex "Vad dricker du just nu" trådar osv.
Citera
2014-05-16, 18:27
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Fast nu verkar du missförstå vad Flashback är, även om nivån på I&I må vara låg, så förs det iaf diskussioner där, att ha listor är inget som hör hemma på ett diskussionsforum i min bok.

Att skriva att någon är ett troll är OT vilket är korrekt, är det en tramstråd är det bättre att använda RP funktionen och ignorera trollet.

Ang. Laidback så är det just till för saker som inte riktigt hör hemma på resten av forumet, lite mer avslappnat och där tillåts t.ex "Vad dricker du just nu" trådar osv.

Hmm, så bilder på mina maträtter, recept osv som i sig nog är listor utan att få varningar. Faktiskt så får man varningar/raderas om man diskuterar i bilder tråden.

Så vissa listor får finnas, men inte andra. Logiskt?
Citera
2014-05-17, 19:47
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Hmm, så bilder på mina maträtter, recept osv som i sig nog är listor utan att få varningar. Faktiskt så får man varningar/raderas om man diskuterar i bilder tråden.

Så vissa listor får finnas, men inte andra. Logiskt?
Där måste jag säga emot, man får varningar om man går från ämnet och pratar om annat än maten som är i bilden, till exempel alla diskussioner om Aake som person och inte hans sunk-käk, till exempel.

Hur menar du att recepttrådar är listtrådar? Det är ju väldigt beskrivande trådar där man kan prata om både innehåll och råvaror, däremot är FB ingen receptdatabas, inte heller ska trådstarter ersätta sökfunktionen; vill man ha ett bra recept på potatisgratäng så bör man söka innan man postar en ny tråd med bara den frågan i.

I en tråd där man snackar om favoriträtter osv så ska svaren motiveras, att bara posta "korv" ger liksom inget läsvärde. Det går att hitta vissa undantag men generellt så har rena listtrådar inget här att göra då det faktiskt inte är diskussion.
Citera
2014-05-17, 20:24
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Där måste jag säga emot, man får varningar om man går från ämnet och pratar om annat än maten som är i bilden, till exempel alla diskussioner om Aake som person och inte hans sunk-käk, till exempel.

Hur menar du att recepttrådar är listtrådar? Det är ju väldigt beskrivande trådar där man kan prata om både innehåll och råvaror, däremot är FB ingen receptdatabas, inte heller ska trådstarter ersätta sökfunktionen; vill man ha ett bra recept på potatisgratäng så bör man söka innan man postar en ny tråd med bara den frågan i.

I en tråd där man snackar om favoriträtter osv så ska svaren motiveras, att bara posta "korv" ger liksom inget läsvärde. Det går att hitta vissa undantag men generellt så har rena listtrådar inget här att göra då det faktiskt inte är diskussion.

Sant, men om bildtråden enbart innehåller bilder så blir det ju en listtråd. Ang att man går offT är nåt annat.

Tja, postar man recept som dePaul med arbetsbeskrivning och hela faderuttan så kanske det inte faller under listtråd men nån diskussion är det ju inte. Receptet kanske är unikt för dePaul och går således inte att finna med googlande heller.

Mina varianter av "recept" är dock mer generella utan matskedar, gram och deciliter hit och dit, och blir då mer listaratade eftersom det är ingredienserna som jag använder och gärna med en slutkläm om att man tar det man tycker är gott. Skriver dock ogärna sånt eftersom det blir just listor. Letar hellre upp nåt som liknar det på nätet och länkar.

Evighetsdiskussioner som bästa/sämsta maten får ibland en bump med just bara ett land utan motivering och så tar diskussionen fart igen. Så helt illa är det väl inte heller.

Men jag har svårt att motivera varför vi serverar julskinka på julbordet. Jag vet faktiskt inte, det är gott, tradition osv. Men jag skulle inte utelämna det i en "lista" över saker som finns på vårat julbord om jag nu tar det som ett exempel.

Varför jag tar MMR som exempel är för att jag hänger där ganska mycket. Gillar när det gnabbas lite om saker som inte kan mätas som smak tex. Blir lite chattliknande med väldigt olika influenser. Så EH, det är inte kritik mot MMR som sådan utan därför att jag hittar exempel där som jag tror att jag kan uttala mig om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in