Citat:
Ursprungligen postat av Minns Mitt Namn
Jag har nu provat på att vara lakto-ovo-vegetarian i en knapp månad, något jag inte har haft någon erfarenhet alls av tidigare.
Anledningen till att jag ville prova, var för att vi ju egentligen inte behöver äta kött nu för tiden, och på något sätt ville stilla samvetet.
Dessutom kommer jag absolut att fortsätta med keso och kesella.
Jag gav det ett försök, vill gärna fortsätta, men ser nu tyvärr inte tillräckligt stor anledning till att göra det, övertyga mig?
Först och främst, linser, bönor osv är så otroligt bra att jag skulle förespråka du ger dem en till chans! Kokar du dem tillräckligt länge? Många gånger blir de snällare mot magen ju längre man tillagar dem.
Annars, Seitan är något du kan laga ifrån grunden med mycket protein i. Men kom ihåg att kombinera det med något som innehåller lysin för att det ska bli fullvärdigt. Gillar du baka? Släng ihop lite eget bröd med nötter i, och drick mjölk eller ha någon sorts mejeriprodukt på det sen.
Och du gillar quinoa, kör mer på det. Vill du bara minska på qourn/sojaprodukter, eller sluta med det helt?
Tycker din tanke är så fin att du inte vill avsluta något djurs liv, kommer med ett förslag som kanske gör att du orkar lite till!
Och om du äter ägg och mejeriprodukter iallafall så är det inte svårt att få ihop en bra mängd protein:
F: Havregrynsgröt(gärna äggvita i också) + mjölk, ägg. 10% ost till eventuell macka och mjölk.
Mellanmål: Macka med mjukost/tahini/ost, vad du vill förutom enbart nutella
L: Quinoa med någon rolig sås/grönsaksgryta du tycker om, 100g keso. Ett knäckebröd med ost.
M: Wokade nudlar med grönsaker, 2 ägg antingen i,stekta eller löskokta bredvid. Detta kan också bli t.ex. pastalåda med grönsaker, fast lägg till lite riven ost då. Ett glas mjölk till.
Kvällsmat: 250g lättkvarg, några mandlar, macka med ost.
Och en proteinshake efter träningen.
Totalt ca 2200 kcal, 170g protein. Löst räknat. Nu vet jag inte hur mkt du väger, men med tanke på din träning får du lägga till men jag höftade med minimjölk, inget smör på mackor och ca 40g gryn, heller ingen macka till frukost, inte alla som är hungriga på morgonen. Väldigt lätt att öka mängden kcal alltså, du vet ju själv vad du tycker om