2013-02-10, 16:41
Medlem
M4mmac4jjos avatar
Åhh har så skoj med att vara ute med henne och träna som vi gjort varje dag i minst 1 tim.. Jag blir även inspirerad av att vara ute med henne så idag gav vi oss ut och joggade i 1 1/2 tim ut med vattnet och hon sprang med mig och gick med mig i mina villo pauser " lös " med kopplet efter.. Men har lite svårt än med inkallningen speciellt i början av alla promenader men sen när vi gjort av med lite energi så funkar det bättre..
Citera
2013-02-10, 17:40
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldra
Detta säger absolut ingenting om någonting. Förklara vad du menar istället för att flumma. Tex vad ska TS göra för att vara intressant och rolig?
Din andra mening förstår jag inte vad du får ifrån, för ingen har nämnt något liknande.

Jag kan ge min syn på metoden intressant och rolig.

Tex:

Går med lös hund. Plötsligt kan jag tvärvända och börja gå/springa åt andra hållet. Gör man detta lite då och då lär sig hunden att bli lite extra uppmärksam för plötsligt händer det ju något.

Är hunden lös på ett fält och en bit bort kan jag sätta mig ner med ryggen mot hunden som då till slut av nyfikenhet kommer fram och söker kontakt.

Jag kan släppen liten, godbit på marken, sätta mig på huk där och låtsas gräva. Man kan då också hojta till hunden ”nämen har du sett här”? Den lösa hunden blir då nyfiken och kommer fram och hittar godiset. Matte/husse ska vara en rolig resurs. Godiset kan även bytas ut mot en extra värdefull leksak tex en pip.

Om hunden är på väg bort är en klassiker att man då ropar hejdå och snabbt springer åt andra hållet. De flesta hundar brukar då kuta efter.

Genom att agera mer oförutsägbar och som en resurs lär sig hunden att den definitivt tjänar på att hålla kontakten med dig. Att tänka på vilken rösta man använder kan också spela in. Testa att tex ropa på hunden med pitchad smurfröst istället för den vanliga kom hit -rösten.
Citera
2013-02-12, 22:54
Medlem
anoms avatar
många bra och intressanta tips här, men inga som direkt är inkallnigsövningar (nu skumläste jag bara lite iofs, så ta det med en nypa salt )

mitt största tips är dock att ropa aldrig om du inte är säker på att hon kommer.
du kommer enbart förstärka henne i att hon inte behöver komma.
hon blir trygg i din röst, hon vet var du är, och behöver inte ha koll på dig.
är hon i rastgården och du inte har en säker inkallning, ropa inte på henne om hon är upptagen.
om hon nosar, och du inte är säker på din inkallning, ropa inte på henne.
om hon är på väg mot dig, eller om hon tittar på dig, då kan du ropa, luta dig lite fram (gör dig liten) klappa med händerna och backa samtidigt som du säger kom med glad röst.
belöna henne rikligt och sen säger du "fri" och vänder ryggen till eller går däri ifrån.
då får hon göra vad hon vill.
hon ska inte förknippa "kom" med nåt negativt som att nu är leken slut.
vad du måste göra är att samla pluspoäng, alltså lyckade inkallningar.
ju fler poäng du får, ju större chans att du får en bra inkallning.
ju fler poäng hon har, ju större anledning har hon att hålla sig borta.
en inkallning (eller vilket kommando som helst) ska man bara säga en gång, och följa upp om hunuden inte lyder.
säger du kom, och hon inte kommer, så får du gå fram och peta på henne, få hennes uppmärksamhet, sen berömma henne när hon kommer.
säger du sitt (och du vet att hon hört dig) och hon inte lyder, så trycker du lite lätt på rumpan så att hon sätter sig, och berömmer.
men använd bara kommandot 1 gång, i annat fall så blir kommandot "kom, kom, kooom" el "sitt, sitt sitt.. sitt!!"

man måste få dom att förstå att ett kommando sägs 1 gång och då lyder man..
lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in