2013-02-04, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Nejdu Barbiegirl det här var inte riktigt din grej. Svamp innehåller massor av protein? Skulle inte tro det.
quornfärs och kycklingkorv däremot=protterikt. Dock vet jag inte hur du får kycklingkorv till något vegetariskt
Haha nej, det är inte min starkaste sida. Hoppsan, jag hade fel om svampen och korven. Vilken tur att du räddar världen!

Edit: sojakorv menade jag, my bad!
Senast redigerad av barbiegurl20 2013-02-04 kl. 21:33.
Citera
2013-02-04, 21:51
Medlem
Det går jättebra, även utan whey.

Finns ju bra proteinkällor som soja och ärtprotein (i princip lika bra som whey). Kombinera vete+linser eller ris+bönor så får du näst intill wheykvalitets protein.

Det ska väl tilläggas att wheyprotein är det bästa alternativet, om du går med på att köpa nåt som har kommit från en mjölkfabrik.
Citera
2013-02-05, 05:46
Medlem
Det är inga problem med att träna hårt och vara vegetarian, med tanke på att olympier som Carl Lewis, Edwin Moses, Paavo Nurmi, Bode Miller och Martina Navratilova har vunnit medaljer som vegetarianer/veganer: http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/wordofmouth/2012/jul/30/lizzie-armitstead-vegetarian-athletes-olympics-2012

Här är lite länkar om vegetarisk diet när man tränar:
http://www.nomeatathlete.com/vegetarian-diet-athletes/
http://www.bodybuilding.com/fun/kristi16.htm
http://www.drfuhrman.com/library/vegan_athlete.pdf
http://sportsmedicine.about.com/od/sportsnutrition/a/VegetarianTips.htm
Citera
2013-02-06, 17:19
Medlem
Minns Mitt Namns avatar
Jag har nu provat på att vara lakto-ovo-vegetarian i en knapp månad, något jag inte har haft någon erfarenhet alls av tidigare.

Anledningen till att jag ville prova, var för att vi ju egentligen inte behöver äta kött nu för tiden, och på något sätt ville stilla samvetet.

Jag tränar själv flera dagar i veckan, både gym, kondition och bollsport.

Den största delen av födan har jag fått i mig genom quorn- och sojaprodukter från butikerna, exempelvis sojakorv, quornfärs/burgare, nuggets, falafel, kidneybönor, gröna linser, quornfiléer/strimlor, vegetariska bollar etc etc.
Detta har kombinerats med bulgur, quinoa, fullkornspasta, broccoli, spenat och diverse grönsaker.

Samtidigt har jag läst in mig mer på ämnet och förstått att soja inte alls är särskilt bra för varken miljön eller kroppen. Jag har märkt att bönor och linser inte är något för mig, något som kroppen inte tål och som jag inte tycker är särskilt gott. Något som jag ätit näst intill dagligen som ett nödvändigt ont.

Det här har varit lite av en testperiod för mig, men jag trodde att det var något jag skulle fortsätta med. Men jag tror faktiskt inte jag kommer utesluta kött helt och hållet, däremot kommer jag äta vegetariskt några gånger i veckan i alla fall.

Det jag har snöat in mig på är alla dessa halvfabrikat jag har ätit. Jag skulle hellre vilja laga mer från grunden i stället för alla substitut som innehåller massa skräp. Är det någon som har tips på detta, och kan jag utesluta bönor, linser, kikärter?

Dessutom kommer jag absolut att fortsätta med keso och kesella.
Jag gav det ett försök, vill gärna fortsätta, men ser nu tyvärr inte tillräckligt stor anledning till att göra det, övertyga mig?
Citera
2013-02-07, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minns Mitt Namn
Jag har nu provat på att vara lakto-ovo-vegetarian i en knapp månad, något jag inte har haft någon erfarenhet alls av tidigare.

Anledningen till att jag ville prova, var för att vi ju egentligen inte behöver äta kött nu för tiden, och på något sätt ville stilla samvetet.

Dessutom kommer jag absolut att fortsätta med keso och kesella.
Jag gav det ett försök, vill gärna fortsätta, men ser nu tyvärr inte tillräckligt stor anledning till att göra det, övertyga mig?

Först och främst, linser, bönor osv är så otroligt bra att jag skulle förespråka du ger dem en till chans! Kokar du dem tillräckligt länge? Många gånger blir de snällare mot magen ju längre man tillagar dem.

