2005-05-10, 15:12
Medlem
mjohanssons avatar
Inget paranormalt med det hela imo. Bara att jag fick syn på folk som beskrev de symptomer jag upplevt och postade min tråd här helt enkelt eftersom det verkar vara en del som kan mkt om sömnparalys inom denna genre *host* God Afton *host*
Citera
2005-05-10, 18:06
Medlem
hmm jag har upplevt nåt liknande men det är flera år sedan nu. Jag vet inte i vilket skede av sömnen det inträffar men jag vaknar efteråt. Det jag upplever är att jag är helt paralyserad av skräck. Jag är vid medvetande men sover och kan inte röra på mig. Dessutom är det väldigt tungt att andas, som om något tugnt trycker ner mig. En gång t ex drömde jag att jag och min flickvän (som sov bredvid mig) var i en stuga och utanför denna stuga fanns nåt verkligt ont. Inga spöken eller monster, bara genuin 'ondska'. Efter en stund lyckades jag dock vakna och röra mig. Det har hänt några gånger och var jävligt obehagligt. Jag har ingen UKU känsla och jag kan inte komma ihåg att jag skulle ha hört nåt ljud. Kanske bara vanliga mardrömmar?
Citera
2005-05-11, 21:52
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larry Thorne
hmm jag har upplevt nåt liknande men det är flera år sedan nu. Jag vet inte i vilket skede av sömnen det inträffar men jag vaknar efteråt. Det jag upplever är att jag är helt paralyserad av skräck. Jag är vid medvetande men sover och kan inte röra på mig. Dessutom är det väldigt tungt att andas, som om något tugnt trycker ner mig. En gång t ex drömde jag att jag och min flickvän (som sov bredvid mig) var i en stuga och utanför denna stuga fanns nåt verkligt ont. Inga spöken eller monster, bara genuin 'ondska'. Efter en stund lyckades jag dock vakna och röra mig. Det har hänt några gånger och var jävligt obehagligt. Jag har ingen UKU känsla och jag kan inte komma ihåg att jag skulle ha hört nåt ljud. Kanske bara vanliga mardrömmar?
Påminner ju ganska mkt om hur jag känner det i detta tillstånd ungefär. Den tunga andningen tex.. dock drömmer jag inte alls i detta tillstånd utan är helt mentalt klarvaken, kan tänka precis som jag gör när jag är i fullt vaket tillstånd osv. Dock hör jag ljud näst intill var gång detta sker, så där skiljer det ju sig rätt markant. Visst några gånger har jag sluppit de otroligt realistiska ljuden som för övrigt ljuder så högt så man tror trummhinnorna skall kollapsa. Men mestadels av gångerna är det knäppa ljud som gäller :P
Citera
2005-05-11, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Påminner ju ganska mkt om hur jag känner det i detta tillstånd ungefär. Den tunga andningen tex.. dock drömmer jag inte alls i detta tillstånd utan är helt mentalt klarvaken, kan tänka precis som jag gör när jag är i fullt vaket tillstånd osv. Dock hör jag ljud näst intill var gång detta sker, så där skiljer det ju sig rätt markant. Visst några gånger har jag sluppit de otroligt realistiska ljuden som för övrigt ljuder så högt så man tror trummhinnorna skall kollapsa. Men mestadels av gångerna är det knäppa ljud som gäller :P

Jag skriver i min UKU-tråd att jag förr om åren ofta blev rädd att jag skulle skada hörseln då jag hörde dessa ljud. För mig manifesterade de sig som otroligt illsket ringande läten som också komunicerade en rent fysisk känsla av påfrestning på öronen. Jag var verkligt rädd för att påverka hörseln om jag inte medelst någon viljeakt försökte dämpa dessa läten. Samma sak gäller vissa av de "vibrationer" jag känt kroppsligen. Det kan kännas som om det sliter och drar i mig från olika håll, att jag har en spänning i kroppen med upplevda "smärtor" i olika delar av kroppen.
På senare år har dock våldsamheten i dessa upplevelser minskat. Jag kan nu erfara en mild vibration i kroppen och vissa mer stillsamma ljudfenomen innan jag upplever en UKU.
Citera
2005-05-19, 21:01
Medlem
Jag får SP ungefär 1 gång i veckan, och jag är intresserad av sådant (Lucid Dreams osv) så jag tycker det är fräckt, tyvärr har det börja avta nu på slutet, vilket är tråkigt...