Annars, Seitan är något du kan laga ifrån grunden med mycket protein i. Men kom ihåg att kombinera det med något som innehåller lysin för att det ska bli fullvärdigt. Gillar du baka? Släng ihop lite eget bröd med nötter i, och drick mjölk eller ha någon sorts mejeriprodukt på det sen.
Och du gillar quinoa, kör mer på det. Vill du bara minska på qourn/sojaprodukter, eller sluta med det helt?
Tycker din tanke är så fin att du inte vill avsluta något djurs liv, kommer med ett förslag som kanske gör att du orkar lite till!

Och om du äter ägg och mejeriprodukter iallafall så är det inte svårt att få ihop en bra mängd protein:

F: Havregrynsgröt(gärna äggvita i också) + mjölk, ägg. 10% ost till eventuell macka och mjölk.

Mellanmål: Macka med mjukost/tahini/ost, vad du vill förutom enbart nutella

L: Quinoa med någon rolig sås/grönsaksgryta du tycker om, 100g keso. Ett knäckebröd med ost.

M: Wokade nudlar med grönsaker, 2 ägg antingen i,stekta eller löskokta bredvid. Detta kan också bli t.ex. pastalåda med grönsaker, fast lägg till lite riven ost då. Ett glas mjölk till.

Kvällsmat: 250g lättkvarg, några mandlar, macka med ost.
Och en proteinshake efter träningen.

Totalt ca 2200 kcal, 170g protein. Löst räknat. Nu vet jag inte hur mkt du väger, men med tanke på din träning får du lägga till men jag höftade med minimjölk, inget smör på mackor och ca 40g gryn, heller ingen macka till frukost, inte alla som är hungriga på morgonen. Väldigt lätt att öka mängden kcal alltså, du vet ju själv vad du tycker om
Citera
2013-02-07, 09:53
Medlem
02-02-2012s avatar
Kolla på Carl Lewis och fundera på om du kan bli vegetarian

Problemet med att träna och vara vegan är att du inte kan äta en "skål med ärtor" och få i dig allt du behöver. Destå hårdare du tränar destå mer kommer du behöva balansera kosten. Det kräver att du läser på lite om vad som finns var för det är endast två vegetariska proteinkällor jag känner till som har fullvärdig protein och det är sojabönor och någon annan böna jag glömt namnet på. Fördelen med vegetarisk kost är att den är lättare på magen och man bli inte lika pösig, har inte kört 100% vegetariskt medan jag tränat hårt och gör det inte nu heller men jag vet att man blir lite tung av kött vilket man inte blir av bra tillagad vegetarisk kost. Var lite försiktig när du når 90/10 då de sista bitarna kött har lite underliga effekter på magen.

Kör inte på quorn och alla halvfabrikat som luras på dumma konsumenter, utan läs på vilka proteiner du behöver och laga mat från det! När du lagat vegetarisk mat i några veckor kommer det att bli lika naturligt som att steka kött eller kasta in en kyckling i ugnen. Bönsalader kan man även ha i kylskåpet någon dag och har ett snabbt och lätt recept. Tomat, paprika, lök, (vitlök), bönor, salt, peppar, olja, citron + någon ört. Att köra storkök med vegetarisk kost tycker jag är lite lättare än med kött. En veckas vegobiffar kan du slänga in i ugnen och sedan äta kalla eller värma upp. Soppor kan du köra storkok på och ha i portionerade syltburkar som håller ungefär en vecka i kylen. När du lagat vego märker du snabbt vad som gör sig bra i storkök och vad man skall göra färskt. En mixer av något slag är ett måste om du skall göra vegomat snabbt, tar en evighet att krossa/hacka bönor eller blanda ingredienser som tar ett par sekunder med en stavmixer eller assistent.
Citera
2013-02-07, 11:54
Medlem
Minns Mitt Namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Kolla på Carl Lewis och fundera på om du kan bli vegetarian

Problemet med att träna och vara vegan är att du inte kan äta en "skål med ärtor" och få i dig allt du behöver. Destå hårdare du tränar destå mer kommer du behöva balansera kosten. Det kräver att du läser på lite om vad som finns var för det är endast två vegetariska proteinkällor jag känner till som har fullvärdig protein och det är sojabönor och någon annan böna jag glömt namnet på. Fördelen med vegetarisk kost är att den är lättare på magen och man bli inte lika pösig, har inte kört 100% vegetariskt medan jag tränat hårt och gör det inte nu heller men jag vet att man blir lite tung av kött vilket man inte blir av bra tillagad vegetarisk kost. Var lite försiktig när du når 90/10 då de sista bitarna kött har lite underliga effekter på magen.