Första gången det hände blev jag riktigt panikslagen, kan berätta vad som hände;

En kompis skulle sova över hos mig och vi skulle se Terminator3, efter ungefär halva filmen hör jag en bil parkera utanför mitt hus, och när bildörren stängs så stängs den liksom flera gånger, för varje gång den stängs så blir ljudet starkare och starkare och jag blir liksom irriterad, tillslut är ljudet så starkt att jag börjar fundera på mitt psykiska tillstånd, så jag frågar min kompis om han hörde det, inget svar, jag skriker åt han att svara mig, men inget svar... Då blir jag väldigt irriterad och ska slå till han på axeln (min säng står brevid soffan där han ligger) men märker att jag inte kan röra mig! Total panik får jag och det är en konstig "surrande" känsla jag har i kroppen, typ som sockerdricka i foten fast över hela kroppen, i fullständig panik ligger jag och försöker röra mig men lyckas tillslut röra ett finger och POFF så sätter jag mig upp och frågar min kompis varför han inte svarade mig, då sa han "Va? Du har inte sagt nåt!"...

Då blev jag rädd, sov inte så mycket den natten

Men nu förtiden brukar jag försöka njuta av känslan så länge som möjligt, jag brukar även få grova halucinationer (jag har ögonen öppna vid de tillfällen jag inte kan röra mig) brukar även försöka "somna" för att gå in i Lucid Dream från detta stadium, har bara funkat 2-3 gånger men det är mycket lättare än alla andra "knep" som finns....
Citera
2005-06-05, 07:17
Medlem
Kan det inte vara "the sound of silence" alltså att det är så tyst att du upplever blodforsandet i ådrorna som ett dån?
Alltså ljudet som blir i huvudet när du gäspar kraftigt osv för att käkmusklerna spänns.
Citera
2005-06-05, 13:36
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagwanderer
Kan det inte vara "the sound of silence" alltså att det är så tyst att du upplever blodforsandet i ådrorna som ett dån?
Alltså ljudet som blir i huvudet när du gäspar kraftigt osv för att käkmusklerna spänns.
Då är jag nyfiken på vad för något i kroppen låter som tramp i grus, spring i gräs (dessutom runt, runt), explosioner osv?
Citera
2005-06-06, 11:28
Bannlyst
Hmm?
Okej jag måste faktiskt säga en sak.

Det du beskriver har jag upplevt några gånger förut, men det var under den tiden jag rökte hasch varje dag.

Jag vill berätta om en gång.

Då hörde jag ett jävla irriterande ljud, ungefär som WORMS maskarna i spelet låter när dom hoppar, dom hörde jag om och om igen och såg en bild framför mig hur "genomskinliga saker" hoppade...

Jag kunde inte bli av med det irriterande ljudet och jag tycktes ligga halv sovandes i sängen, jag vet fortfarande inte om jag hade ögonen öppna eller om dom var stängda?

Det ljudet byts ut till nånting bubblande, som man drunknar, och då får jag panik och försöker vakna, men jag kan inte.. för jag vet inte om jag sover eller inte och jag kunde inte röra mig.... jag kämpade för att vakna och till slut lyckades jag SPARKA med benet och då vaknade jag riktigt svettig som fan.

Men, jag tror det där hade med hasch missbruket att göra... men jag upplevde det i alla fall... obehagfligt var det...
Citera
2005-06-06, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson

Ta nu och läs upp dig på lite UKU tekniker och "triprapporter" så skall du se att du far iväg och får uppleva någonting som är fan så mycket roligare än endast de inledande stadierna.
TÄNK att du vill gå ur kroppen så sker det tillslut. Antingen segt eller med en jävla sjuss.
Citera
2005-06-10, 18:22
Medlem
skumt

när jag var runt 5, 6 år så höll en grej på i nåra veckor. det var att varje gång jag hade drömt nått så kommer jag svävande utifrån och in i det rum jag ligger o såver i. när jag svävade så såg jag som när man trycker på ögonen länge så blir det som små skärnor, så såg jag ut och sen så svävade jag sakta ner i min kropp och så fort jag landat i kroppen så vakna jag... jag ljuger inte det låter skumt men det är sant. det höll på i nåra veckor sen sluta det bara.
Citera
2005-06-11, 10:29
Medlem
Jag har även jag upplevt detta. Den första gången fick jag mer eller mindre panik då jag inte förstod vad som hände. Det jag upplevde då var att en man med varghuvud klev över mig och in i väggen, jag kunde svära på att det jag såg (jag låg på rygg med ögonen öppna) verkligen hände - en otroligt läskig känsla. Vidare så kom jag inte hur stadiet. Kunde inte röra mig men jag kunde andas så jag tog ett andetag och blåste ut så kraftigt jag kunde, detta vaknade jag av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in