Kör inte på quorn och alla halvfabrikat som luras på dumma konsumenter, utan läs på vilka proteiner du behöver och laga mat från det! När du lagat vegetarisk mat i några veckor kommer det att bli lika naturligt som att steka kött eller kasta in en kyckling i ugnen. Bönsalader kan man även ha i kylskåpet någon dag och har ett snabbt och lätt recept. Tomat, paprika, lök, (vitlök), bönor, salt, peppar, olja, citron + någon ört. Att köra storkök med vegetarisk kost tycker jag är lite lättare än med kött. En veckas vegobiffar kan du slänga in i ugnen och sedan äta kalla eller värma upp. Soppor kan du köra storkok på och ha i portionerade syltburkar som håller ungefär en vecka i kylen. När du lagat vego märker du snabbt vad som gör sig bra i storkök och vad man skall göra färskt. En mixer av något slag är ett måste om du skall göra vegomat snabbt, tar en evighet att krossa/hacka bönor eller blanda ingredienser som tar ett par sekunder med en stavmixer eller assistent.

Ja, det är just halvfabrikaten jag är emot. Och finns det verkligen inget alternativ till bönor? Kan du ge något exempel på hur man gör vegetariska biffar? Känns som om sådant tar väldigt mycket tid och är avancerat. Är student så kan inte laga mat knappt, hehe.
Citera
2013-02-07, 12:14
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minns Mitt Namn
Ja, det är just halvfabrikaten jag är emot. Och finns det verkligen inget alternativ till bönor? Kan du ge något exempel på hur man gör vegetariska biffar? Känns som om sådant tar väldigt mycket tid och är avancerat. Är student så kan inte laga mat knappt, hehe.
Det finns ingen proteinkälla som kan jämföras med bönor jag känner till, tror de är bättre än nötter som annars sägs vara väldigt nära kött. Det talas om att raw food skall fungera men jag vet inte nog mycket om det för att veta om äpplen, bär, nötter och groddar verkligen fungerar eller om någon vill sälja böcker till 'latte-veganer' som vill vara hippa.

Vegobiffar gör du som vanliga köttbiffar, byt bara ut köttfärsen mot hackade eller mixade bönor så har du biffen klar. Jag gör dem i ugn för att jag är så lat att jag inte orkar steka dem.

B12 måste man även hitta en källa till om man skall köra vego.
Citera
2013-02-07, 12:24
Medlem
Obscurites avatar
Citat:

Varför bör man undvika Quorn?

Ni är jag inte vegetarian men jag har inhandlat Quorn ett flertal gånger och använder det ofta när jag lagar pasta tillsammans med pesto och andra grönsaker. Just Quorn använder jag istället för kyckling då jag tycker det smakar bättre tillsammans med alla de olika kryddorna jag använder med det till pastan.
Citera
2013-02-07, 12:30
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurite
Varför bör man undvika Quorn?

Ni är jag inte vegetarian men jag har inhandlat Quorn ett flertal gånger och använder det ofta när jag lagar pasta tillsammans med pesto och andra grönsaker. Just Quorn använder jag istället för kyckling då jag tycker det smakar bättre tillsammans med alla de olika kryddorna jag använder med det till pastan.
Läs på om quorn så förstår du varför.
Citera
2013-02-07, 12:35
Medlem
Obscurites avatar
Citat:
Läs på om quorn så förstår du varför.

Jag kommer nog högst troligt göra det men just nu ska jag springa ut och hinner inte riktigt läsa på men det vore intressant med en kort sammanfattning om vad just din kritik gentemot Quron är.

Men visst, jag kommer nog köra en Wiki på det när jag kommer hem.
Citera
2013-02-07, 12:49
Medlem
Minns Mitt Namns avatar
Vad har ni att säga om den här hemsidan?
http://vegusto.se/shop/sv/burgers-veggie-mince-strips/11-classic-burger-7640144050108.html

Är det bara massa dåliga halvfabrikat? Hur ligger veteprotein till? Inte fullvärdigt? Vad bör man "blanda" med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in